دسته‌بندی نشده

علت سیاهی رنگ لثه+درمان

علت و درمان تغییر رنگ لثه (سیاهی، سفیدی و بدرنگی لثه)

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت رنگ بد لثه و راه های مناسب برای درمان این عارضه

آشنا شوید.

 علت و درمان تغییر رنگ لثه

علت سیاهی و بدرنگی رنگ لثه ها

تغییر رنگ لثه ممکن است نشانه مشکلات مهمی در لثه شما باشد که باید درمان شوند. لثه شما می تواند رنگ صورتی زیبای خود را دوباره بازیابد. اگر شما نیز مانند اکثر مردم از سیاه شدن و به علت تغییر رنگ لثه ناراحت هستید و نمی‌توانید مانند گذشته با اعتماد به نفس لبخند بزنید، خبر خوشی برایتان داریم. متأسفانه تعداد بسیار اندکی از افراد مبتلا به این مشکل از روش‌های درمانی مناسب برای اصلاح طرح لبخند خود آگاه هستند.

لبخند لثه‌ای، همان طور که از نامش پيداست، به حالتی گفته مي‌شود که وقتي لبخند مي‌زنيد لثه‌های شما بيشتر از دندان‌هايتان نمايان شود. لبخند لثه‌اي عارضه بسيار شايعي است که مي‌تواند توسط دندانپزشک متخصص بيماري‌های لثه (پريودنتيست) درمان شود. بعضی از افراد این وضعیت را با عنوان «دندان‌های کوتاه» می‌شناسند. در حالی که در اغلب موارد طول دندان‌ها حالت نرمال و استانداردی دارد، اما بافت لثه بیش از حد رشد کرده و روی دندان را پوشانده است. اگر شما برای اصلاح لبخند لثه ای خود به ما مراجعه کنید، ما ابتدا علت بروز این شرایط در شما را تعیین می‌کنیم. شناسایی دقیق علت لبخند لثه‌ای تنها راه برای درمان آن است.

متخصصین لثه و دندانپزشکان زیبایی در کلینیک محتشم با بهره‌گیری از روشی ایمن، رنگ و بافت لثه را به حالت طبیعی برمی‌گردانند. زمانی که تصمیم به بهره‌گیری از درمان زیبایی روشن کردن لثه می‌گیرید، در واقع نخستین گام را در راه داشتن طرح لبخند جذاب تر برمی‌دارید تا بتوانید با اعتماد به نفس لبخند بزنید. برای آگاهی از روش های درمانی به کار رفته در کلینیک دندانپزشکی محتشم می توانید فرم درخواست مشاوره با متخصصین کلینیک را تکمیل کنید یا با شماره …. تماس بگیرید تا وقت مشاوره برایتان تنظیم شود.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

عوامل تغییر رنگ لثه

چندین علت وجود دارد که می‌تواند باعث تیره شدن لثه‌ها به خصوص در اطراف دندان‌ها گردد؛ از جمله دلایل ژنتیکی، عوارض پزشکی، داروها، پر کردن دندان، بهداشت ضعیف و سیگار کشیدن. رنگ سیاه لثه‌ها با تجمع ملانین بوجود می‌آید. ملانین در واقع نوعی رنگدانه است که افزایش مقدار آن باعث تیره‌تر شدن پوست می‌شود‌. اگر چه لثه‌های‌ اطراف دندان تمایل به تیرگی دارند و یا ممکن است قبلاً تیره شده باشند، اما دیگر بخش‌های لثه مانند منطقه زیر لب، به طور طبیعی به رنگ صورتی هستند.

افرادی که از نظر ژنتیکی پوست آنها تیره است، لثه‌های تیره‌تری دارند. اما تیرگی لثه‌های آنها لزوماً نشان دهنده بهداشت دهان و دندان ضعیف و یا یک بیماری نیست. برای افرادی که زمان بیشتری را خارج از منزل صرف می‌کنند (به ویژه کودکان) احتمال تیرگی لثه بیشتر است و سیاهی لثه‌های آنها ممکن است دائمی باشد.

بیماری‌های خاصی مانند بیماری آدیسون و سندرم پوتز ژوگر لثه‌ها را تیره‌تر می‌کنند، زیرا باعث تحریک تولید ملانین می‌شوند. بیماری‌هایی که از طریق عدم رعایت بهداشت دهان ایجاد می‌شوند هم به احتمال زیاد رنگ لثه‌ها را سیاه می‌کنند. داروهای ضد مالاریا، داروهای ضد افسردگی و مینوسیکلین نیز عامل سیاهی لثه شناخته شده‌اند.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

درمان بیماری لثه

لثه زیبا و سالم داشته باشید

اگر لثه‌های شما به طور ناگهانی سیاه شده و یا در طول زمان تیره‌تر شده است، این احتمال وجود دارد که به یک عارضه لثه مبتلا هستید. یک مشکل بسیار جدی که باعث تغییر رنگ و سیاهی لثه می‌شود، بیماری پریودنتیت نکروز کننده است که تحت عنوان بیماری لثه سیاه شناخته می‌شود. هنگامی که شما به این بیماری مبتلا هستید، بافت لثه‌های شما سیاه شده و می‌میرد یا به عبارت دیگر دچار نکروز (بافت مردگی) می‌شود.

همراه با تغییرات رنگ لثه، شما ممکن است در دهان خود درد شدید، بوی زننده و خونریزی لثه داشته باشید. اگر بیماری لثه سیاه درمان نگردد، می‌تواند به غضروف و سپس به استخوان شما گسترش یابد که این عواقب منفی را به دنبال خواهد داشت.دندانپزشک می‌تواند بیماری پریودنتال را همراه با بیماری لثه درمان کند. متخصص بیماری‌های لثه می‌تواند با رفع آسیب‌دیدگی بافت لثه، جراحی دندان‌ها و استخوان‌ها و روش‌های جراحی و غیرجراحی، عفونت را کاهش داده و پیوستگی مجدد لثه با دندان را بهبود دهد. نوع دقیق درمان بستگی به شدت بیماری لثه دارد.

درمان های گیاهی

متعددی برای بیماری لثه وجود دارد که می توان به استفاده از خمیردندان تهیه شده از گیاهانی مانند چریش و دهان شویه های ضدباکتریایی اشاره کرد. با استفاده از این روش های گیاهی توان بدن برای مقابله با باکتری افزایش می یابد و از طرفی استخوان ها و دندان ها مستحکم و تقویت می شود.
دهان شویه تهیه شده با دم کرده ریحان، خاصیت ضدباکتریایی دارد.

  1. با مصرف سیر، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.
  2. سیر با باکتری های مهاجم از جمله باکتری هایی که در دهان بیماری لثه ایجاد می کند، مقابله می کند.
  3. زردچوبه حاوی خاصیت ضدسرطانی و ضدباکتریایی است.
  4. عصاره ریشه شیرین بیان که در طب هندی برای درمان بیماری لثه استفاده می شود مفید است. البته افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند باید از مصرف گیاهانی که باعث افزایش فشار خون می شود، بپرهیزند.


جراحی

پرکاربردترین و ساده‌ترین روش رفع تیرگی لثه برداشتن لایه خارجی لثه، یعنی عامل تیره به نظر رسیدن لثه، طی عمل جراحی است. این عمل اگرچه جراحی نامیده می‌شود، اما یک عمل سرپایی بدون درد است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل با برداشتن لایه خارجی لثه (اپیتلیوم یا بافت پوششی) لایه‌ای از بافت همبند زیرین آشکار می‌شود که پس از مدتی با رعایت توصیه‌های پزشک التیام می‌یابد. بافت پوششی تشکیل شده جدید فاقد رنگدانه‌های تیره است.

پس از گذشت یک تا دو روز می‌توان نتایج مثبت جراحی را مشاهده کرد. 20 تا 30 درصد رنگدانه‌ها 5 تا 6 ماه پس از عمل به لثه برمی‌گردند و در بافت باقی می‌مانند. اگر بیمار اقدام‌های احتیاطی لازم، مانند مدت طولانی قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، را انجام دهد، رنگ صورتی لثه حفظ می‌شود و بهبود چشمگیری به لحاظ زیبایی به دست می‌آید. چنانچه لثه مجدداً تیره رنگ و بدمنظر شود، می‌توان عمل جراحی را تکرار کرد.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

سفید کردن لثه

دیگر روش درمان انباشته شدن رنگدانه‌های تیره در لثه سفید کردن لثه با استفاده از لیزر است که درمانی ایمن و کارآمد به شمار می‌رود و تغییراتی را در رنگدانه‌های ملانین بافت‌های لثه ایجاد می‌کند و در نهایت لثه‌های صورتی رنگ و زیبا را به ارمغان می‌آورد. این روش سریع و بدون درد نتایج خوبی را به دست می‌دهد. لثه تیره رنگ پس از یک جلسه یک ساعته دوباره صورتی و سالم به نظر می‌رسد و نتایج دائمی خواهد بود. رنگدانه ملانین، یعنی عامل اصلی تیره شدن لثه، برنمی‌گردد. علت تغییر رنگ دادن لثه باید پیش از شروع درمان مشخص شود.

اگر لثه سالم نیست و نشانه‌ها و علائمی از بیماری لثه، مانند خونریزی لثه، ورم یا التهاب، وجود دارد، ابتدا باید عفونت لثه درمان بشود. تنها در صورت سالم بودن لثه می‌توان سفید کردن لثه با لیزر را انجام داد. در صورت التهاب لثه ابتدا باید عامل ایجاد التهاب شناسایی و درمان گردد و بیماران سیگاری باید سیگار را پیش از درمان عفونت لثه ترک کنند.

بیماری لثه به بروز التهاب در امتداد خط لثه گفته می‌شود که می‌تواند پیشرفت کرده و به بافت استخوانی که در اطراف دندان‌ها قرار گفته و وظیفه حمایت از آن‌ها را بر عهده دارد نیز برسد.بیماری‌های لثه شامل سه مرحله مختلف می‌باشند که از خفیف‌ترین تا شدیدترین آنها به ترتیب عبارتند از عفونت و ورم لثه (ژنژیویت)، التهاب لثه (پریودنتیت) و التهاب شدید لثه (پریودنتیت پیشرفته).

لثه زیبا و سالم داشته باشید

مزایای سفید کردن لثه

بعضی از مزایای سفید کردن لثه با لیزر عبارت‌اند از:

  • لکه‌های تیره یا رنگ سیاه یکدست لثه، تنها با یک جلسه درمان از بین می‌رود و لثه دوباره سالم و صورتی رنگ می‌شود.
  • اعتماد به نفس بیمار افزایش می‌یابد و می‌تواند بدون شرمندگی لبخند بزند.
  • این روش سریع است و نتایج خوبی را به دست می‌دهد.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

عمل سفید کردن لثه
  1. عمل، به شدت، عمق و نوع تغییر رنگ بستگی دارد.
  2. این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بدون درد است.
  3. عمل سفید کردن لثه با توجه به عمق و شدت تغییر رنگ با لیزر انجام می‌شود.
  4. در صورتی که تغییر رنگ چندان عمیق نباشد، نیاز به جراحی نخواهد بود؛ اما در اکثر موارد جراحی لثه با لیزر کوچکی باید انجام شود.
  5. لثه به سرعت التیام می‌یابد و بیمار پس از عمل احساس ناراحتی نمی‌کند.

درمان با توجه به علت و میزان تغییر رنگ متغیر است. گاهی تغییر رنگ تنها در لایه‌های سطحی (بیرونی‌ترین لایه) لثه رخ می‌دهد، حال آن که گاهی لایه‌های عمیق‌تر زیرین نیز تغییر رنگ می‌دهد. متخصص لثه پس از ارزیابی سلامت کلی دهان، ظاهر لثه و شدت و گستردگی تغییر رنگ، مناسب‌ترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

عوارض و دوران بهبود جراحی لثه

جراحی لثه هیچ گونه عوارض و کوچکترین ناراحتی‌ای را به دنبال ندارد. بیمار پس از عمل می‌تواند طبق روال طبیعی صحبت کند و غذا بخورد. چنانچه لثه بسیار حساس باشد، بیمار ناراحتی خفیفی را احساس می‌کند که آن هم به سرعت برطرف می‌شود.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

مراقبت پس از عمل جراحی لثه

مراقبت پس از عمل خاصی وجود ندارد؛ بیمار باید بهداشت دهان و دندان را با انجام توصیه‌های عمومی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان رعایت کند. افراد سیگاری باید دست‌کم تا زمان بهبود کامل لثه سیگار را ترک کنند.امروزه به لطف روش‌های درمانی گوناگون مانند جراحی با لیزر برای سفید کردن لثه، داشتن لثه صورتی رنگ دیگر رویایی دست نیافتنی نیست. نقش بستن لبخندی جذاب بر صورت به سادگی پس از یک جلسه به واقعیت می‌پیوندد، اما آنچه اهمیت دارد حفظ این لبخند و سلامتی بازیافته است.

لثه زیبا و سالم داشته باشید

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا