دسته‌بندی نشده

علت، علائم، راه پیشگیری و درمان آنفولانزا

علل، علائم، راه پیشگیری و درمان آنفولانزا

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یك بیماری ویروسی است كه بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌كند.

این بیماری به ناگاه رخ می‌دهد بیشتر مردم بدون مشكل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، اما گاهی بیماری به عفونت باكتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی (برونشیت)، می‌انجامد.

البته، با نگهداری مناسب از بیمار در خانه می‌توان از این عفونت‌ها پیشگیری كرد. در برخی بیماران ممكن است عفونت‌های دردسرسازتری مانند نومونیا به وجود بیاید. بیمارانی كه در خطر چنین عفونتی هستند و باید در بیمارستان بسری شوند،

عبارت‌اند از:

کودکان زیر دو سال، بزرگ‌سالان ۶۵ ساله یا بیشتر و كسانی كه ناراحتی‌های پزشكی جدی دارند.

علائم آنفولانزا چیست؟

از مواجهه با ویروس تا ایجاد علائم یک تا چهار روز طول می‌کشد.

ابتدا خشکی گلو، آبریزش بینی و احساس زخم در گلو ایجاد می‌شوند و سه تا چهار روز بعد علائمی مانند تب، سرفه، درد بدن، سردرد و خستگی ایجاد می‌شوند.

در آنفولانزا تهوع و استفراغ یا اسهال دیده نمی‌شود. زمان شیوع بیماری اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

علل، علائم، راه پیشگیری و درمان آنفولانزا

تفاوت آنفولانزا و سرما خوردگی:

سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولا خفیف تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدید تری دارد.

سرما خوردگی معمولا علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد. هچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش وسر درد هم دیده شود.

آنفولانزا  معمولا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است. بیماراحساس ضعف و خستگی می کندو تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم وگلو درد  ممکنست دیده شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه تر است.

اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد، لیکن آن یک بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.

 

راه های پیشگیری از آنفولانزا

یش‌تر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند. این بیماری تنها برای تعدادی از افراد جامعه پرعارضه تر است، وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفلوآنزا توصیه نمی کند.

رعایت نکات بهداشت فردی مهمترین راه پیشگیری از بیماری است. شستشوی مرتب دستها با آب و صابون برای پیشگیری از آنفلوآنزا بسیار ضروری است، همچنین رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا به شدت توصیه می گردد و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید، بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

ضمنا لازم است افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند، از هرگونه خود درمانی خودداری نموده و به پزشک مراجعه نمایند.

علل، علائم، راه پیشگیری و درمان آنفولانزا

-پیشگیری با واکسن:

با تزریق واکسن به‌صورت هرساله، می‌توان از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کرد. بسیاری از افراد می‌توانند به این طریق از ابتلا به آنفولانزا در امان باشند.
واکسیناسیون در این افراد توصیه می‌شود: کودکان ٦ ماه تا ٢ سال، افراد بالای ٥٠ سال، افراد مبتلا به آسم، بیماری مزمن قلبی و ریوی، یا اختلال سیستم ایمنی بدن، زنان باردار.

در فصل شیوع بیماری، تماس نزدیک فرد با بیمار مبتلا به آنفولانزا مانند اعضای خانواده یا کارکنان مراکز درمانی. فرمی از واکسن حاوی ویروس زنده نیز وجود دارد که به‌صورت اسپری بینی در کودکان سالم و افراد بین ٥ تا ٤٩ سال می‌تواند استفاده شود. زنان باردار و افراد مبتلا به اختلال سیستم ایمنی بدن نباید از این نوع واکسن استفاده کنند.

درمان آنفولانزا

مراقبت و استراحت در خانه مهمترین چیزی است که برای تسکین نشانه‌های آنفولانزا نیاز هست.

مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد، باوجود این، در برخی موارد و فقط به تشخیص و دستور  پزشک،  داروهای ضد ویروس برای کاهش مدت زمان بیماری و شدت نشانه‌ها نیز تجویز می گردد.

این داروها به‌ویژه برای افراد مسن و کسانی که خطر شدت گرفتن پیامدهای بیماری در آنان بالاست، مفید هستند. مصرف این داروها را طی دو روز پس از بروز نخستین نشانه‌ها باید آغاز کرد

علل، علائم، راه پیشگیری و درمان آنفولانزا

 مواد خوراكي مفيد و مؤثر در بهبود علائم آنفولانزا

1-شربت آب‌لیمو كه دارويي شگفت‌انگيز براي درمان گلودرد، پاک‌سازی خون و همچنين نرم کردن بافت‌هاي مخاطي است.

2- سوپ مرغ كه از قرن بيستم تا كنون به‌عنوان يك خوردني براي درمان آنفولانزا و سرماخوردگي شناخته شده و واقعاً تأثیرگذار است.

3- خردل كه موجب كاهش تب، از بين رفتن مواد سمي و كمك به بهبود غشاء مخاطي در ريه‌ها مي‌شود.

4- زنجبيل كه اگر به‌صورت چاي زنجبيل مصرف شود، مي‌تواند به‌عنوان يك تركيب ضدویروسی مؤثر ميكروب‌ها را نابود سازد و براي درمان اختلال و آشفتگي معده نيز بسيار مفيد است.

5- سير كه يك گياه فوق‌العاده مفيد هم به لحاظ پيشگيري و هم به جهت درمان علائم آنفولانزا و سرماخوردگي به شمار مي‌آيد. سير خام خاصيت ضد قارچی و ضد باكتريايي و همچنين داراي خواص ضدويروسي فوق‌العاده‌اي است. متخصصان انگليسي نيز در چندين آزمايش دريافته‌اند كه سير مي‌تواند سرعت درمان آنفولانزا را افزايش دهد.

6- نعناع كه اگر به‌صورت چاي نعناع مصرف شود، مي‌تواند موجب تشديد تعريق در هنگام تب شود. پس از نوشيدن چاي نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم كنيد تا در اثر تعريق زياد، تب شما كاهش پيدا كند.

7- روغن كرچك كه اگر به شكل موضعي مصرف‌شده و روي قفسه سينه ماليده شود به باز شدن مجاري هوايي و بهبود گردش خون در ريه‌ها كمك مي‌كند. براي اين منظور قفسه سينه را با روغن كرچك ماساژ دهيد. سپس با يك تكه پارچه وال و نازك، روي سينه را بپوشانيد و با يك بطري حاوي آب داغ روي سينه را گرم نگه داريد.

8- پرتقال و مركبات كه به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامين C اگر به‌صورت روزانه مصرف شوند، طول دوره بيماري را كاهش مي‌دهند.

9- ماست كه مشكلات روده‌اي ناشي از آنفولانزا را تسكين مي‌دهد.

10- عسل كه خواص شفابخش فوق‌العاده‌ای دارد و براي درمان سرفه و افزايش توان سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است. مصرف آن به همراه آب ليموي تازه و آب ولرم به‌صورت شربت ضد سرفه، توصيه مي‌شود.

11- نمك و محلول آب‌نمک كه مي‌تواند گلودرد را تسكين دهد و خاصيت ضدالتهابي دارد. همچنين شست و شوي مجاري بيني با محلول آب‌نمک به پاك شدن سينوس‌ها و جلوگيري و يا درمان احتقان بيني كمك مي‌كند. تميز كردن مجاري بيني نيز سرعت بهبود عفونت‌هاي سينوسي را افزايش مي‌دهد.

12- آب‌درمانی كه روشي مفيد براي افزايش گردش خون است و حمام آب داغ نيز در پايين آوردن تب مؤثر است.

13- مریم‌گلی نيز به‌عنوان يك دهان‌شويه مناسب مي‌تواند در درمان گلودرد مؤثر باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا