دسته‌بندی نشده

تاثیر ترکیب شیر خشک با شیر مادر

ترکیب شیر مادر و شیر خشک

یکی از جالب ترین جنبه‌ها در مورد تغذیه با شیر مادر این است که بر اساس سیستم عرضه و تقاضا کار می‌کند.

به عبارت دیگر، بدن شما با آگاهی از میزان نیاز نوزاد به شیر، همان مقدار را تولید می‌کند.

البته، عوامل دیگری مانند ژنتیک، رژیم غذایی، استرس یا بیماری نیز بر روی میزان تولید شیر تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود مادران از شیر خشک کمک بگیرند.

برای شیردهی نوزاد از طریق ترکیب شیر خشک با شیر مادر، آگاهی از چند نکته ضروری است.

تاثیر ترکیب شیر مادر و شیر خشک

آنچه باید در نظر داشته باشید این است که شیر مادر باید مکرر و به تناوب به نوزاد برسد.

زمانی شما می‌توانید تغذیه را موثر بدانید که نوزاد درست به سینه مادر چسبیده باشد، هردو راحت باشند و نوزاد با مکیدن سریع شروع کند و کم کم ریتم آن را کاهش دهد.

شیر خشک می‌تواند مقدار مناسب و مورد نیاز نوزاد را به او برساند به ویژه هنگامی که شما ابتدا با شیر مادر نوزاد را تغذیه کنید.

با این حال اگر نوزاد شما کمی بزرگتر شده باشید می‌توانید شیر مادر را در کنار تغذیه با شیر خشک داشته باشید.

نوزادان بالاتر از 8 ماه چند بار بیشتر در روز شیر نمی‌خورند اما تا 2 سالگی روند تغذیه با شیر در کنار سایر مواد مغذی باید وجود داشته باشد چون هرچقدر هم که شیر مادر کم شده باشد نوزاد از فواید آن از جمله تولید آنتی‌بادی بهره‌مند خواهد شد.

چه زمانی شیر خشک و شیر مادر را همزمان بدهیم ؟

توصیه می‌شود شیر خشک بعد از ۳ تا ۴ ماهگی شروع شود. تا این زمان شیر خودتان مورد قبول واقع شده اما کودکتان آنقدر بزرگ نشده که بخواهد در مقابل پستانک جدید مقاومت کند.

اگر می‌خواهید گهگاهی از شیر خشک استفاده کنید، در هر شبانه روز یک بار به او از این شیر بدهید تا از کم شدن شیر خودتان جلوگیری کنید.

اگر خیلی زود باید به سر کار بازگردید و قصد دارید تا زمانی که در خانه نیستید به پرستارتان بگویید به او شیر خشک بدهد و هنگامی که به خانه بازگشتید، شیر خودتان را به او بدهید، به تدریج در هر ۳ تا ۴ روز یک وعده شیر خشک را جایگزین یک وعده شیر خودتان کنید.

مخلوط شیرمادروشیرخشک | عوارض مصرف همزمان شیر مادر و شیر خشک | تغذیه همزمان نوزاد با شیرمادر و شیرخشک | ترکیب شیر مادر و شیر خشک

نحوه ترکیب کردن شیر خشک و شیر مادر

اگر شما می‌خواهید شیرمادر را کم کنید و شیرخشک را هم همراه با شیر مادر به نوزاد بدهید باید روند کاهش شیرمادر را تدریجی انجام دهید.

شما می‌توانید شیرخشک را قبل، در حین شیردهی یا بعد از آن به نوزاد بدهید. البته در این مورد حتما باید با پزشک مشورت کنید چون برخی نوزادان که خوب شیر مادر نمی‌خورند ممکن است بیمار شوند.

در برخی موارد شیرخشک باید جایگزین شیر مادر شود. این در مواردی است که شما از فرزندتان دور هستید و نمی‌توانید او را با شیر مادر تغذیه کنید.

اما در اغلب مواقع دادن شیر خشک در بین تغذیه نوزاد با شیر مادر گزینه مناسبی است.

به تدریج با کاهش تغذیه با شیر مادر احتمال اینکه سینه‌های مادر ترشح داشته باشد افزایش پیدا می‌کند و احتمال خطر ابتلا به ورم سینه نیز کم می‌شود.

اگر شیر مادر را جایگزین شیر خشک می‌کنید سینه‌های شما 3 تا 7 روز زمان نیاز دارند که خود را با این تغییر تنظیم کند.

اگر شما می‌خواهید یک یا چند نوبت از شیر خشک استفاده کنید فاصله زیاد بین شیردهی این پیام را می‌رساند که سینه‌ها باید کمتر شیر بسازند. بنابراین باید در این بین شیر خودتان را بدوشید تا این اتفاق نیفتد.

آشنا کردن نوزاد با شیر خشک

اگر کودک شما تاکنون از شیر مادر تغذیه می‌کرده است ممکن است در ابتدا تمایلی به شیشه نداشته باشد.

عملیات مکیدن متفاوت ممکن است او را گیج کند و نخواهد آن را امتحان کند.اما راه‌های مختلفی می‌تواند به کودک شما در این زمینه کمک کند.

برای شروع شاید بهتر باشد از فرد دیگری بخواهید شیشه را به کودک بدهد.

شما همچنین می‌توانید سینه را با آب گرم نرم کنید یا کودک را در وضعیت دیگری به سینه‌تان نزدیک کند. به این ترتیب او می‌تواند به روش‌های جدیدی از تغذیه آشنا شود.

اگر این کارها موثر نبود انواع نوک شیشه شیر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

مخلوط شیرمادروشیرخشک | عوارض مصرف همزمان شیر مادر و شیر خشک | تغذیه همزمان نوزاد با شیرمادر و شیرخشک | ترکیب شیر مادر و شیر خشک

ترکیب شیر خشک با شیر مادر برای زمانی که شیر شما کافی نیست

در مجموع، هرچه بیشتر نوزاد را شیر بدهید،‌ شیر بیشتری تولید خواهید کرد.

اما اگر شروع خوبی با شیر دادن نداشته باشید، مثلا بعد از زایمان بنا بر شرایط از نوزاد بیش از حد معمول دور بمانید، بدن شما قادر به تولید شیر کافی نخواهد بود و این چالشی بزرگ برای مادران است.

حتی وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، باز هم برخی از مادران نمی‌توانند مقدار شیر کافی مورد نیاز نوزاد خود را تولید کنند.

این مورد بیشتر در مادرانی که دوقلو دارند،‌ یا عمل جراحی سینه داشته‌اند و بانوانی که در سن بالاتری بچه‌دار شده‌اند، دیده می‌شود.

روسنفیلد می‌گوید:
«تجربه به من ثابت کرده، مادرانی که سن بالاتری دارند، در تولید شیر بیشتر به مشکل برمی‌خورند».

هرچند متخصصان کاملا در این مورد مطمئن نیستند؛ ولی دلیل این اتفاق، می‌بایست کاهش توانایی تولید شیر با بالا رفتن سن مادران باشد.

اگر این‌طور به نظر می‌رسد که نوزاد شما بعد از شیر خوردن گرسنه می‌شود، ممکن است شیرتان کم باشد.

دکتر شیلا گراگتی، مدیر پزشکی مرکز درمان با شیر مادر کودکان شهر سین سیناتی ایالت اوهایو آمریکا می‌گوید:
«از متخصص اطفال بخواهید، وزن نوزاد را قبل و بعد از شیر خوردن اندازه بگیرد تا مشخص شود چه مقدار شیر دریافت کرده است».

او همچنین پیشنهاد می‌دهد، در کنار شیری که به نوزاد می‌دهید، مقداری از شیر خود را بدوشید تا تولید شیر شما بالا برود و تغذیه نوزاد را با این شیر دوشیده شده به پایان برسانید یا برای مدت زمانی در کنار شیر خودتان، شیر کمکی نیز به نوزاد بدهید.

نکات مفید: شیر دادن نوزاد از سینه،‌ بیشتر از دوشیدن آن، باعث تحریک غدد شیری می‌شود. بنابراین بهتر است شیر دادن را حتی اگر سخت است، ادامه بدهید.

برخی از مادران وقتی نوک سینه‌شان زخم می‌شود شروع به دوشیدن شیر خود می‌کنند که این کار باعث کمتر شدن شیر می‌شود.

مخلوط شیرمادروشیرخشک | عوارض مصرف همزمان شیر مادر و شیر خشک | تغذیه همزمان نوزاد با شیرمادر و شیرخشک | ترکیب شیر مادر و شیر خشک

زمانی که نمی‌توانید شیر خود را بدوشید

جای تعجب ندارد هنگامی‌که مادران می‌خواهند سرکار خود بازگردند،‌ کودک را از شیر می‌گیرند.

دوشیدن شیر در محل کار، بسیار استرس‌زا خواهد بود و پر کردن فریزر از شیرهای دوشیده شده، باعث می‌شود شیر کمتری بدوشید و کم کم شیرتان خشک شود.

همچنین مورد دیگری وجود دارد: کودک در طول روز از شیر خشک استفاه می‌کند و قبل و بعد از کار می‌توانید کودک را از شیر خود تغذیه کنید و لحظات عاطفی لذت‌بخشی با کودک خود داشته باشید.

در طول یک یا دو هفته، بدن شما عادت می‌کند تنها در هنگام نیاز کودک شیر تولید کند. صبح‌های زود و آخر شب‌ها تولید شیر بیشتر می‌شود و در طول روز کاهش پیدا می‌کند.

نکات مفید:

چند هفته قبل از اینکه کودک را از شیر بگیرید ، یک یا دوبار در روز شیر خود را بدوشید و به جای شیر دادن از سینه ، شیر دوشیده شده را به نوزاد بدهید.

این کار کمک می‌کند،‌ تولید شیر شما کاهش پیدا کند و دچار تورم سینه نشوید. دکتر مارتا سیندر؛ استادیار دانشکده پزشکی Duke، در دورهام شمال کالیفرنیا می‌گوید:

«در محل کار اگر دچار تورم و درد در سینه شدید، می‌توانید با دست یا شیردوش دستی،‌ مقداری از شیر خود را در اتاق بانوان بدوشید تا فشار روی سینه‌های شما کم شود».

هنگامی‌که سرکار نیستید، ‌از سینه به کودک شیر دهید،‌ تا تولید شیر متوقف نشود.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر برای زمانی که به استراحت بیشتر نیاز دارید

بسیاری از مادران خیلی سریع خود را با شرایط بی‌خوابی که به دلیل شیر دادن نوزاد پیش می‌آید،‌ تطبیق می‌دهند.

برای برخی مادران،‌ حتی یک بار بیدار شدن در طول شب می‌تواند حال و روز فیزیکی و روحی آنها را بهم بریزد.

دکتر سیندر می‌گوید:
«شیر دادن به نوزاد کار بسیار سختی است و مادران شیردهی را که با این کار مشکل دارند و دچار افسردگی می‌شوند زیاد می‌بینیم».

اگر فکر می‌کنید با بی‌خوابی شب اصلا نمی‌توانید کنار بیایید،‌ از همسر خود بخواهید تا یک وعده شب را به نوزاد شیرخشک بدهد.

این استراحت به شما آرامش لازم را می‌دهد تا با کودک خود ارتباط عاطفی بیشتری برقرار کنید.

امتیاز دیگر اینکه کودک ممکن است زمان طولانی‌تری به خواب رود زیرا هضم شیرخشک بیشتر از شیرمادر زمان می‌برد و مدت بیشتری در معده کودک می‌ماند.

درحقیقت ترکیب شیر خشک با شیر مادر، به مادر فرصت می دهد تا درهنگام شب خواب بهتری داشته باشد در این میان برای پدر نیز فرصتی را برای برقراری ارتباط عاطفی نزدیک تر با فرزندش فراهم می کند.

مخلوط شیرمادروشیرخشک | عوارض مصرف همزمان شیر مادر و شیر خشک | تغذیه همزمان نوزاد با شیرمادر و شیرخشک | ترکیب شیر مادر و شیر خشک

مزایا و معایب ترکیب شیر خشک با شیر مادر

  1. در روش ترکیب شیرخشک با شیر مادر، نوزاد با وجود اینکه از شیر مادر تغذیه نمی‌کند، بازهم از مزایای شیر مادر بهره میگیرد.
  2. تولید شیر مادر وابسته به میزان و دفعات شیردهی است. به این ترتیب که هر زمان که نشانه‌های تمایل نوزاد به خوردن شیر را مشاهده کردید، او را شیر دهید. دادن شیرخشک به نوزاد می‌تواند بر روی میزان تولید شیر تأثیر بگذارد، به ویژه در هفته‌های اولیه شیردهی مادر
  3. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان به دلیل تفاوت مکیدن پستان مادر و شیشه شیر، دچار “سردرگمی نوک پستان (nipple confusion)” می‌شوند. به این دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که در شش هفته اول زمان تولد، نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه کند

بیشتر بخوانید :

چگونگی تولید شیر مادر + علت نیامدن شیر مادر

قطره شیرافزا چیست و چگونه مصرف میشود ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا