دسته‌بندی نشده

حساسیت به دکلره و عوارض ناشی از آن 

حساسیت به دکلره چیست؟

حساسیت به دکلره از حساسیت های شایعی است که معمولا خانم ها درگیر آن هستند. دکلره و بیرنگ کردن مو از مواردی است که امروزه در سالن‌های آرایش مورد استفاده قرار می گیرد. پودر دکلره مخلوطی از چند ماده شیمیایی است که برای روشن و بلوند کردن مو استفاده می‌شود. ترکیب عمده تشکیل‌دهنده این پودر، هیپوکلریت کلسیم است که به عنوان عامل سفید کننده عمل می‌کند. جالب است بدانید که از این ماده برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شود.

دکلره یا دکلراسیون به عملی گفته می شود که نتیجه آن پراکنده کردن و خارج کردن پیگمنت های طبیعی مو ( منظور موی رنگ نشده است ) از ساختمان مو بوده و رنگ مو را روشن می کند. چنانچه بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از چهار درجه روشن تر نمائیم ابتدا باید موها را دکلره کرده و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده نمایید.

رنگ کردن موها موجب آسیب رسیدن به موها نمی شود اما در صورتی که فردی بنا به دلایلی اقدام به بی رنگ کردن موها و استفاده از دکلره بکند آسیب های شدیدی به مو وارد می شود مخصوصا در افرادی که دارای پوست حساسی هستند استفاده از رنگ موها و یا دکلره کردن منجر به آسیب به پوست سر شده و در مواردی حتی فرد دچار ریزش مو می شود.

در برخی موارد افراد به صورت مکرر رنگ موهای خود را تغییر می دهند که به شدت به موهای آنها آسیب وارد می سازد و بایستی از این کار اجتناب کنند. دکلره کردن موها موجب خشکی و شکنندگی مو، موخوره و ریزش مو می شود.

دلکره موها

حساسیت به ماده دکلره

از عوارض دکلره می توان به حساسیت پوستی به مواد دکلره اشاره کرد که می تواند باعث قرمزی، تاول، سوختگی و یا درد شدید در پوست سر شود که جهت مداوای آن بهتر است به پزشک پوست مراجعه نمود. اصولا مواد دکلره در تماس با هر ناحیه از پوست ایجاد حساسیت و سوختگی می نماید و به هیچ وجه نباید با پوست هیچ ناحیه ای از بدن تماس پیدا کند.

ممکن است حساسیت به دکلره در آرایشگر نیز مشاهده شود. به عنوان مثال در صورتی که آرایشگر برای دکولوراسیون از دستکش مخصوص استفاده نکند بلافاصله دچار تحریک پوست دست ها شده و در موارد جدی تر دچار سوختگی شیمیایی پوست و در نتیجه باید جهت درمان آن به وسیله پمادهای ضد التهاب اقدام نماید. از دیگر عوارض دکلره در آرایشگر می توان به آسم آلرژیک اشاره کرد که در مواردی مانند حساسیت و ضعف ریه های آرایشگر می تواند عمل تنفس را دشوار کرده و لذا برای جلوگیری از این عارضه باید حتما از ماسک مخصوص صورت استفاده کرده و از استنشاق مستقیم مواد دکلره خودداری نماید.

حساسیت به دکلره در پوست صورت

پودر دکلره ای که برای بلیچینگ موهای صورت مورد استفاده قرار می گیرد با پودر دکلره مخصوص موها متفاوت است. این پودر مخصوص روشن کردن موهای صورت طراحی شده و بنابراین عوارض دکلره را کاهش می دهد با این حال می تواند باعث عوارضی در ناحیه پوست صورت مخصوصا افرادی که دارای پوست حساس و نازک هستند شود. این عوارض معمولا شامل قرمزی و سوزش و در موارد جدی تر تاول و سوختگی پوست صورت است که جهت جلوگیری از عوارض دکلره در صورت، به شما توصیه می شود به طور کل از انجام دکلره صورت اجتناب کنید. از دیگر عوارض دکلره می توان به اثرات مخرب ساقه مو، خشک شدن و شکنندگی موها به شکل پودرشدن یا تکه تکه شدن، تغییر پروتئین ساقه مو و موخوره های شدید اشاره نمود. ناگفته نماند دکلره موها در افرادی که دارای سابقه آسم، اگزما و سایر آلرژی ها هستند می تواند این عوارض را تشدید نماید.

عوارض ناشی از حساسیت به دکلره

دکلراسیون مو به انجام بلیچینگ موها گفته می شود که توسط ترکیب پودر دکلره و اکسیدان 12 درصد در مجاورت موها انجام می شود. در طی مراحل بلیچینگ موها با 3 مرحله روبرو هستیم که در طی این مراحل با تغییرات رنگی دسته بندی شده موها مواجه می شویم. در دسته اول رنگ مو از قرمزی به نارنجی تغییر می کند که دارای چهار پایه است. در دسته دوم رنگ مو از نارنجی به زرد تغییر کرده و شامل 3 پایه است و در نهایت در دسته سوم رنگ موها از زرد روشن به پلاتینه می رسد که این دسته بندی نیز شامل 3 پایه است. به دسته اول دکلره ضعیف گفته می شود، به دسته دوم دکلره متوسط و به دسته بندی سوم دکولوراسیون قوی می گوییم که عوارض دکلره در این حالت از همه بیشتر و مخرب تر است. به شما توصیه می شود جهت کاهش عوارض دکلره تا حد امکان از انجام دکولوراسیون قوی اجتناب کنید.

عوارض دکلره معمولا در هر نوع از دکولوراسیون از ضعیف تا قوی وجود دارد. این عوارض معمولا شامل شکنندگی، خشکی و نازک شدن مو ، دو شاخه شدن مو که اصطلاحا به آن موخوره می گویند، تخریب سطحی ساختمان مو و در موارد جدی تر تخریب کامل ساختمان مو که به آن سوختگی مو توسط دکلره می گویند می باشد. در بعضی از این موارد می توان با مراقبت و آبرسانی به ساقه موها به بهبود وضعیت موها کمک کرد اما در مورد سوختگی موها با دکلره معمولا هیچ راهی برای احیای مجدد موها نیست و چاره ای نمی ماند جز کوتاهی مو با مدل پسرانه. چرا که ساقه موهای انسان بخش مرده مو است و نه بهبود وضعیت تغذیه و نه ویتامینه و آبرسانی به موها نمی تواند کمکی به بازگشت سلامت موها نماید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم تا حد ممکن از انجام دکولوراسیون موها اجتناب کرده و برای تغییر رنگ موهای خود از روش های ملایم تری مانند هایلایت مو استفاده کنید تا از عوارض دکلره در امان بمانید.

حساسیت به دکلره

برای کاستن از عوارض دکلره کردن موها رعایت نکات زیر می‌تواند موثر واقع شود:

۱- برای تغییر رنگ مو به رنگ‌های تیره‌تر معمولا محدودیتی وجود ندارد، ولی اگر می‌خواهید رنگ‌ موی خود را روشن‌تر کنید و برای این کار می‌خواهید از دکلره استفاده کنید، بهتر است سالانه یک تا دو بار بیشتر نباشد تا موی شما در این فاصله، فرصت کافی برای رشد داشته باشد و رنگ‌های جدید آسیب‌ بیشتری به مو وارد نکند، چرا که دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می‌کند.

۲- همیشه قبل از دکلره کردن مو برای جلوگیری از حساسیت و التهاب، ابتدا روی قسمتی از موها، آن را آزمایش کنید. حساسیت ممکن است در حد قرمزی و خارش پوست و یا حتی شدیدتر به صورت ورم پوست سر باشد.

۳- بعد از دکلره کردن، از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه و نرم‌کننده استفاده کنید، زیرا باعث لطافت بیشتر موها و شانه کردن آسان آنها ‌می‌شود و حتما بعد از استحمام، سطح مو را با یک لایه از لوسیون‌ها و روغن‌‌های محافظ بپوشانید تا به تدریج مو بتواند به حالت اولیه برگردد.

4-همچنین برای شکل دادن به این موها هرگز از باد گرم سشوار، اتوی مو و اسپری‌های حالت دهنده استفاده نکنید، چرا که در صورت استفاده، شکنندگی و خرد شدن مو را به همراه دارد.

5- در صورت ضعیف بودن موهای طبیعی شخص از انجام دکلره بپرهیزید. تا حد امکان از انجام دکولوراسیون قوی پرهیز کرده و به انجام دکلره ضعیف یا متوسط بسنده نمایید.

6- جهت کاهش عوارض دکلره پس از انجام آن و به طور کلی برای فرم دادن به موها از سشوار یا اتوی مو استفاده نکنید. این امر سبب خرد شدن موها و از بین رفتن آن خواهد شد.

درمان موهای آسیب دیده از دکلره

ماسک‌های خانگی

در کنار تمام مراقبت‌ها و رژیم‌های غذایی برای داشتن موهایی سالم و زیبا استفاده از ماسک‌های طبیعی با روش‌های خانگی تاثیر شگفت‌انگیز دیگری دارد. این ماسک‌ها برای سلامت موهای آسیب دیده شما گردآوری شده است.

ترکیب شامپو با تخم مرغ

تنها ماده‌ای که پروتئین را به صورت مستقیم به موهای شما منتقل می‌کند تخم مرغ است. این راه‌ حل ساده و ارزان‌ قیمت بهترین روش برای درمان موهای وز شده از رنگ و حرارت حالت‌دهنده‌ها است. برای این کار هفته‌ای یک بار شامپوی خود را به اندازه دو بار شست‌وشو با تخم‌مرغ ترکیب کرده و بعد از آغشته کردن، موها را ماساژ و بعد از 5 دقیقه آن را از روی موهای خود بشویید.

سرکه سیب

همه ما می‌دانیم که روغن زیتون و سرکه سیب هر کدام چه خواص بی‌اندازه‌ مفیدی در ترمیم و رشد ساختمان مو دارند؛ بنابراین برای استفاده از این ماسک معطل نکنید. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم‌مرغ مخلوط کنید و ماسک به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی موها بگذارید. سر خود را با کلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا ترکیبات ماسک بهتر به خورد موهای‌تان برود.

نکات مهم در موارد استفاده از دکلره

در واقع در طی پروسه دکولوراسیون موها، با ایجاد واکنش شیمیایی در مجاورت موها باعث تخریب بافت مو شده و به بی رنگ شدن ساقه موها پرداخته می شود. دکولوراسیون مو به طور کلی روشی تهاجمی و خشن برای موها بوده و توصیه می شود که جهت در امان ماندن از عوارض دکلره به طور کامل از انجام آن صرف نظر نمایید. چرا که در غیر اینصورت باید مدام به فکر حالت دادن به موهایی شکننده و بی حالت و بی جان باشید.

کسانی که سابقه اگزما، آسم و سایر آلرژی‌ها را دارند هنگام کار با دکلره باید بیشتر حواسشان را جمع کنند زیرا مواد دکلره بسیار قوی است و می‌تواند تمام این عوارض را فعال و تشدید کند. کسانی بودن که به علت بیماری که داشتند بعد از استفاده از مواد دکلره دچار شوک شده اند یعنی به محض اینکه مواد دکلره با پوست سر او تماس پیدا کرده و از آنجا که این مواد از نظر شیمیایی با پوست سازگاری ندارند، پوست شروع به کهیر زدن کرده و بعد از مدتی دچار تنگی نفس شده شبیه کسانی که دچار شوک ناشی از حساسیت به پنی‌سیلین می‌شوند. البته ناگفته نماند که آنها سابقه آسم ندارند و تا به حال موهایش را رنگ نکرده‌ بودند و از این حساسیت شدیدش چیزی نمی‌دانستند.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت تنفسی و عوارض آن بر زندگی انسان!

حساسیت پوستی کهیر و شیوهای درمانی جدید آن

آمپول ضد حساسیت راه حل درمان انواع آلرژی!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا