دسته‌بندی نشده

دلیل کبودی و تغییر رنگ لثه

علت تغییر رنگ لثه

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان کبودی و تغییر رنگ لثه آشنا شوید.

علت تغییر رنگ لثه

لثه به چه دلیل رنگش عوض میشود؟

تغییر رنگ دهانی به حالتی گفته می‌شود که بافت‌های داخلی دهان، ازجمله لثه‌ها، رنگ طبیعی خود، که صورتی روشن است را از دست بدهند. تغییر رنگ لثه بر اثر رسوب و نشست مواد رنگی مختلف روی سطح یا داخل بافت لثه ایجاد می‌شود. علت این موضوع می‌تواند تغییرات فیزیولوژیک بدن یا بیماری باشد.متفاوت بودن رنگ مخاط دهان یا لثه از مسایلی است که سبببوجود آمدن ظاهری نازیبا در انسان شده و بیماران مبتلا به این مسئله همواره در پی یافتن راهی برای معالجه آن می‌گردند.

 لثه به چه دلیل رنگش عوض میشود؟

تغییر رنگ مخاط دهان یا لثه می‌تواند به علل گوناگونی روی ‌دهد که ممکن است این علل طبیعی یا پاتولوژیک باشند. اغلب این تغییر رنگ‌ها طبیعی‌اند اما گاهی می‌توانند علامتی از یک بیماری جدی نیز باشند. تغییر رنگ‌های دندانی اغلب به وسیله پنج رنگدانه ایجاد می‌شوند. ملانین، ملانوئید، اکسی‌هموگلوبین، هموگلوبین احیا شده و کاروتن. گاهی آهن، بیلی‌روبین و برخی فلزات نیز می‌توانند تغییر رنگ ایجاد کنند.

ملانین، نوعی رنگدانه قهوه‌ای است که شایع‌ترین رنگدانه با منشا داخلی به حساب می‌آید و به وسیله ملانوسیت‌های موجود در لایه بازال اپی‌تلیوم ساخته می‌شود. تعداد ملانوسیت‌های موجود در مخاط با تعداد ملانوسیت‌های پوست متناسب است. در پوست‌های تیره‌تر، ملانوسیت‌ها ملانین بیشتری تولید می‌کنند. ملانین رنگ قهوه‌ای تا قهوه‌ای تیره و سیاه را در پوست و مخاط ایجاد می‌کند.

ملانوئیدها مسوول تغییر رنگ پوست به سمت زرد شفاف‌اند و کاروتن رنگ زرد پررنگ را ایجاد می‌کند. رنگدانه‌دارشدن لثه و مخاط در همه نژادها دیده می‌شود، تفاوت میان زن و مرد وجود ندارد. شدت و نحوه پراکندگی تغییر رنگ نژادی مخاط نه تنها بین نژادهای متعدد متفاوت است بلکه در افراد متعدد یک نژاد نیز مشابه نیست. حتی این تغییر رنگ در همه جای مخاط دهان نیز یکسان به چشم نمی‌خورد. تغییر رنگ فیزیولوژیک (طبیعی)، احتمالا منشأ ژنتیکی دارد اما درجه این تغییر رنگ بسته به محرک‌های مکانیکی، شیمیایی یا فیزیکی متفاوت است. گفته می‌شود که تغییر رنگ فیزیولوژیک اغلب در بچه‌ها دیده نمی‌شود و این تغییر رنگ به طور عمده پس از بلوغ به چشم می‌خورد. البته مواردی از تغییر رنگ فیزیولوژیک در کودکان نیز دیده شده است.

علت‌ها و دلایل سیاه یا سفید شدن (تغییر رنگ) لثه‌ها

وقتی به داشتن طرح لبخند زیبا و داشتن دندان‌های سالم فکر می‌کنید، به احتمال زیاد، دندان‌هایی به سفیدی مروارید و لثه‌های سالم به رنگ صورتی روشن در ذهن شما نقش می‌بندد؛ در اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ لثه‌ها به سیاهی، کبودی، یا سفیدی برایتان ناخوشایند و نگران‌کننده است. در برخی موارد تغییر رنگ لثه امری طبیعی است اما در مواردی هم نشانه‌ی یک وضعیت جدی و خطرناک و نیاز به رسیدگی فوری درمانی دارد. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ لثه‌ها می‌پردازیم.

تیره بودن لثه‌ها به‌طور ژنتیکی

یکی از دلایل داشتن لثه‌های تیره‌رنگ، نوع تعادل طبیعی رنگ‌دانه‌های پوست در بدن شخص است. همان‌طور که رنگ پوست افراد مختلف است، رنگ لثه‌ها نیز می‌تواند به‌طور طبیعی مختلف باشد. در بسیاری از افرادی که کاملاً سفیدپوست نیستند، ممکن است لثه‌ها دارای لکه‌های تیره‌رنگ باشد یا به‌طورکلی به رنگ صورتی روشن نباشد. علت این امر بالا بودن میزان ملانین در پوست و بافت‌های بدن شخص است و در این صورت تیره بودن رنگ لثه، درست مانند تیره بودن رنگ پوست، امری طبیعی است.

مصرف سیگار و برخی داروهای خاص

 لثه به چه دلیل رنگش عوض میشود؟

مصرف سیگار، مصرف برخی داروهای خاص مانند ماینوکسیدل، داروهای ضدافسردگی تری سایکل و همچنین داشتن پرکردگی دندان با مواد رنگی (مانند آمالگام) و روکش فلزی باعث تغییر رنگ لثه‌ها می‌شود. درصورتی‌که بعد از شروع مصرف دارویی متوجه تغییر رنگ لثه‌های خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و این موضوع را با او در میان بگذارید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.

برخی بیماری‌ها و مشکلات

و اما دلایل دیگری نیز می‌تواند برای تغییر رنگ لثه وجود داشته باشد که این دلایل خطر بیشتر و جای نگرانی دارند. اولین بیماری خطرناک بیماری نکروز می‌باشد که باعث نابودی سلول‌های بافت لثه، لیگامان‌های پیرامونی دندان‌ها و لایه استخوانی نازک تشکیل‌دهنده‌ی فک می‌شود. در این حالت سیاه شدن لثه به علت مرگ سلول‌های لثه ایجاد می‌شود. نکروز لثه وضعیت خطرناکی است که سایر علائم آن شامل خونریزی لثه، درد و بوی بد دهان می‌باشد. علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان، استرس، سیگار کشیدن، عفونت ویروسی و ایدز از دلایل این بیماری هستند.

درصورتی‌که این بیماری درمان نشود به بافت‌های زیرین و استخوان‌ها نفوذ می‌کند و وضعیت بسیار جدی و خطرناکی را ایجاد می‌کند. راه درمان نکروز لثه حاد مصرف آنتی بیوتیک و بریدن بافت‌های مرده در لثه توسط جراحی است.بیماری دیگری که باعث تغییر رنگ لثه می‌شود، التهاب حاد لثه است. این بیماری باعث تشکیل یک لایه نازک تیره‌رنگ روی لثه‌ها می‌شود. علت این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

 لثه به چه دلیل رنگش عوض میشود؟

بیماری‌هایی که باعث سفید شدن لثه می‌شود

سفید شدن لثه‌ها نیز بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. اولین مورد بیماری به نام برفک دهانی است که نوعی عفونت قارچی در دهان است. برای درمان این بیماری باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. او قارچ را از سطح لثه جدا می‌کند و در مورد نحوه مراقبت از لثه و پیشگیری از بازگشت قارچ به شما توصیه‌های لازم را می‌کند.

عامل دیگر، بیماری به نام لئوکوپلاکی یا دهان پیسی است که باعث پوشیده شدن دهان از لکه‌های سفید می‌شود و ممکن است مقدمه‌ی ابتلای فرد به سرطان باشد. این بیماری معمولاً بر اثر سوءمصرف تنباکو و الکل ایجاد می‌شود. برای درمان این بیماری و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر لازم است به دندان‌پزشک مراجعه شود.

در نهایت، توجه به نكات زیر در مورد تغییر رنگ لثه‌ها بسیار حایز اهمیت است:

1- اصولاً در صورت مشاهده هر تغییر رنگی در دهان برای ارزیابی به دندانپزشك و یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

2- برخی از تغییر رنگ‌های دهان به ندرت می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های خطرناكی باشد. بنابراین در صورتی كه متوجه تغییر رنگی در دهان خود شدید كه قبلاً وجود نداشته و به تازگی ایجاد شده است حتماً به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

3- هرچند اغلب تغییر رنگ‌های دهان طبیعی هستند برای اطمینان از این موضوع با دندانپزشك خود مشورت کنید.

 لثه به چه دلیل رنگش عوض میشود؟

روش درمان تغییر رنگ لثه‌ها به علت تغییر رنگ لثه‌ها بستگی دارد. درصورتی‌که بافت لثه‌ی شما سالم باشد و به بیماری‌های لثه مبتلا نباشید، می‌توان از روش‌های لیزری برای درمان تغییر رنگ دندان استفاده کرد. بهترین مزیت درمان‌های لیزری این است که طی یک جلسه کوتاه مدت انجام می‌شوند.
همچنین داروهایی وجود دارد که می‌تواند برای تغییر رنگ لثه‌ها استفاده شود. ماندگاری همیشگی نتایج هیچ‌کدام از این روش‌ها تضمین شده نیست. برخی از افراد ممکن است در دراز مدت نتایج را ببینید و برخی دیگر نیز در حدود دو سال بعد نیاز به درمان مجدد پیدا می‌کنند.

*****************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا