دسته‌بندی نشده

برای جلوگیری از آنفولانزا و عفونت در دندانپزشکی چه باید کرد ؟

پیشگیری و کنترل چند عفونت رایج و نگران کننده در دندانپزشکی

به گزارش دلگرم : آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر ویروس های آر ان ای دار ایجاد می شود. آنفولانزا می تواند بینی، گلو و ریه بیمار را درگیر کند. این ویروس باعث بروز علائم خفیف تا شدید می شود. موارد شدید و جدی عفونت ناشی از آنفولانزا می تواند منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان و حتی مرگ شود.همواره در روند دندانپزشکی نگرانی‌هایی برای انتقال بیماری‌های خاص واگیر از طریق بزاق دهان و یا خون بیمار، به کارکنان و یا به بیماران دیگر وجود دارد.

اگر اقدامات محافظتی در روند درمان یک بیمار رعایت نشوند، دندانپزشک و کارکنان دیگر در خطر هستند و البته اگر بهداشت ابزارها و محیط به‌خوبی اعمال نشود، می‌تواند خطرات بسیار جدی برای خودِ بیمار به همراه داشته باشد. روش‌های کنترل عفونت اقداماتی هستند که معمولا به‌طور روتین برای جلوگیری از شیوع بیماری در مراکز بهداشتی انجام می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، توصیه‌هایی برای کنترل عفونت در مطب‌های دندانپزشکی دارند. اگر می‌خواهید بدانید که برای کنترل عفونت در دندانپزشکی چه اقداماتی باید انجام شود، تا پایان این مقاله با دلگرم همراه باشید.

چرا کنترل عفونت در دندانپزشکی مهم است؟

کنترل عفونت در دندانپزشکی برای درمان ایمن و موثر بیماران در مطب، امری حیاتی محسوب می‌شود. در این راستا، روش‌های مناسب استریلیزاسیون ابزار دندانپزشکی تنها راهکار مناسب نیستند، بلکه اقدامات ضروری بیشتری باید انجام شوند. خوب است بدانید که این اقدامات می‌توانند به جلوگیری از انتقال بیماری و حتی مرگ افراد کمک کنند. اما ما در ادامه چهار دلیل مهم بودن کنترل و از بین بردن عفونت در مطب‌های دندانپزشکی را نام ‌برده‌ایم:

1. استریل کردن ابزار دندانپزشکی از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند

جالب است بدانید که باکتری‌ها از سریع رشدترین موجودات در جهان هستند. هنگامی‌ که باکتری‌ها ناقل بیماری باشند، متاسفانه آن بیماری می‌تواند مرگبار باشد. اما روش‌های مناسب از بین برنده باکتری‌ها در مطب دندانپزشکی، می‌توانند رشد و تکثیر باکتری‌ها را متوقف کنند. ضدعفونی کردن مکرر ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

2. کنترل عفونت دندان از شیوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری می‌کند

برخی از بیماری‌ها به‌راحتی از طریق بزاق دهان یا ترشحات خونی دهان فرد بیمار به افراد دیگر منتقل می‌شوند. در این میان، بیماری‌های واگیر و بسیار خطرناکی مانند ایدز، هپاتیت، سل و غیره بیشتر باعث نگرانی هستند. خوب است بدانید که عفونت‌های مرتبط با بهداشت و درمان از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در ایالات‌متحده هستند، اما با کنترل مناسب عفونت در مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی، به‌راحتی قابل پیشگیری خواهند بود.

3. با استریل کردن ابزار دندانپزشکی، از کارمندان مطب محافظت می‌شود

جلوگیری از انتقال باکتری و بیماری از بیمار به بیمار در اولویت اصلی متخصصان دندانپزشکی است. اما محافظت از دندانپزشک، دستیار دندانپزشکی، متخصصان بهداشت و سایر کارکنان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کنترل عفونت به ‌سلامت کل کارکنان در راستای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر، کمک می‌کند.

4. کنترل عفونت اعتبار دندانپزشکی را حفظ می‌کند

یک اشتباه کوچک در کنترل عفونت می‌تواند عواقب آشکاری برای سلامتی داشته باشد. اما اگر بیمار آشکارا شاهد رعایت بهداشت کامل از طرف کلینیک یا مطب دندانپزشکی باشد، نه‌تنها باعث اطمینان خاطر او می‌شود، بلکه اعتبار خوبی برای مطب به دنبال خواهد داشت.

برای کنترل عفونت در دندانپزشکی چه اقداماتی باید انجام شود؟

راهکارهایی برای کنترل عفونت در دندانپزشکی

دانستیم که در روند دندانپزشکی امکان انتقال بیماری‌های واگیر زیاد است. برای کنترل عفونت در دندانپزشکی همواره راهکارهایی وجود دارد که تمام مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی موظف به رعایت آن‌ها هستند. برخی از راهکارها برای محافظت از کارکنان و برخی دیگر برای محافظت از بیماران اهمیت دارند. برخی از مهم‌ترین اقدامات حفاظتی برای کارکنان و بیماران عبارت‌اند از:

انجام واکسیناسیون

سازمان بهداشت توصیه می‌کند که کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در مطب‌های دندانپزشکی باید از دریافت واکسن هپاتیت B، آنفولانزا، سرخک، اوریون، سرخجه، آبله‌مرغان، کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه اطمینان حاصل کنند.

شستشوی مناسب و مکرر دست

باید اطمینان حاصل شود که هر یک از کارکنان، قبل و بعد از هر بیمار، پروتکل دقیق شستشوی دست را دنبال می‌کنند. شستشوی مکرر دست با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، تا حد زیادی از انتقال بیماری‌های واگیر و گسترش عفونت در دندانپزشکی جلوگیری می‌کند.

استریل کردن ابزارهای دندانپزشکی

انجام برخی روش‌های مناسب برای استریل کردن وسایل دندانپزشکی مانند اسکنرها، اسکوپ‌های تمیز کننده، اسکراپرها و غیره، پس از هر بار استفاده، به‌خوبی انواع عفونت‌های احتمالی را کنترل می‌کند.

استریل کردن سطوح کار دندانپزشکی

میز کار باید مرتبا با ضدعفونی‌کننده‌ها و میکروب‌کش‌های موثر ضدعفونی شود. این کار باید پس از هر بار درمان انجام گیرد.

ﮐﻨﺘﺮل ﻋﻔﻮﻧﺖ در دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ

از لباس محافظ استفاده کنید

برای محافظت از کارکنان در مطب‌های دندانپزشکی استفاده از دستکش، ماسک و لباس محافظ الزامی است. علاوه بر این باید دقت کنید که دستکش را از بیماری به بیمار دیگر تعویض نمایید.

تاریخچه پزشکی دقیق بیماران را در نظر بگیرید

آیا دندانپزشک می‌داند که برای کنترل عفونت در دندانپزشکی با چه بیمارانی باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهد؟ غربالگری در این رابطه کار دشواری است. بنابراین قبل از شروع درمان، تاریخچه پزشکی کامل بیمار باید بررسی شود. در مورد بیماری‌های خاص مانند هپاتیت، بیماری‌های مکرر، عفونت‌ها، ضایعات بافت نرم دهان و بیماری‌های موثر بر سیستم لنفاوی باید بیشتر حساسیت داشت.

حتماً بخوانید:

اقدامات ویژه‌ای که برای کنترل عفونت در دندانپزشکی تمام دیجیتال انجام می‌شوند

تاکنون با راه‌های انتقال عفونت در فرایندهای دندانپزشکی و همچنین راهکارهای کنترل آن‌ها آشنا شدیم. گفتیم که مطابق قوانین مصوب، کلینیک‌ها و مطب‌ها برای کنترل عفونت در دندانپزشکی باید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند. اما متاسفانه گاهی شاهد قانون‌شکنی‌هایی در این راستا هستیم برخی از اقدامات ویژه‌ای که در این راستا در کلینیک دندانپزشکی تمام دیجیتال انجام می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  1. قبل از هر کاری، صفحه‌کلید یونیت که دندانپزشک برای تغییر وضعیت دستگاه با آن سروکار دارد، به‌طور کلی با یک تکه پلاستیک یک‌بارمصرف پوشانده می‌شود. همین کار برای تمام ابزارها و چراغ‌ها انجام می‌گیرد.
  2. سری دستگاه‌هایی مانند ساکشن یک‌بارمصرف بوده و بلافاصله بعد از هر بیمار تعویض می‌شوند.
  3. روی صندلی بیمار روکش یک‌بارمصرف قرار می‌گیرد که پس از پایان کار هر بیمار تعویض خواهد شد.
  4. تمام توربین‌های مجموعه تمام دیجیتال پس از هر بار مصرف، با دقت بسیار بالا ضدعفونی می‌شوند. جهت صحیح بودن فرایند ضدعفونی، نشانگر مخصوصی وجود دارد که با تغییر رنگ نشانگر به قهوه‌ای تیره، از فرایند ضدعفونی می‌توان اطمینان حاصل کرد.
  5. کلیه سطوحی که در ارتباط مستقیم با بیمار و آلودگی نیستند نیز به‌وسیله ماده ضدعفونی‌کننده مخصوص به‌خوبی پاک‌سازی می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل آنفولانزا

چه عواملی باعث تقویت سیستم ایمنی در مقابل آنفولانزا می شوند؟

با رعایت نکات زیر می توانید به طور چشمگیری کارایی سیستم ایمنی بدن را ارتقا دهید. به علاوه سد دفاعی بدن خود را نه تنها در مقابل آنفولانزا در دندانپزشکی بلکه در مقابل دیگر بیماری های ویروسی مثل کرونا در اماکن عمومی تقویت کنید.

ورزش و فعالیت بدنی

تحقیقات ثابت کرده است که ورزش سبک و منظم خطر ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد. ورزش می تواند باعث ترشح اندورفین شود که استرس و اضطراب را به شدت کاهش می دهد. بنابراین افرادی که ورزش می کنند و بدن سالم و قوی دارند احتمال ابتلا به آنفولانزا در آنها کمتر است.

مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C

میوه هایی مانند پرتقال و کیوی منبع بسیار مناسبی از ویتامین C می باشند. این مزیت مدت زمان علائم بیماری آنفولانزا را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را تا حد زیادی بهبود می بخشد.کلم بروکلی نیز منبعی غنی از ویتامین C است و حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد. بنابراین بد نیست قبل از مراجعه به دندانپزشکی خود را مهمان یک لیوان ویتامین C کنید.

عدم استعمال دخانیات و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند بر سیستم ایمنی شما تاثیر بسیار منفی بگذارد. مواد شیمیایی منتشر شده توسط دود سیگار مانند: مونوکسید کربن، نیکوتین، اکسید های نیتروژن و کادمیم می توانند در عملکرد سلول های ایمنی مانند سایتوکاین ها و سلول های T اختلال ایجاد کنند. سیگار کشیدن همچنین عفونت های ویروسی و باکتریایی را افزایش می دهد. پس اگر می خواهید در این فصل سرما به آنفولانزا مبتلا نشوید سیگار کشیدن را ترک کنید و از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

نوشیدن آب کافی

کمبود آب بدن می تواند باعث سردرد و مانع از عملکرد صحیح اندام های بدن شود و مشکلاتی در زمینه هضم غذا، عملکرد قلب و کلیه ها شود. که این عوارض می تواند حساسیت فرد به بیماری را افزایش دهد. بنابراین قبل از مراجعه به دندانپزشکی مایعات کافی بنوشید تا آب مورد نیاز بدن شما تامین شود.

خواب کافی و با کیفیت

خواب کافی برای پاسخ ایمنی مناسب حیاتی است. بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشکی خوب بخوابید و خسته و ضعیف به دندانپزشکی مراجعه نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا