دسته‌بندی نشده

علائم آلرژی‌ یا حساسیت به شیر مادر در نوزادان شیرخوار

حساسیت به شیر مادر در نوزادان چگونه است ؟

امروز قصد داریم در این مقاله از دلگرم در مورد حساسیت نوزاد به شیر مادر راه حل هایی را به شما توصیه کنیم. شاید برای شما هم پیش بیاید که نوزادتان به شیرمادر حساسیت داشته باشد. این مسئله در بین کودکان رایج است؛ اما باید برای حل آن تلاش کرد و از راه حل ها استفاده کرد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید این مسئله را جدی گرفت؛ زیرا شیر مادر برای کودکان بسیار خوب و مقوی است. اگر کودک را به شیر خشک عادت دهید بدن کودک ضعیف می شود و از فواید شیر مادر محروم می شود.

در موارد بروز حساسیت نوزاد به شیر مادر، سیستم ایمنی بدن نوزاد با پروتئین موجود در شیر مبارزه می کند و نتیجه به صورت آلرژی نشان می دهد. البته این حساسیت هم برای شیر مادر وجود دارد و هم برای شیر خشک. گاه با خوردن شیر گاو توسط مادر هم پروتئین های موجود در آن وارد بدن نوزاد می شود و این هم موردی دیگر از ایجاد حساسیت است.

فواید شیر مادر

همانطور که گفته شد فواید شیر مادر برای کودک ضروری است. فواید تغذیه با شیر مادر از جمله: افزایش بهره هوشی، پیشگیری از بیماری های تنفسی، ایمن سازی بدن، تامین غذایی کامل و مفید، رشد و تکامل بدنی کودک وغیره.

حساسیت به شیر مادر

حساسیت و بیماری های پوستی نوزاد به شیر مادر

یکی از عوامل حساسیت نوزاد به شیر مادر وجود بیماری های پوستی است. نوزادانی که حساسیت پوستی دارند نسبت به غذاهای مختلف حساس هستند. ممکن است در شیر مادر هم موادی وجود داشته باشد که موجب حساسیت پوستی شود و بدن کودک نسبت به آن واکنش نشان دهد. آسم و اگزما ارتباط مستقیمی با حساسیت نوزاد به شیر مادر دارند. شاید به این دلیل که این دو بیماری با نقص سیستم ایمنی همراه هستند، پس نوزاد در معرض آلرژی بیشتری قرار دارد.

حتماً بخوانید:

دانشمندان تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که فرزند اول نسبت به بقیه ی فرزندان دارای حساسیت های غذایی بیشتری هستند. همین موضوع باعث می شود که نوزاد نسبت به مواد غذایی مختلف حساسیت پیدا کند. بنابراین اگر فرزند اول شما نسبت به بقیه فرزندان همچین مشکلی داشت توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از راه حل های خاص حساسیت غذایی از بین برود. دلیل این عامل هم احتمالا مراقبت بیش از حد والدین و دوری از میکروب ها و ویروس ها است.

ژنتیک

یکی از عوامل رایج، ژنتیک است؛ یعنی اگر کسی در خانواده حساسیت داشته باشد احتمال 75 درصد وجود دارد که کودک به آن مبتلا شود. اگر والدین به بیماری آلرژی مبتلا باشند احتمال 40 درصد وجود دارد که نوزاد حساسیت پوستی داشته باشد. در مواردی که نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد می توان از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده شود.

عوارض مصرف زودهنگام شیر گاو

تا قبل از شش ماهگی به هیچ وجه نباید به نوزادتان شیر گاو بدهید. این امر باعث ایجاد حساسیت در آن ها می شود. شیر مادر یا شیر خشک برای کودکان زیر 6 ماه تنها گزینه مناسب است و مصرف شیر گاو در این دوران ممنوع خواهد بود.

علائم حساسیت به شیر مادر

علائم حساسیت نوزاد به شیر مادر

حساسیت به شیر معمولا در روزهای ابتدایی تولد بروز می کند. باید در این روزها به شدت مراقب سلامت نوزاد باشید و در صورت بروز هر گونه علائم به پزشک مراجعه شود. چه شیر مادر و چه شیر خشک ممکن است برای بدن نوزاد آلرژی به همراه داشته باشد. این مشکل به صورت علائمی در روده و گوارش کودک بیشتر خودش را نشان می دهد. در زیر علائم احتمالی حساسیت نوزاد به شیر مادر را نام می بریم که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.

  • متورم شدن بدن
  • کهیر و حساسیت پوستی
  • خس خس کردن سینه
  • نفخ شکم و دل درد
  • اسهال و مدفوع شل و همراه با خون
  • عدم اشتها و نخوردن مواد غذایی
  • بیقراری کودک و خواب نامنظم
  • جوش های پوستی و ایجاد حالتی مانند اگزما

در مواردی علائم حساسیت به حدی شدید است که به صورت آنافیلاکسی خودش را نشان می دهد. در این حالت روی پوست، تنفس و فشار خون تاثیر می گذارد.

نکته
در برخی موارد مصرف شیر گاو توسط مادر باعث ایجاد حساسیت در فرزند می شود و برای این موارد متخصصین تغذیه توصیه می کنند تا شیر و لبنیات از رژیم غذایی مادر حذف بشود. برای تامین کلسیم مادر و حفظ سلامت او در این دوران قرص های مکمل و شیر خشک های مخصوص مادران شیرده وجود دارد.

 تغذیه نوزادی با حساسیت به شیر مادر

توصیه های کاربردی برای تغذیه نوزادی با حساسیت به شیر مادر

اگر نوزاد شما با خوردن شیر مادر حساسیت داشت، معمولا پزشک از شما می خواهد تا مصرف شیر را در رژیم غذایی خود حذف کنید. تا خروج کامل خواص شیر از بدن خود تغذیه نوزاد با شیر مادر را به تعویض بیندازید.
اگر کودک همچنان به شیر مادر حساسیت نشان داد، پزشک موارد مشابه مانند شیر خشک را جایگزین می کند. انتخاب شیر خشک مناسب موضوع مهمی است که در این مورد پزشک متخصص و متخصصان تغذیه می توانند با توجه به وضعیت کودک، شیر خشک مناسب را معرفی کنند. در مواردی هم توصیه به استفاده از دو نوع شیر خشک است.
اگر متخصص اطفال متوجه حساسیت به شیر شود، در ابتدا به صورت دوره ای شیر را حذف می کند و سپس راه حل مناسب را رائه می دهد.
عدم توجه به این بیماری در کودکان علاوه بر مشکلات ذکر شده باعث بروز کم خونی می شود و برای درمان باید از 5 ماهگی به کودک آهن بدهید و اگر این کمبود به این شیوه جبران نشود، شاید پزشک تزریق خون را انجام دهد.

نتیجه گیری
تغذیه در سلامت و رشد نوزاد یک اصل مهم است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد. تغذیه مناسب برای نوزاد شیر مادر است و در این میان نوزادانی وجود دارند که به شیر مادر حساسیت دارند و این باعث ایجاد علائمی در آن ها می شود. در این مقاله به دلایل مختلف ایجاد این نوع آلرژی مانند وراثت، فرزند اول بودن و … اشاره کردیم.
والدین که متوجه بروز این مشکل در فرزند دلبند خود می شوند اصلا نگران نباشند، زیرا راه حل هایی برای آن وجود دارد و با روش های درمانی جایگزین کودک بدون کمبود می تواند از شر این حساسیت خلاص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا