دسته‌بندی نشده

علت ریزش مو پس از عمل چیست؟

چرا بعد از عمل جراحی دچار ریزش مو می شویم؟

ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل استرس، رژیم نامناسب، زمینه‌های ارثی و شرایط آب وهوایی نامناسب اما در این قسمت در مورد ریزش مو پس از عمل جراحی می‌خواهیم صحبت کنیم و اینکه علت آن چیست و چگونه درمان می‌شود.

ریزش مو پس از جراحی چاقی بسیار شایع بوده و در ۴٠٪ بیماران دیده می‌شود. خصوصا در مورد جراحی‌هایی که در ارتباط با چاقی انجام می‌شود، این مورد دیده می‌شود و ریزش مو به علت کمبود مواد غذایی و ویتامین‌های لازم به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم مراقبت‌های تغذیه ای انجام می‌شود و در برخی از موارد نیز به دنبال ایجاد استرس و تغییرات شدید هورمونی رخ می‌دهد.

معمولا تا زمانی که بدن بیمار به حالت نرمال باز نگردد، این ریزش ادامه دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان ریزش مو بعد از عمل جراحی با دلگرم همراه باشید.

زمان آغاز ریزش مو پس از جراحی

اگر شما جزء افرادی هستید که در شرایط استرس، داشتن آزمون و یا ابتلا به سرماخوردگی دچار ریزش مو می‌شوید باید توقع داشته باشید که پس از انجام جراحی نیز این مشکل را داشته باشید. بین سه تا شش ماه پس از عمل معمولا ریزش مو آغاز می‌شود. البته ممکن است با توجه به شرایط افراد این زمان تغییر یابد

. اما باید در نظر داشته باشید که معمولا اکثر بیماران بین ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد به شرایط قبلی خود بازمی‌گردند و با ثابت شدن وزن، موهای آن‌ها حالت عادی با تراکم و قطر نرمال پیدا می‌کند. بطور کلی احتمال ریزش مو در گاستریک بای پس بیشتر از اسلیو یا باندینگ است زیرا با کاهش وزن بیشتر و سریع تر همراه می‌باشد.

درمان ریزش مو بعد از عمل جراحی چیزی است که شما می‌توانید براحتی به آن دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید: تفاوت بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس در چیست ؟

باورهای رایج درباره عوارض بیهوشی

تقریبا بیشتر افراد در طول زندگی خود مجبور به انجام جراحی هستند و این علاوه بر رنج داشتن بیماری، استرس زیادی را به افراد تحمیل می‌کند. اما آگاهی داشتن از نحوه عمل و همچنین عوارض پس از آن، می‌تواند کمک زیادی را به این افراد کند و از استرس آن‌ها بکاهد.

ذهنیتی که بین افراد رایج است این است که عوارض ناخواسته ای پس از جراحی و بیهوشی برای آن‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین باید سطح اطلاعات عموم را در مورد این مشکلات بالا برد.

کاهش حافظه، بروز مشکلات پوستی و ریزش مو از شایع ترین مشکلاتی است که افراد فکر می‌کنند با انجام جراحی رخ می‌دهد. در حقیقت این موارد مشکلات غیر وابسته هستند. داروهای بیهوشی سبب بروز آکنه نمی‌شوند اما داشتن استرس و مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها سبب شکل گیری آکنه می‌شود.

همچنین بخوانید: عوارض داروی بیهوشی بر سلامت روح و روان و بدن

ارتباط بیهوشی با حافظه

استفاده از گازهای استنشاقی جهت بیهوشی افراد ممکن است تا ۲ ساعت برای افراد فراموشی به همراه آورد و اختلالاتی را در حافظه ایجاد نماید. اما برخی از افراد دچار اختلالات شناختی می‌شوند که اصطلاحا به آن (POCD = Post-operative cognitive dysfunction) می‌گویند.

این موضوع به علت کمبود اکسیژن یا کاهش خونرسانی به مغز نیست بلکه علت آن شروع پاسخ التهابی بدن به استرس جراحی می‌‎باشد. این اختلال معمولا بعد از بیهوشی‌های عمومی یا ناحیه ای رخ می‌دهد و موارد بسیاری پس از جراحی‌های قلب و یا جراحی‌های سنگین دیگر گزارش شده است.

همچنین بخوانید: خطرات بیهوشی و مضرات آن

اما عواملی که در بروز این اختلال شناختی موثر است، سن بالا، طول مدت زمان بالای جراحی و بیهوشی، جراحی‌های بزرگ و عوارض حین جراحی، بروز عفونت بعد از عمل با میزان بروز بالاتر است. همچنین افرادی که افرادی که دیابت و یا فشار خون بالا دارند و درمان منطم ندارند و افراد مسنی که سابقه سکته مغزی دارند و عملکرد ذهن آن‌ها با مشکل همراه است، بیشتر در خطر هستند.

همچنین بخوانید: با ورزش سکته مغزی را در خود کاهش دهید + عکس

همچنین بروز اختلال خواب و عدم توانایی خواب راحت در افراد بستری در بیمارستان می‌تواند باعث اختلال در یادگیری و حافظه گردد.با وجود تمام عوامل و خطراتی که گفته شد، امکان پیشگیری و کمتر کردن این خطرات وجود دارد.

همچنین بخوانید: اختلالات خواب : علایم، علل، تشخیص و درمان بی خوابی شبانه

مصرف داروهای ضد التهاب قبل از جراحی، کنترل درجه حرارت بدن حین جراحی، کنترل مطلوب درد حین و بعد از جراحی، کنترل و پیشگیری از عفونت بعد از جراحی راه‌های کنترل و پیشگیری از POCD (اختلال شناختی بعد از عمل) هستند.

همچنین بخوانید: داروهای ضد درد و ضد التهاب کدامند؟

بسیاری از افراد ریزش موی خود را به بیهوشی ارتباط می‌دهند اما هیچ مدرکی در این ارتباط وجود ندارد. بیشتر ریزش‌ها مربوط به استرس جراحی و مراحل نقاهت و بهبودی می‌شود. این نگرانی و استرس بیشتر مربوط به کسانیست که عمل جراحی چاقی را انجام می‌دهند چرا که آن‌ها با از دست دادن وزن زیاد، تمایل به تناسب اندام دارند اما می‌خواهند تا بیشترین میزان از موی خود را حفظ کنند.

این ریزش به نام ریزش “ریزش تلوژن” نامیده می‌شود و به شکل ناگهانی آغاز می‌شود اما در اکثر موارد در ۶ ماه به پایان می‌رسد. موی انسان به شکل طبیعی دارای یک چرخه ی طبیعی و دو مرحله‌ای است:

  1. مرحله رشد که آناژن نام دارد و در هر زمان ۹۰٪ از فولیکول‌های مو در این مرحله قرار دارند.
  2. مرحله استراحت که تلوژن نام دارد و در هر زمان ۱۵-۵٪ از فولیکول‌های مو در این مرحله قرار دارند، که در حدود ۱ تا ۶ ماه طول می‌کشد (به طور متوسط ​​از ۳ ماه ). ریزش طبیعی روزانه موی سر (تعداد ۱۰۰ تا ۱۲۰ تار مو در روز) این فاز را توضیح می‌دهد.

نگران نباشید و استرس را از خود دور کنید

هر نوع جراحی برای افراد استرس‌های خاصی را ایجاد می‌کند اما ریزش مویی که به دنبال جراحی چاقی ایجاد می‌شود غیرمرضی است و فقط چرخه طبیعی رشد مو محسوب می‌شود و در زنان و مردان مشاهده می‌شود این یک واقعیت است که با هر استرس و یا تغییرات هورمونی فولیکول‌های موی بیشتری وارد فاز تلوژن شده و فرد ریزش مو خواهد داشت.

اما نگرانی چندانی وجود ندارد چراکه در همان زمان که شما در حال از دست دادن موهاتی خود هستید موها رشد هم خواهند کرد اما تغییرات آن‌ها نامحسوس است و کمی زمان لازم است تا حجم مو به زمان سابق بازگردد و موهای جدید جایگرین شوند.

همچنین بخوانید: راهکارهای جادویی برای کنترل استرس شدید

این اتفاق خصوصا در زنان باردار و نوزادان نیز مشاهده می‌شود. اما در برخی از بیماری‌ها این موضوع بسیار شدت دارد و درمان آن مشکل است. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • بیماری‌های مزمن مانند بیماری کبدی و یا هر بیماری ناتوان کننده مزمن
  • عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید
  • کم خونی فقر آهن
  • کمبود بعضی از ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های دسته ب
  • کمبود بعضی اسیدهای چرب ضروری
  • مسایل ژنتیکی

همچنین بخوانید: شیر مادر و کاهش کم کاری تئروئید

روش‌های پیشگیری از ریزش مو

اگر ۴ ماه از عمل شما گذشته و شما به ریزش شدید مو دچار شده اید، باید در ابتدا عواملی مثل استرس، کمک کاری تیروئید یا کم آبی را بررسی کنید و معمولا ریزش مو به همین دلایل ایجاد می‌شود.

اما اگر ناشی از این عوامل نباشد و صرفا به جهت عمل جراحی و کاهش وزن ایجاد شده است می‌توانید برای کند کردن فرایند آن از ترکیبات حاوی بیوتین و زینک ویا محلول ماینوکسیدیل ۲٪ استفاده کرد که باید به متخصص مربوطه مراجعه کرده تا دستورات لازم را تجویز کند.

همچنین با نداشتن یک رژیم غذایی نامناسب نیز زمینه‌‎های ریزش مو در شما ایجاد می‌شود. ریز مغذی‌ها می‌توانند نقش زیادی را در سلامت و درمان ریزش مو بعد از عمل جراحی ایفا کنند، بنابراین از پزشکان تغدیه باید کمک بگیرید. در نهایت اگر ریزش مو مربوط به اختلالات هورمونی باشد باید آزمایشات لازم را زیر نظر پزشک مربوطه انجام دهید.

همچنین بخوانید: فواید محلول ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

چند توصیه برای ریزش پس از عمل چاقی

آیا شما هم با انجام جراحی چاقی به ریزش مو دچار شدید؟ نگران نباشید. این یک ریزش طبیعی است که بین ۵ تا ۱۵ درصد موهای شما را شامل می‌شود. داشتن استرس ناشی از عمل جراحی و کاهش وزن شما را وارد فاز تلوژن می‌کند و ریزش آغاز می‌شود. این کاملا طبیعی است و در کمتر از ۶ ماه ریزش قطع خواهد شد.

در صورتیکه رشد موهای شما به حالت عادی بازنگشت، با پزشک مربوطه در این زمینه مشورت کنید تا بیماریهایی مثل تیروئید و یا موارد دیگر را نیز بررسی نمایند. مصرف پروتئینها را در برنامه غذایی خود قرار دهید چراکه کمک به جلوگیری از ریزش مو می‌کند.

در صورتیکه جراحی‌های مربوط به چاقی را انجام داده‌اید، باید به پزشک برای ویزیت‌های ماهانه مراجعه کنید. آنان برای شما مکمل و ویتامین‌های مخصوص شما را تجویز خواهند کرد. ویتامین‌هایی که معمولا در این شرایط برای شما تجویز می‌شود، ویتامین B، فولات، روی، آهن و بیوتین هستند. مصرف سیترات کلسیم با مکمل‌های ویتامین D هم کمک کننده است.

همچنین بخوانید: نقش ویتامین‌های گروه B در سلامت شما

اما به یاد داشته باشید که مصرف آن‌ها باید طبق دستور پزشک باشد و نباید به شکل خودسرانه نیز قطع شود. مصرف ماهی و قرص‌های امگا ۳ نیز به خاطر داشتن اسیدهای چرب ضروری می‌تواند کمک زیادی به شما کند. داروهای موضعی مثل مینوکسیدیل را نیز با توصیه پزشک می‌توانید مصرف کنید.

همچنین بخوانید: فواید قرص امگا ۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا