دسته‌بندی نشده

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

انسان از ديرباز در انديشه مبارزه با طبيعت و فائق‌آمدن بر آن بوده و در اين گذار دست به خلق عجايب متعددي زده است. خلق عجايب هفت‌گانه دنياي باستان که برخي از آن‌ها پس از گذشت هزاران سال همچنان پابرجا مانده‌اند، نمونه‌اي از اين ادعاست. از سويي علاقه بشر در به يادگار گذاشتن اين آثار، احساس ناميرايي را در انسان پرورانده است.

در گذر زمان اين ميل با اتکا به صنعت و پيشرفت ابزار‌آلات بيشتر شد تا اين که به خلق عجايب هفت‌گانه در دنياي مدرن تبديل شد. آنچه در ادامه مي‌خواند، نمونه‌هايي از ابداعات انسان در عصر حاضر است که مي‌توان از آ‌ن‌ها به «عجايب هفت‌گانه دنياي مدرن» نام برد.

تونل زيردريايي انگليس ـ فرانسه

تونل زيردريايي انگليس ـ فرانسه:

اين تونل 5/50 کيلومتري زيردريايي که از تنگه «دوور» در کانال مانش مي‌گذرد، منطقه «فوک استون» انگليس را به «کوکل» شمال فرانسه متصل مي‌کند. عميق‌ترين نقطه اين تونل حدود 75 متر و طول مفيد آن در زير آب حدود 38 کيلومتر است که آن ‌را به طولاني‌ترين تونل زيردريايي جهان تبديل کرده است. اين تونل مخصوص عبور قطار بوده و گردشگران و مسافران مي‌توانند با قطارهاي تندرو مسير انگليس به فرانسه را بپيمايند.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

برج مخابرات تورنتو، کانادا:

اين برج ارتباطي و ديده‌باني که سال 1976 در حومه شهر تورنتو ساخته شد، با ارتفاع 33/553 متري به عنوان بلندترين برج جهان در زمان خود شناخته شد. اين عنوان به مدت 34 سال به برج تورنتو تعلق داشت تا اين که با ساخته‌شدن برج‌هاي خليفه و کانتون زمان اقتدار برج تورنتو به پايان رسيد. اين برج همچنان نمادي از خط هوايي تورنتو و کشور کانادا باقي‌مانده و به يکي از پرجاذبه‌ترين مقصدهاي گردشگري اين کشور با جذب 2 ميليون گردشگر در سال تبديل شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

ساختمان امپاير نيويورک، امريکا:

اين آسمان خراش 102 طبقه که نشانه‌اي از فرهنگ امريکايي است و سبک معماري «دکو» را يدک مي‌کشد، ساختمان ايالتي امپاير نام دارد. امروزه اين بنا از ديدني‌ترين جاذبه گردشگري شهر نيويورک به شمار مي‌آيد. ارتفاع اين آسمان خراش با دکل روي نوک آن 443 متر است. اين بنا از سال 1931 که سال ساخت آن بود، به مدت 40 سال بلندترين ساختمان جهان لقب گرفت، اما افتتاح برج شمالي مرکز تجارت جهاني در سال 1972 اين مقام را از آن سلب کرد.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

پل دروازه طلايي سانفرانسيسکو، امريکا:

اين پل معلق که دروازه طلايي نام گرفته است، هنوز يکي از نمادهاي بين‌المللي سانفرانسيسکو و حتي ايالات‌متحده امريکاست و آن را زيباترين و خوش‌ عکس‌ترين پل جهان ناميده‌اند. امتداد کلي دروازه طلايي 2 هزار و 737 متر اعلام شده است. در ميان بخش‌هاي پربيننده پل سانفرانسيسکو مي‌توان به کابلي با سطح مقطع 93 سانتي‌متر اشاره کرد که از 27 هزار و 572 رشته سيم جدا از هم ساخته شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

سد ايتايپو، ‌برزيل ـ پاراگوئه:

سد ايتايپو در رودخانه پارانا حد فاصل برزيل ـ پاراگوئه ساخته شده است اين سد به واسطه ظرفيت بالاي توليد برق در سال، بزرگ‌ترين سد توليدکننده برق از نيروي آب در جهان به شمار مي‌آيد. از رکوردهاي اين سد مي‌توان به توليد 68/94 ميليارد کيلووات برق در سال 2008 اشاره کرد که 90 درصد از برق مصرفي پاراگوئه و 19درصد برق برزيل را تامين کرده بود.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

پروژه‌هاي عمراني دلتا و زوييدرزي،‌ هلند:

پروژه دلتا مجموعه فعاليت‌هاي ساختماني در حوزه‌هاي سد، آبگير، آب‌بند، آبگذر و موج‌شکن است که در ناحيه جنوب غربي هلند براي محافظت از محدوده وسيعي از زمين‌هاي اطراف دلتاي راين ـ مويزه ـ شلت از نفوذ آب دريا ايجاد شده‌اند. سيل‌خيز بودن رودخانه‌ها از قرن‌ها پيش تاکنون از دلايل مهم ايجاد اين سد بوده است. هدف از اين پروژه کم‌کردن خطوط ساحلي، ايجاد فضايي براي اجراي پروژه زوييدرزي، جلوگيري از نفوذ سيل و ايجاد خشکي‌هاي بيشتر به منظور توسعه کشاورزي عنوان شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

کانال پاناما، پاناما:

اين کانال يک آبراه کشتي‌رو در 77کيلومتري پاناما است که اقيانوس‌هاي اطلس و آرام را به يکديگر متصل کرده و مسير اصلي تجارت دريايي بين‌المللي به شمار مي‌آيد. کانال پاناما که يکي از بزرگ‌ترين و مشکل‌ترين پروژه‌هاي مهندسي دريايي است، تاثير بسزايي در دريانوردي ميان اين2 اقيانوس دارد و جايگزين مناسبي براي راه دريايي طولاني و پرخطر تنگه ماژلان در جنوبي‌ترين منطقه آمريکا شده است.

ساخت اين کانال به سرپرستي يک مهندس فرانسوي (که پروژه کانال سوئز را نيز انجام داده بود) در سال 1880 آغاز شد و عمليات اين پروژه در گذشته به مدت طولاني به خاطر مرگ نزديک به 22 هزار کارگر به دليل بيماري‌هاي گوناگون و رانش زمين متوقف شد؛ آمريکا ادامه پروژه کانال را برعهده گرفت و سرانجام کار ساخت اين کانال در سال 1914 و با تلفات 5 هزار 600 کارگر به پايان رسيد.

گرد آوری و ویرایش:مجله اینترتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا