دسته‌بندی نشده

علت سوزش و قرمزی چشم ها بعد از استخر رفتن چیست؟

قرمز شدن چشمها بعد از استخر

غالبا کسانی که به استخر می‌روند از قرمزی چشم‌‌هایشان شکایت دارند. این قرمزی چشم ممکن است مختصر و یا شدید باشد.

چرا چشم‌ها بعد از استخر قرمز می‌شوند؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت قرمزی چشم بعد از استخر آشنا شوید.

قرمز شدن چشمها بعد از استخر

عامل قرمز شدن چشم در استخر مشخص شد: وجود ادرار در آب

شنا از جمله ورزش هایی نیست كه آسیب های چشمی یكی از خطرات آنهاست (مثل فوتبال، تنیس، بیس بال، …) ولی قرمزی و سوزش چشم بعد از شنا كردن بویژه در استخر یكی از مسائلی است كه بسیاری با آن مواجه اند. ولی آیا باید نگران این مسئله بود؟ خیر. قرمزی پس از شنا در استخر سبب آسیب درازمدت نمی شود.

كلر كه برای ضد عفونی كردن و از بین بردن باكتری ها به آب استخر اضافه می شود بخودی خود مشكل ساز نیست. مشكل زمانی رخ می دهد كه كلر در مجاورت نیتروژن یا آمونیاك موجود در آب قرار می گیرد و از تركیب اینها كلرامین تشكیل می شود. در حقیقت علت اصلی قرمزی و چشم كلرامین است. عروق سطحی روی سفیدی چشم بر اثر تماس با كلرامین ملتهب شده و چشم قرمز می شود. كلرامین همچنین لایه موقتی روی قرنیه ایجاد می كند كه سبب التهاب، حساسیت، خشكی و قرمزی چشم می شود. به این وضعیت كراتیت می گویند.

بر خلاف بسیاری كه تصور می كنند درمان این وضعیت استفاده از قطره هایی است كه قرمزی چشم را كم می كنند درمان صحیح استفاده از تركیباتی نظیر اشك مصنوعی است. اشك مصنوعی لایه ای روی قرنیه ایجاد كرده و به آن فرصت می دهد التیام یابد. مكانیسم اثر تركیباتی كه قرمزی چشم را كم می كنند منقبض كردن عروق خونی است و قطع این داروها سبب شدیدتر شدن مشكل خواهد شد. اگر قرمزی و سوزش چشم شدید باشد و یا به دفعات تكرار شود یك راه دیگر استفاده از عینك شنا است.

قرمز شدن چشم‌ها مسئله‌ای است که بیشتر شناگرها در استخر با آن مواجه می‌شوند. بااین‌وجود، درحالی‌که قرمز شدن چشم‌ها در هنگام شنا معمولاً به مقدار کلر موجود در آب استخر ارتباط داده می‌شود اما محققان هشدار داده‌اند که حقیقت غیرازاین موضوع است.

کارشناسان بهداشت از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری مستقر در شورای بررسی سلامت و کیفیت آب و بنیاد ملی استخرهای شنا در آمریکا، اعلام کردند که دلیل اصلی قرمز شدن چشم در هنگام شنا، وجود ادرار در آب استخرها است.پیش از این نیز آمارها نشان داده بود که از هر پنج نفر یک نفر در استخر ادرار می‌کند و ادرار حتی در مقادیر بسیار کم نیز منجر به تولید مواد شیمیایی سمی در آب می‌شود.

بر اساس مطالعه اخیر شورای نظارت بر سلامت و کیفیت آب استخرها در آمریکا، تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها به‌اشتباه معتقدند که یک ماده شیمیایی به آب استخرها اضافه شده که در صورت ادرار کردن، رنگ آب تغییر می‌کند.در این مطالعه ۷۱ درصد افرادی که موردبررسی قرار گرفتند کلر را عامل قرمز شدن چشم در هنگام شنا عنوان کردند.

مایکل هلواسا رییس برنامه سلامت شنا (CDC) در آمریکا با اشاره به این موضوع که کلر و ضدعفونی‌های دیگر برای از بین بردن میکروب‌ها به آب استخرها اضافه می‌شوند، گفت: وجود ادرار در آب استخر باعث مصرف کلر و تولید محرکی می‌شود که چشم افراد را قرمز می‌کند.وی افزود: چشمان شناگرها درواقع خود یک نشانگر واقعی هستند که با قرمز شدن احتمال وجود ادرار را در آب استخرها نشان می‌دهد.این محقق خاطرنشان کرد: بوی کلر در استخرها واقعاً بوی کلر نیست بلکه بوی مواد شیمیایی است که از ترکیب کلر با ادرار درست شده‌اند.به گفته وی، این مواد شیمیایی که دیگر کلر نیستند باعث قرمز شدن چشم‌ها می‌شود.هلواسا افزود: زمانی که مؤلفه‌های حاوی نیتروژن که در ادرار، عرق و گردوخاک یافت می‌شوند با کلر ترکیب می‌شوند این مواد شیمیایی ساخته می‌شوند.راه‌حل این موضوع بسیار ساده است، شناگرها باید قبل از وارد شدن به آب با استفاده از دوش‌های استخر بدن خود را بشویند و در دستشویی ادرار کنند.

 به اشتراک بگذارید چرا چشم‌ها بعد از استخر قرمز می‌شوند؟

البته باید خاطرنشان کرد تماس آب خالص با چشم‌ها در صورتی که با ضربه به سطح چشم‌ها برخورد کند خود نیز می‌تواند موجب قرمزی چشم شود. یعنی افرادی که با چشم باز زیر آب حرکت می‌کنند یا به هر نحوی آب با ضربه به سطح چشم‌هایشان که باز است، برخورد کند حتی اگر آب خالص هم باشد، مختصری موجب تحریک چشم‌ها و قرمزی چشم خواهد شد. قرمزی مختصر چشم پس از استخر به طور معمول به خودی خود پس از چند ساعت از بین می‌رود، هر چند استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی که تهیه آنها در داروخانه‌ها نیازی به نسخه پزشکی نیز ندارد می‌تواند در این مواقع کمک‌کننده باشد و چکاندن قطره اشک مصنوعی چند مرتبه به فواصل چند ساعت می‌تواند به راحتی بیشتر و رفع سریع‌تر قرمزی چشم‌ها کمک کند. ولی مشکل قرمزی چشم پس از استخر وقتی تعداد افراد بیشتری از کل افراد استفاده‌کننده از استخر دچار قرمزی چشم می‌شوند قدری جدی‌تر می‌شود.

 به اشتراک بگذارید چرا چشم‌ها بعد از استخر قرمز می‌شوند؟

این نوع قرمزی چشم هر چند شدیدتر است، ولی اگر همراه با ترشحات چرکی نباشد ممکن است علامتی از یک عفونت و آلودگی میکروبی چشم نباشد و با گذشت زمان و استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی قابل کنترل باشد. ولی قرمزی چشم‌ها همراه با ترشح چشمی علامتی از یک آلودگی میکروبی بوده و به مراقبت‌های تخصصی نیاز خواهد داشت.

برای پیشگیری از قرمزی چشم‌ها پیش از رفتن به استخر بهتر است از عینک‌های استاندارد شنا استفاده کرد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي برای مطلب قرمز شدن چشمها بعد از استخر در ذهن شما

باقي مانده است آن‌ را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:بیتوته

———————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا