دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن آزمایش Wright

تفسیر آزمایش Wright

Wright آزمایشی است که برای تشخیص بیماری تب مالت صورت می گیرد. بیماری بروسلوز یا تب مالت یا همان تب مواج از بیماریهای مشترک انسان و دام است که عامل آن نوعی باکتری باسیلی گرم منفی بنام بروسلا است . تظاهرات بالینی بیماری در درجه اول ، ضایعات و دردهای استخوانی مفصلی و پس از آن اختلالات عصبـی می باشد. برای تشخـیص این بیماری از روشـهایی چون کشت و روشـهای سرولـوژیک استفاده می شود که آزمایشهای سرولوژیک شایعتر و مهمترند. منظور از آزمایشهای سرولوژیک ، انجام آزمایش بر روی سرم ِ خون بیمار جهت یافتن آنتی بادی علیه بروسلا می باشد که مهمترین آنها عبارتند از : رایت، 2ME و کومبس رایت . این بیماری از لحاظ بالینی به سه صورت حاد، تحت حاد و مزمن دیده می شود .

آنتی بادی های بروسلا از کلاس IgG،IgM ، IgA می باشند. در اواخر هفته دوم مرحله حاد در سرم ظاهر می شوند و در هفته سوم تا ششم مرحله حاد بیماری تیترشان به حداکثر خود می رسد. در اثر ابتلا به بیماری ابتدا IgM و سپس IgG ترشح می شود. با بهبود بیماری هر دو نوع آنتی بادی کاهش می یابند. ممکن است تیتر پایین برای سال ها باقی بماند. همچنین افرادی که در معرض بروسلا هستند امکان وجود تیتر پایین آنتی بادی به خصوص کلاس IgM در سرمشان وجود دارد.

آزمایش رایت روش سریعی برای تشخیص بروسلا می باشد و تغییرات تیتر آنتی بادی در طول مدت بیماری به پزشک برای درمان کمک می کند. تیتر کمتر از 1/80 منفی می باشد و تیتر 1/80 یا بیشتر مثبت تلقی می شود. در صورتی که این تیتر بعد از چند روز افزایش یابد بیماری حتمی است. ثابت ماندن تیتر دال بر بیماری نمی باشد.

بهترین راه تشخیص این بیماری کشت خون و یا مغز استخوان و جداسازی بروسلا از این نمونه ها می باشد. انسان بیشتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات بیمار (مانند کشاورزان- دامداران- دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها) و یا مصرف شیر و فرآورده های شیری آلوده، شیر نجوشیده، پنیر، بستنی و خامه) به تب مالت مبتلا می شود. تظاهرات بالینی بیماری تب مالت در درجه اول ضایعات و دردهای استخوانی- مفصلی می باشد

مقادیر طبیعی:

  • منفی (طبیعی) : 1/80 >
  • مثبت : 1/80

سایر نام ها: تست آنتی بادی ضد بروسلا، رایت

شرایط نمونه گیری: نمونه ناشتا ترجیح داده می شود.

آزمایش

کاربردهای بالینی آزمایش Wright

آزمایش رایت برای تشخیص سرولوژی بیماری تب مالت به کار می رود.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Wright

از همولیز نمونه اجتناب گردد زیرا همولیز در نتایج آزمایش ایجاد تداخل می نماید.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش Wright

نمونه همولیزه و لیپمیک مورد قبول نمی باشد.

شرایط نگهداری نمونه در آزمایش Wright

سرم تا 7 روز در یخچال ◦c) 4) و تا 30 روز در ◦c20- پایدار است.

آزمایش بروسلا

عوامل مداخله گر در آزمایش Wright

در صورتی که سرم حاوی همولیز باشد آزمایش رایت به طور کاذب ممکن است مثبت گردد و چنانچه کمپلمان سرم قبل از آزمایش غیر فعال شود ممکن است به طور کاذب منفی شود.

توضیحات در مورد در آزمایش Wright

  • پپدیده منطقه ای (Prezone, postzone) در آزمایش رایت می تواند ایجاد شود که علت آن عدم تناسب مقدار آنتی ژن با آنتی بادی می باشد.
  • بروسلا با آنتی ژن های تولارنسیس، یرسینیا انتروکولیتیکا، سالمونلا، EColi ، ویبرویوکلرا واکنش متقاطع داده در نتیجه آزمایش رایت می تواند. در اثر ابتلا به این عوامل به طور کاذب مثبت شود.
  • افرادی که به دلیل شغلی در تماس مداوم با میکروب بروسلا می باشند می توانند تیتر 1/320 و گاهی بیشتر می رسد ولی علائم بالینی بیماری در آنها دیده نمی شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

آیا تب مالت درمانی هم دارد؟

علت تب مالت چیست؟

علت بالا و پایین بودن Brucella PCR در آزمایش خون

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا