دسته‌بندی نشده

عوارض جبران ناپذیر اضافه کردن شکر به غذای کودک

مصرف شکر در کودکان و نوزادان

کودکان معمولا 3برابر بیشتر از حد مجاز، شکر مصرف می کنند و این موضوع خطرناک است. شکر و نمک به سم خوراکی در جهان شهرت دارند. مصرف شکر سبب پوسیدگی دندانھا، دیابت و چاقی مفرط در کودکان می شود.

یک تکه شکلات معمولا به اندازه شش حبه قند، شیرینی دارد. یک پاکت آبمیوه به اندازه 5 حبه قند و میزان قند یک نوشابه از کل قندی که کودک در یک روز مجاز است مصرف کند، بیشتر است.

عوارض شکر برای کودکان

شکر در کودکان نوپا (بالای 1 سال)

برای کودکان نوپا (بالای 1سال) می توانیم آبمیوه ها را با آب رقیق کنیم.

اغلب آبمیوه های کارخانه ای شکر افزوده دارد. شکر افزوده، به شکری می گویند که در حین فرایند تولید موادغذایی مانند آبمیوه، نوشیدنی ها، شکلات و … به مواد غذایی اضافه می شوند. یکی از راه ھای کاھش مصرف شکر، اینست که قبل از مصرف مواد خوراکی آماده، برچسب روی آنھا را بخوانید.

اما توجه کنید که مواد خوراکی آماده، فقط شکر افزوده را ذکر می کنند و حرفی از شکری که بصورت طبیعی در مواد آنھا وجود دارد نمی زنند.

بطور مثال شکر به میزان زیادی در میوه ھا، سبزیجات، شیر و غلات وجود دارد. طبق گفته محققان، کودکانی که شکر زیاد مصرف می کنند، در سالھای جوانی، با خطر حملات قلبی و سکته مواجه اند. محققان، علاوه بر پیشنهاد حذف نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی از سبدغذایی خانواده است.

میزان مصرف شکر برای کودکان

کودکان 4 تا 7ساله روزانه حداکثر 12 گرم شکر (3 قاشق چای خوری)
کودکان پیش دبستانی روزانه حداکثر 16 گرم شکر (4قاشق چای خوری)
کودکان 9 تا 15ساله روزانه حداکثر 30 گرم شکر (5تا 8 قاشق چای خوری)

عوارض مصرف شکر برای نوزاد

مضرات نمک و شکر در غذای کودک

دلایل مهمی وجود دارد که بر اساس آن باید از اضافه کردن نمک و شکر در غذای کودک خودداری کنیم. این دلایل عبارتند از:

  1. اختلال در عملکرد کلیه: از مضرات نمک و شکر ایجاد اختلال در عملکرد کلیه است. مصرف بیش از حد نمک می‌تواند عملکرد کلیه را متوقف سازد، زیرا کلیه قادر به دفع نمک اضافی نیست. نمک در کلیه‌ها رسوب می‌‌کند و باعث آسیب آن خواهد شد.
  2. سنگ کلیه: سدیم بیش از حد موجود در نمک باعث می‌شود که کلیه‌ها کلسیم اضافی را از طریق ادرار دفع کنند. سنگ کلیه از دیگر مضرات نمک و شکر است و علائمی مانند تب و لرز، درد شدید بدن، تهوع و استفراغ، درد و سوزش هنگام ادرار و خون در ادرار دارد.
  3. فشار خون بالا: مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. نوزادانی که در کودکی بیش از اندازه نمک مصرف کرده‌اند، در بزرگسالی در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند.
  4. خطر کم‌آبی: نوزادانی که میزان نمک موجود در بدنشان زیاد است، در معرض خطر کم‌آبی قرار دارند. زیرا نمک اضافی از طریق عرق و ادرار دفع می‌شود. نوزادان نمی‌توانند تشخیص دهند که تشنه هستند و بزرگسالان تا زمانی که با علائم هشدار‌دهنده کم‌آبی کودک مواجه نشوند، متوجه آن نخواهند شد. از نشانه‌ها کم‌آبی عبارتند از: سنگ‌کلیه، درد‌های عضلانی و مفصلی، یبوست و مشکلات کبدی.
  5. استخوان‌های ضعیف و شکننده: مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش سطح سدیم در بدن خواهد شد. همین مسئله باعث دفع بیش از حد کلسیم از بدن خواهد شد. بنابراین کلسیم که برای رشد و تقویت استخوان‌‌ها، ضروری است از بین خواهد رفت. کاهش کلسیم منجر به بیماری پوکی استخوان‌ها خواهد شد که به تدریج استخوان‌ها را نازک و شکننده می‌کند.
  6. پوسیدگی دندان: مصرف بیش از اندازه قند موجب ایجاد حفره‌هایی در دندان و پوسیدگی آن خواهد شد. باکتری‌های دهان از قند موجود در غذا اسیدی را تولید می‌کنند که این اسید به مرور موجب خراب شدن دندان‌ها خواهد شد.
  7. چاقی: قند موجود در مواد غذایی به معنای کالری بالای آن ماده غذایی است. کالری زیاد در بدن کودک به صورت چربی ذخیره خواهد شد. چاقی یا چربی بیش از حد در بدن کودکان باعث بیماری‌های زیادی خواهد شد.
  8. دیابت: مصرف بیش از حد قند منجر به دیابت نوع دو هم در کودکان و هم بزرگسالان خواهد شد. دیابت نوعی بیماری است که بر تنظیم میزان قند خون در بدن تاثیر می‌گذارد.
  9. خستگی و بی‌حالی: میزان قند خون بالا منجر به ترشح بیش از حد انسولین خواهد شد. میزان بالای انسولین هم به نوبه خود موجب ناآرامی، بی‌خوابی و خستگی کودک می‌شود.
  10. بیش فعالی: از آنجایی که قند به سرعت جذب خون می‌‌شود. میزان قند بالا در بدن موجب افزایش آدرنالین خون و بیش فعالی کودکان می‌شود.
  11. عادت غذایی نامطلوب: از دیگر مضرات نمک و شکر در غذای کودک ایجاد سبک و الگوی غذایی نامطلوب است. این سبک زندگی به مرور موجب دیابت، فشار خون بالا و چاقی خواهد شد.
  12. خودداری از خوردن شیر مادر: اگر نوزادان به طعم نمک و شکر عادت کنند، ممکن است به مرور از خوردن شیر مادر اجتناب کنند. این مسئله می‌تواند برای نوزادان خطرناک باشد، زیرا شیر مادر دارای مواد مغذی فراوان و برای آنها مفید است.
  13. از دست دادن طعم واقعی سبزیجات: اگر میزان قند و شکر موجود در مواد غذایی زیاد باشد، غذا طعم واقعی خود را نشان نمی‌دهد. اگر میزان شکر و نمک موجود در غذا‌ها کم باشد، کودک به مرور با طعم واقعی سبزیجات آشنا و به آنها علاقه‌مند می‌شود.

آیا برای تهیه فرنی نوزاد به آن شکر اضافه کنم ؟

درباره با پاسخ به این سوال باید بگوییم تا قبل از یک سالگی مصرف شکر برای کودک مجاز نیست و دارای عوارض میباشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا