دسته‌بندی نشده

خواص جالب و شنیدنی از جناب فلفل دلمه ای

خواص جالب و شنیدنی از جناب فلفل دلمه ای

خواص جالب و شنیدنی از جناب فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های C و A است. این ویتامین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند و روی رادیکال‌های آزاد که بر سلول‌ها اثر تخریبی دارند، تأثیر می‌گذارند.

فلفل دلمه‌ای هزاران سال است که در رژیم غذایی انسان وجود دارد و در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد و سبز موجود است.

گرچه فلفل دلمه‌ای را می‌توان در همه فصول یافت، اما ماه‌های تیر و مرداد اوج به میوه نشستن این گیاه زیبا با رنگ‌های متنوع است که علاوه بر زیبایی سفره شما، خواص درمانی زیادی هم دارد.

رنگ‌های شفاف فلفل دلمه‌ای، سرشار از بهترین مواد مغذی است. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین آ و ویتامین سی است که هر دوی آن‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند.

هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی روی سلول‌ها دارند، تأثیر می‌گذارند. آیا می‌دانید رادیکال‌های آزاد بازیگران اصلی در جمع کردن کلسترول در رگ‌ها هستند و باعث گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های قلبی، تخریب عصب و رگ‌ها می‌شوند.

فلفل دلمه‌ای با تشکیل این دو ماده روی رادیکال‌های آزاد تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای برای سرماخوردگی بسیار مفید است و اگر به طور منظم در برنامه غذایی استفاده شود طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

همچنین فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین ب ۶ و فولیک اسید است که در گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی در افراد دیابتی تأثیر می‌گذارد. هر دوی این ویتامین‌ها که از خانواده ویتامین‌های ب هستند، باعث کاهش هموسیستئین می‌شوند.

فلفل دلمه‌ای حاوی ترکیباتی موسوم به کپسایسین است که از فعالیت مواد سرطان‌زا جلوگیری می‌کند و مانع از چسبیدن آن‌ها به مولکول وراثتی دی ان آ می‌شود

خواص جالب و شنیدنی از جناب فلفل دلمه ای

خواص و فواید درمانی فلفل دلمه ای

همچنین فلفل دلمه‌ای، حاوی ویتامین B6 و اسید فولیك است كه در رفع گرفتگی رگ‌ها ی بیماری قلبی و دیابتی تاثیرگذار است.فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند كلسترول را كه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است،كاهش دهد.

گفتنی است در 100 گرم فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز به ترتیب 140 و 120 میلی گرم ویتامین C و مقدار قابل توجهی بتاکاروتین وجود دارد.همچنین ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای آن را به درمانی برای سرماخوردگی تبدیل كرده است.مصرف مرتب فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی،شدت و طول دوران سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

حفظ سلامت پوست و چشم‌ها:

خوردن فلفل دلمه‌ای به شفافیت و پاکسازی پوست و پیشگیری از بثورات و لکه‌های پوستی کمک می‌کند. هم چنین این سبزی منبع مهمی از ویتامین A است که برای سلامت چشم‌ها مفید بوده و از بروز بیماریهای چشمی پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان:

فلفل دلمه ای حاوی ترکیباتی موسوم به کاپسایسین است که از فعالیت مواد سرطان زا جلوگیری می‌کند و مانع از چسبیدن آنها به مولکول وراثتی دی ان آ می‌شود.

تسکین دهنده درد:

کاپسایسین هم چنین مانع از انتقال درد از پوست به نخاع شده و از بروز احساس درد جلوگیری می‌کند. هم چنین به درمان بیماریهای مرتبط با درد کمک می‌کند.

خواص جالب و شنیدنی از جناب فلفل دلمه ای

سوزاندن کالری:

مصرف فلفل دلمه‌ای سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به درمان بیماری‌های مرتبط با درد کمک می‌کند. به این ترتیب فلفل دلمه‌ای امکان افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب را کاهش می‌دهد.

این سبزی برای کمک به هضم غذا مفید است و به عنوان یک محرک قلب و عروق، فشار خون را تنظیم می‌کند و همچنین در کاهش کلسترول بد و چربی تری گلیسیرید در بدن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

محافظت از موها:

عصاره فلفل دلمه‌ای یکی از بهترین محصولات برای تقویت رشد موهاست. این عصاره از ریزش مو جلوگیری می‌کند و تارهای مو را پرتر و ضخیم‌تر نگه می‌دارد. اما از آنجا که طبیعت فلفلی و سوزاننده دارد باید در استفاده از آن احتیاط کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا