دسته‌بندی نشده

درمان های خانگی تنفس سریع در اثر اضطراب

درمان خانگی تنفس سریع در اثر اضطراب (هایپرونتیلیشن)

ترس و یا اضطراب شدید می تواند در هر مرحله ای از زندگی باشد. یک فاجعه طبیعی و یا خبر ناراحت کننده ممکن است علت آن باشد. در این حالت تنفس تحت تاثیر قرار می گیرد و بقیه اعضای بدن نیز به دنبال آن واکنش نشان خواهند داد. هایپرونتیلیشن یا نفس نفس زدن شرایطی است که در آن تنفس سریع صورت می گیرد. در برخی موارد، افرادی که با این شرایط مواجه هستند ممکن است عمیق‌تر از حالت عادی تنفس کنند.

اگر فردی نفس نفس بزند، تعادل گازهای ورودی و خروجی به واسطه دفع بیش از حد دی اکسید کربن بر هم می خورد. زمانی که سطوح دی اکسید کربن بیش از حد کم شود، این شرایط می تواند pH خون را تغییر داده و به بروز شرایطی به نام آلکالوز منجر شود که احساس ضعف و غش را در فرد ایجاد می‌کند. خوشبختانه، داروهای خانگی درمان تنفس سریع می تواند این وضعیت را کاهش دهد، اعصاب را آرام کند و فرد را به وضعیت عادی برگرداند.

هایپرونتیلیشن(تنفس سریع) چیست ؟

نفس نفس زدن (که گاهی اوقات به عنوان ” تنفس بیش از حد” نامیده می شود) تنفس سریع یا عمیق است که با اضطراب و یا هراس همراه است.در تنفس سریع، کوتاه مدت غالبا فشار روی ریه ها اعمال می شود. تنفس طبیعی معمولا از دیافراگم استفاده می کند، مثل زمانی که یک فرد نفس عمیق و آهسته ای می کشد اما بسیاری از افراد در اثر یک حادثه یا اتفاق ناگوار نفس نفس می زنند.

علل و علائم هایپرونتیلیشن

علاوه بر وحشت، عصبانیت و اختلالات اضطرابی، بسیاری از شرایط و بیماری هایی وجود دارد که می تواند باعث هایپرونتیلیشن شود. شما اغلب افرادی را می شناسید که از مرگ، ارتفاع، و فضای بسته ترس دارند (همچنین به نام کلاستروفوبیا یعنی موقعیتی که به واسطه ترس شدید و غیر منطقی از فضاهای تنگ یا شلوغ شکل می گیرد). زنان باردار گاهی اوقات هنگامی که رشد کودک فشار بیشتری را روی ریه هایشان اعمال می کند، دچار این وضعیت می شوند. بیماران دیابتی هنگام وارد شدن به کمای دیابتی ممکن است دچار این عارضه شوند.

علل دیگر هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع شامل آسم، بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)، پنومونی، نارسایی احتقانی قلب، حمله قلبی، مصرف بیش از حد دارو و اور دوز کردن، بیماری ریوی و استرس است. حتی این عارضه ممکن است وقتی فردی بیش از 6000 فوت در ارتفاعات است، رخ دهد.

علائم هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع معمولا 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  1. احساس اضطراب، نگرانی، و یا تنشآه و افسوس زیاد
  2. احساس این که نمی توانید هوای کافی دریافت کنید
  3. تمایل به نشستن برای نفس کشیدن
  4. تپش، ضربان قلب مسابقه ای و کوبنده
  5. سرگیجه یا سبکی سر
  6. عدم تعادل
  7. سوزش و بی حسی دست، پا یا در اطراف دهان
  8. تنگی، فشار، درد یا حساسیت در ناحیه قفسه سینه

درمان های خانگی هایپرونتیلیشن

درمان های خانگی هایپرونتیلیشن ( تنفس سریع)

از آنجایی که هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع می تواند منجر به عدم تعادل در سطح اکسیژن و دی اکسید کربن (که برای عملکرد طبیعی بدن مهم و ضروری اند) شود. این عوارض هنگامی که نادیده گرفته شود می تواند تهدید کننده باشد. یادگیری نحوه بهبودی از یک حادثه ناگوار بسیار مهم است، راه حل های خانگی زیر برای درمان هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع بسیار مفید است:

1. کیسه کاغذی

یکی از رایج ترین داروها برای هیپنروتسیون، کیسه کاغذی قهوه ای است. با تنفس مجدد به داخل یک کیسه کاغذی، دی اکسید کربن را در زمان هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع جایگزین می کنید. شما می توانید از این روش برای تسکین حملات استفاده کنید و همچنین از آن جلوگیری کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که 6 تا 12 نفس راحت و طبیعی داشته باشید، در حالی که یک کیسه کاغذی کوچک روی دهان و بینی خود نگه داشته اید. کیسه را بردارید و بعد از آن نفس های طبیعی بکشید.

2. آرام سازی

وقتی دچار عارضه هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع می شوید لازم است که بنشینید و آرامش خود را حفظ کنید. کاهش شدت تنفس لازم و ضروری است زیرا هر چه هیجان زده تر باشید، سریع تر نفس می کشید. به عنوان مثال، برخی از تمرینات تنفسی می تواند به آرام سازی شما کمک کند. هدف مربی این است که شما به جای تکیه به دیواره قفسه سینه برای نفس کشیدن، از دیافراگم و شکمتان استفاده کنید.

3. یادگیری تنفس عادی

راه هایی برای نفس کشیدن وجود دارد که می تواند علائم هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع را کاهش دهد. هدف شما این است که به طور طبیعی نفس بکشید بدون افراط در تنفس و یا تنفس کم عمق. تنفس طبیعی در واقع یک تنفس هر شش ثانیه می باشد و یا ده نفس در هر دقیقه است. توصیه می شود که دو بار در روز برای 10 دقیقه در هر جلسه تمرین کنید. نحوه نفس کشیدن شما نیز می تواند دی اکسید کربن را افزایش دهد، بخصوص زمانی که اکسیژین کمتری دریافت می کنید. یکی از راههای موثر این است که دهان و یک سوراخ بینی خود را بپوشانید و از طریق سوراخ بینی دیگر نفس بکشید.

4. کتاب

تکنیک” تنفس شکمی” ریه های شما را با هوا پر می کند، و در نتیجه می تواند منجر به آرامش شود. روی پشت دراز بکشید و یک کتاب روی شکم خود قرار دهید. هدف تنفستان بالا بردن کتاب با هر استنشاق باشد.

5. تحرک داشتن

برای کاهش اضطراب و کمک به مردم برای مقابله با مشکلات ناشی از آن، ورزش یک روش عالی برای پمپاژ ضربان قلب و بهبود تنفس سالم تر است.

6. یوگا

برخی از تکنیک های تنفس عمیق همراه با حرکات یوگا می تواند مانع تنفس تند ناشی از هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع شود.

7. اجتناب از محرک ها

عواملی که با عود هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع مرتبط است بررسی کنید. هنگامی که شما متوجه شدید که عامل ترس و اضطراب شما چه چیزهایی است، هدف شما باید جلوگیری، کاهش یا حذف عوامل باشد. به عنوان مثال، بعضی از مردم از سگ های خانگی می ترسندو وارد خانه دوستانی که سگ دارند نمی شوند، مگر این که کاملا مطمعن شوند بی آزار و بی خطرند.

8. محدود کردن مصرف کافئین

از آنجا که کافئین تحریک کننده است، در صورتی که در معرض عود هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع هستید، توصیه می شود که مصرف کافئین را محدود کنید،. محرک های معمول و رایج عبارتند از: شکلات، چای، قهوه و نوشابه کافی کولا .

9. سیگار نکشید

اگر سیگاری هستید، سعی نکنید برای احساس آرامش و رهایی از تنش سیگار بکشید زیرا نیکوتین محرکی است که می تواند علائم شما را بدتر کند.

10. موسیقی

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش (مانند ضبط امواج اقیانوس) و یا آهنگ های هنرمندان مورد علاقه تان می تواند عملکرد تنفس شما را آرام کند.

11. نفس خود را نگه دارید

توصیه می شود که یک راه حل سریع برای درمان هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع این است که نفس خود را چند بار تا زمانی که برایتان راحت است نگه دارید – مثلا 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. این اقدام به طور موقت از اتلاف دی اکسید کربن که مورد نیاز رگ هاست جلوگیری می کند. علائم هایپرونتیلیشن یا تنفس سریع پس از نگه داشتن نفس کاهش می یابد.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

علائم؛ علت و درمان نفس کم آوردن

علت تنگی نفس بطور ناگهانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا