دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن HAV- Ab در آزمایش خون

تفسیر آزمایش HAV- Ab

HAV- Ab ِیا (Hepatitis A Virus Antibodies) به دو شکل IgM و IgG توسط روشهای ایمونواسی قابل شناسایی است. این تست برای کمک به تشخیص عفونت کبد ناشی از ویروس هپاتیت (A (HAV استفاده می شود. علل مختلفی از هپاتیت و علائم همراه وجود دارد، بنابراین، این تست برای تعیین این که علائم به دلیل هپاتیت A هستند، استفاده می شود. دو آزمایش وجود دارد که برای تشخیص دو نوع مختلف آنتی بادی های هپاتیت A استفاده می شوند.

IgM هپاتیت A، اولین آنتی بادی تولید شده توسط بدن در زمان مواجهه با هپاتیت A است. تست IgM هپاتیت A برای غربالگری تشخیص زودهنگام عفونت و برای تشخیص بیماری در بیماران دارای شواهد هپاتیت حاد استفاده می شود. این آنتی بادی به طور معمول 2 تا 3 هفته پس از اولین آلودگی، توسعه یافته و برای حدود 2 تا 6 ماه باقی می ماند.

آنتی بادی های IgG هپاتیت A، در عرض 1 تا 2 هفته پس از آنتی بادی IgM تولید می شوند و معمولا برای بقیه عمر باقی می مانند و بدن را در مقابل عفونت بیشتر توسط همین ویروس محافظت می کنند. هیچ آزمایش خاصی برای هآنتی بادی های IgG هپاتیت A وجود ندارد؛ تست آنتی بادی تام (که هردو آنتی بادی IgM و IgG را تشخیص می دهد) هر دو عفونت فعلی و قبلی با هپاتیت A را شناسایی می کند و پس از دریافت واکسن هپاتیت A نیز مثبت خواهد شد.

حضور IgM در سرم نشاندهنده حاد یا تحت حاد بودن بیماری است . IgM در حدود ۳ تا ۴ هفته پس از تماس و درست پیش از افزایش آنزیمهای کبدی در خون افزایش می یابد. سطح IgM غالباً در طی ۸ هفته به حد طبیعی باز می گردد. حضور IgG در سرم نشاندهنده عفونت سابق به این ویروس و یا دوره نقاهت عفونت می باشد. تقریباً نیمی از مردم در طول حیات خود، دارای این آنتی بادی می باشند که معمولاً فاقد اهمیت بالینی می باشد. سطح خونی IgG تقریباً دو هفته پس از IgM رو به افزایش می گذارد و به آهستگی به حد طبیعی باز می گردد. IgG علیه HAV تا بیش از ۱۰ سال پس از عفونت نیز قابل سنجش است.

مقادیر طبیعی: منفی (عدم حضور آنتی بادی در سرم)

سایر نام ها: Anti-HAV IgG – IgM ، Anti-HAV Total Antibodies، Anti-Hepatitis A

آزمایش

علت درخواست آزمایش HAV- Ab

این تست برای تشخیص عفونت با ویروس هپاتیت (A (HAV یا برای ارزیابی نیاز یا پاسخ به واکسن هپاتیت A؛ اگر فرد علائم عفونت با HAV دارد (تب، خستگی، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره و یا مدفوع کم رنگ، درد مفاصل، زردی)، و یا در معرض آن قرار گرفته است؛ اگر فرد مبتلا به بیماری مزمن کبدی است؛ یا اگر فرد واکسن HAV دریافت کرده است، درخواست می شود.

تست آنتی بادی هپاتیت A ممکن است برای غربالگری قرار گرفتن در معرض این ویروس در افراد بدون علامت؛ و برای تعیین تولید آنتی بادی و توسعه ایمنی فرد در پاسخ به واکسن یا عفونت قبلی هپاتیت A استفاده شود.

کاربردهای بالینی آزمایش HAV- Ab

1. تشخیص و تأیید ابتلا به عفونت ویروسی هپاتیت A.
2. پایش بیماران دچار یرقان.
3. افتراق هپاتیت A از انواع دیگر هپاتیت.
4. ارزیابی میزان ایمنی بدن نسبت به HAV.

شرایط نمونه گیری در آزمایش HAV- Ab

  • نیاز به ناشتایی نمی باشد.
  • نمونه گیر باید قابلیت انتقال هپاتیت از طریق خون آلوده را در نظر بگیرد.

تفسیر آزمایش HAV- Ab

ویروس هپاتیت A را در ابتدا هپاتیت عفونی می نامیدند. دوره کمون آن در حدود 2 تا 7 هفته می باشد. ابتلا به ویروس از طریق غذا یا آب آلوده صورت گرفته و مسری می باشد. در طی عفونت فعال، HAV از مدفوع دفع می گردد. آنتی بادی به دو شکل IgM و IgG توسط روشهای ایمونواسی قابل شناسایی است. حضور IgM در سرم نشاندهنده حاد یا تحت حاد بودن بیماری است . IgM در حدود 3 تا 4 هفته پس از تماس و درست پیش از افزایش آنزیمهای کبدی در خون افزایش می یابد. سطح IgM غالباً در طی 8 هفته به حد طبیعی باز می گردد.

حضور IgG در سرم نشاندهنده عفونت سابق به این ویروس و یا دوره نقاهت عفونت می باشد. تقریباً نیمی از مردم در طول حیات خود، دارای این آنتی بادی می باشند که معمولاً فاقد اهمیت بالینی می باشد. سطح خونی IgG تقریباً دو هفته پس از IgM رو به افزایش می گذارد و به آهستگی به حد طبیعی باز می گردد.

IgG تا بیش از 10 سال پس از عفونت نیز قابل سنجش است. به ندرت شکلی از HAV به صورت بیماری فولمیننت (Fulminant disease) تظاهر می یابد که اغلب کشنده است. موارد زیادی از ابتلا به هپاتیت A به صورت ساب کلینیکال در کودکان مشاهده شده است.

TEST

توضیحات در مورد آزمایش HAV- Ab

  • هنوز آزمایشهای مناسب ایمونولوژیکی برای تشخیص آنتی ژن HAV ابداع نشده است.
  • در افرادی که اخیراً انتقال خون داشته اند یا ایمونوگلوبولین دریافت نموده اند، ممکن است نتایج مثبت گذرا مشاهده شود.

موارد تداخل گر در آزمایش HAV- Ab

در افرادی که اخیراً انتقال خون داشته اند یا ایمونوگلوبولین دریافت نموده اند؛ ممکن است نتایج مثبت گذرا مشاهده شود.

اطلاعات تکمیلی آزمایش HAV- Ab

دوره کمون هپاتیت A در حدود ۲ تا ۷ هفته می باشد. ابتلا به ویروس از طریق غذا یا آب آلوده صورت گرفته و مسری می باشد. در طی عفونت فعال، HAV از مدفوع دفع می گردد.

separator line

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد هپاتیت سی (Hepatitis C)

راه های انتقال هپاتیت

آیا هپاتیت a خطرناک است؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا