دسته‌بندی نشده

موارد مصرف شربت استئوکر (Osteocare) و عوارض جانبی این دارو

شربت استئوکر چیست؟

شربت استئوکر (Osteocare) که به آن شربت کلسیم هم گفته می‌شود از مکمل‌هایی است که به منظور درمان کمبود ویتامین D و قوی‌تر شدن استخوان‌ها برای بهبود بیماری پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استئوکر همچنین باعث تنظیم حرکت مایعات در روده می‌شود. این مکمل برای موارد دیگری همچون رفع مشکلات قلبی عروقی، کمک به عمکرد طبیعی قلب، عضلات و اعصاب و همچنین برطرف کردن بی‌اشتهایی، اسهال و ضعف بینایی هم مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که دریافت کلسیم کافی، آثار مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

کلسیم از موادی است که بدن به آن نیاز داشته و بیش از هر ماده دیگری هم در بدن وجود دارد. بیشترین مقدار کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان بیماری شایعی است که در سنین بالا بروز کرده و استخوان‌ها را که از اصلی‌ترین اجزای بدن انسان هستند ضعیف و شکننده می‌کند.

معمولا کلسیم به همراه ویتامین D مصرف می‌شود چرا که مصرف این دو ماده در کنار هم موجب جذب بهتر کلسیم می‌شود. تنظیم میزان کلسیم بدن، برعهده هورمون‌هایی است که از غده تیروئید ترشح می‌شوند. خوشبختانه منابع غذایی حاوی کلسیم به وفور در دسترس است. این منابع شامل لبنیات، ماهی، لوبیا سفید و چشم بلبلی، کلم پیچ، شیر سویا، شلغم، کنجد، بادام، پرتقال، انجیر و... می شود. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه سیگار، چای و قهوه در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد بدن در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد. در شرایطی که بدن یک فرد با کمبود شدید کلسیم مواجه باشد پزشک مصرف داروها و مکمل‌های حاوی کلسیم را پیشنهاد می‌کند. شربت استئوکر یکی از این مکمل‌هاست که در ادامه قصد داریم در این بخش از دلگرم بیشتر با آن آشنا شویم.

ترکیبات اصلی شربت استئوکر شامل ویتامین دی، کلسیم، منیزیم و فلز روی است.

ترکیبات ( به ازاي هر 10 سي سي )

نام – مقدار – نیاز روزانه

Calcium 500 mg72 %

Magnesium 150 mg50 %

Zinc 6 mg40 %

Vitamin D34000 IU/ 10 ug100 %

مقدار و نحوه مصرف شربت استئوکر

بهترین زمان مصرف مکمل های کلسیم 1 ساعت بعد از غذا همراه با یک لیوان پر آب می باشد.

  • کودکان 2-1 سال :روزی 2 بار هر بار 1 قاشق مرباخوری
  • کودکان 12-3 سال: روزی 3-2 بار هر بار 1 قاشق مربا خوری
  • بزرگسالان: روزی 2 بار هر بار 2 قاشق مرباخوری

نکاتی که در ارتباط با مصرف شربت استئوکر باید بدانید

در بارداری و شیردهی: روزی 2 بار هربار 2 قاشق مرباخوری

منیزیم :

این ماده معدنی در تشکیل کریستالهای استخوانی موثر بوده و از آنجائی که بیشتر منیزیم موجود در بدن در استخوانها ذخیره شده است ، می تواند در سلامت استخوان نقش بسزایی داشته باشد .

زینک ( روی ) :

یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن بوده که برای ساخت کلاژن که پروتئینی رشته ای بوده و در استحکام بخش در بافت پوست و استخوان موثر است نقش دارد ضروری است.

ویتامین D :

یک ویتامین محلول در چربی می باشد که مهمترین نقش آن کمک به جذب روده ای کلسیم و فسفر می باشد . در غیاب این ویتامین جذب کلسیم به درستی انجام نمی گیرد.

تداخلات دارویی شربت استئوکر

کلسیم با داروهای زیر تداخل دارد: دیگوکسین، فسفات سدیم سلولز، کلسیم استات و دیگر داروهای باندشونده به فسفات.

کلسیم باعث کاهش جذب داروهای زیر می‌شود: بیس فسفانات، آنتی بیوتیک تتراسایکلین، استراموستین، لوتیروکسین و آنتی بیوتیک quinolone مانند: سیپروفلوکسین و لووفلوکسین.

پس بهتر است با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه شربت استئوکر

اگر مکمل کلسیم را بیش از اندازه مصرف کنید، علائمی از قبیل: تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، تغییر روحیه، سردرد، ضعف و خستگی را خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا