دسته‌بندی نشده

علت بیماری هایپرونتیلیشن (تنفس غیر طبیعی سریع) چیست؟

در مورد سندرم هایپرونتیلیشن چه میدانید

این سندرم ممکن است با حمله هراس (panic attack) و ترس از اجتماع agoraphobia همراه گردد.دراین افراد معمولا میزان اکسیژن شریانی نرمال می باشد ولی بعلت ایجاد آلکالوز در اثر دفع بیش از حد co2 میتواند عوارض خطرناکی ایجاد شود.

دراثر آلکلاوز ایجاد شده و انقباض عروقی متعاقب آن میزان جریان خون اندامهای حیاتی ازجمله مغز بشدت کاهش می یابد که میتواند اختلالات حسی و حرکتی و درکی این سندرم را توجیح کند.

بعلت دیسترس تنفسی ایجاد شده و تشخیصهای افتراقی خطرناکی که در ارتباط با این سندرم وجود دارد باید این بیماران هرچه سریعتر به مراکز درمانی منتقل شده و تحت درمان قرار گیرند.

نوشته های مشابه

عمده تشخیصهای افتراقی عبارتند از:

انفارکتوس میوکارد- پنوموتوراکس و آمبولیسم ریوی

روشهای سنتی که در گذشته توصیه میشد از قبیل تنفس در پاکت کاغذی امروزه بهیچ عنوان توصیه نمی شود.بهترین روش درمانی که درفیلد قابل اجرابوده و بسیار موثر ودر عین حال بی خطر شناخته شده تکنیک تنفس 7-11 می باشد به این ترتیب که به بیمار گفته می شود تنفس خود را طوری تنظیم نماید که هر دم 7ثانیه وهر بازدم 11ثانیه طول بکشد.این تکنیک در عین کاهش تعداد تنفس میزان اکسیژن مطلوب را برای بافتها تامین میکند.

separator line

بیماری Hyperventilation چیست؟

هایپرونتیلیشن به تهویه ی ریه، بیشتر از آن مقداری که بدن به آن نیاز دارد گفته میشود که نشان دهنده بر هم خوردگی نظم سیستم خودکار تنفسی توسط مغز میباشد. به عبارتی ساده تر؛ Hyperventilation به معنای بازدم بیش از حد میباشد. بازدمی که بیشتر از نیاز بدن جهت خارج کردن دی اکسید کربن باشد.

این عامل، باعث کاهش میزان دی اکسید کربن خون شده و در پی آن، تعادل کربنیک اسید خون بر هم خورده و کاهش می یابد. بر هم خوردگی تعادل اسید در خون باعث ایجاد مشکلاتی میگردد که مهمترین آن، افزایش میزان اکسیژن در هموگلوبین خون میباشد.

یعنی هموگلوبین خون که وظیفه انتقال اکسیژن در بدن را دارد، اکسیژن را در این شرایط سخت رها کرده و به سلول های بدن میدهد.

در نتیجه میزان اکسیژن در سلول های بدن کاهش یافته و پیام افزایش نرخ تنفس توسط مغز صادر میشود که این مسئله باعث کاهش بیشتر دی اکسید کربن خون به دلیل بازدم بیش از حد و بروز مشکلات بعدی میگردد.

separator line

عواملی که باعث ایجاد هایپرونتیلیشن میگردند عبارتند از :

استرس، وحشت، شوک، گرمای شدید، تحمل نیروی G بالا و عصبانیت.

خدمه ی پرواز در صورت مواجه شدن با مسافری که به نظر مضطرب می آید، وظیفه ی زیر نظر گرفتن وی را دارند، چرا که این بیماری حتی بر روی زمین نیز ممکن است بروز نماید.

سرگیجه، سردرد، مور مور شدن بدن، تعریق، حس سرما یا گرما، از دست دادن هماهنگی ماهیچه های بدن، افزایش ضربان قلب، گرفتگی عضلات و از دست دادن هوشیاری.

separator line

درمان هایپرونتیلیشن

راه سنتی در درمان این بیماری توسط خدمه این میباشد که بیمار را مجبور به تنفس در یک کیسه کاغذی میکنند. با این کار بیمار مجبور به تنفس دوباره کربن دی اکسید بازدم شده میشود که باعث افزایش سطح کربنیک اسید خون شده و در پی آن، مغز فرمان به کاهش نرخ تنفس میدهد.

عامل دیگر کمک کننده جهت کنترل این بیماری این میباشد که از بیمار خواسته شود که با صدای بلند صحبت کند. همچنین تلاش به کاهش نرخ تنفس توسط خود بیمار نیز کمک کننده خواهد بود.

تنگی نفس

داشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری Hyperventilation برای همگان ضروری میباشد، چرا که این بیماری ممکن است برای هرکسی از جمله خلبانان و مهمانداران رخ دهد.

separator line

بهترین راه تسکین تنفس سریع

پزشک باید بیماری های خطیر ریه را درمان کند . اما تنفس سریع را ، گرچه هنگامی که اتفاق می افتد بسیار جدی به نظر می رسد ، می توان در منزل نیز درمان نمود . در اینجا سه راه برای آرام نمودن ریه خواهد آمد .

از کیسه استفاده کنید

به منظور ایجاد تعادل در گازهای خونی ، تنفس در یک کیسه روشی مناسب برای درمان کوتاه مدت تنفس سریع است. روش کار این چنین است . دهنه یک کیسه را با دست بگیرید و در میان ان یک راه کوچک باز کنید ، سپس آن را بر روی دهان خود قرار داده به مدت 4 تا 5 دقیقه به آرامی درون کیسه تنفس کنید ، و بدین ترتیب هوای بازدمی را مجددا بدرون بکشید .

به میزان فشارهای روحی خود توجه کنید

ممکن است شما بتوانید با تنفس در یک کیسه سریعا سرعت تنفس خود را کاهش دهید ، اما در پس این علامت ممکن است یک فشار روانی وجود داشته باشد . به گزارش دلگرم یکی از روش های فائق آمدن بر این فشارها و استرس ها ، ورزش های تنفسی است .

بسیاری از متخصصان درمان فشارهای روانی معتقدند :

تنفس دیافراگمی به آرام نمودن فرد کمک می کند. برای آمادگی اجرای چنین تمریناتی ، به طور مستقیم بر روی یک صندلی بنشینید و یا آن که بر روی زمین دراز بکشید ، کف یک دست را بر روی قفسه سینه و کف دست دیگر را بر روی شکم قرار دهید .

با پنج شماره به آرامی از راه بینی نفس بکشید ، بدین ترتیب با ورود هوا به اعماق ریه بر روی قفسه سینه قرار دارد در جای خود باقی می ماند . اطمینان حاصل کنید .سپس به آرامی با پنج شماره از راه بینی هوا را بیرون دهید . سه بار بدین ترتیب نفس بکشید ، سپس برای لحظه ای استراحت کنید و مجددا برای سه بار دیگر به همین ترتیب تنفس کنید .

چنانچه به طور مکرر دچار حملات هراس و تنفس سریع می شوید ، باید به پزشک و یا روانشناس مراجعه کیند .

از دستگاه سنجش حداکثر جریان استفاده کنید

مبتلایان به اسم ، در برخی اوقات نمی توانند تفاوتی بین تنفس تند و حملات اسم (که ممکن است کشنده باشد) ابراز کنند . این موضوع می تواند اضطراب این افراد را افزایش نیز بدهد ، و بیمار آسمی را در پی رخداد تنفس تند به حمله هراس دچار کند . به این دلیل دکتر سوزان وین ، متخصص آلرژی ، توصیه می کند مبتلایان به اسم باید همراه خود یک دستگاه «سنجش حداکثر جریان تنفس» داشته باشند .

این دستگاه توان بازدمی شما را می سنجد . در صورتی که دستکاه حداکثر بازدم را طبیعی نشان دهد ، بدین معنی است که شما تنها تنفس تند دارید . اما اگر این مقدار کمتر از میزان طبیعی باشد ، آنگاه حمله اسم رخ داده است . دکتر وین می گوید : این بیماری هنگامی که بتوانند کدام مورد حمله اسم و کدام مورد تنفس تند است ، آرامش و اعتماد بیشتری پیدا می کنند.

تنگی نفس و تنفس سریع هر دو جزو بیماریهای مهم تنفسی هستند که گاهی منجر به مرگ هم می شوند.

گاهی وقتها هوای الوده میتواند موجب این بیماری ها شود.همچنین گاهی علت مادرزادی دارد.لطفا اگر میبینید در نفس کشیدنتان اختلال وجود دارد سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت ان شناسایی شود.

separator line

همچنین بخوانید:

علت تنگی نفس بطور ناگهانی

علت تنگی نفس؛درمان تنگی نفس

علت و درمان تنگی نفس(Shortness of breath) در اثر حادثه

درمان تنگی نفس با گیاهان دارویی در طب سنتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا