دسته‌بندی نشده

طرز تهیه 6 مدل لواشک شلیل با طعمی بینظیر

دستور تهیه لواشک شلیل

همانطو که می دانید با میوه های مختلف می توان لواشک درست کرد. یکی از میوه هایی که لواشک آن بسیار خوشمزه است، شلیل می باشد. درست کردن لواشک شلیل نیازی به داشتن مهارت ندارد.

شما عزیزان می توانید به راحتی این لواشک را در منزل درست کرده و اعضای خانواده را شگفت زده کنید. فقط کافیست تا انتها با مجله دلگرم همراه باشید.

طرز تهیه لواشک شلیل خانگی

مواد لازم جهت تهیه لواشک شلیل:

  • نمک به مقدار لازم
  • لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری
  • شلیل نیم کیلو

مراحل تهیه لواشک شلیل:

ابتدا شلیل ها را تمیز شسته و پوست آن ها را گرفته و از وسط نصف کرده هسته آن ها را خارج کنید و بعد خیلی ریز خرد کرده و داخل مخلوط کن بریزید تا کاملا پوره شود. (می توانید با رنده سیر رنده کنید چون کاملا پوره می شود).

شلیل های پوره شده را داخل ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت با شعله ملایم گذاشته تا کم کم به جوش آید سپس نمک و آب لیمو ترش را اضافه کرده (اضافه کردن آب لیمو ترش برای ترش مزه بودن و یا شکر برای شیرین شدن لواشک بستگی به ذائقه شما دارد یا حتی مقدارش، باید مزه کنید

و سپس چاشنی های مزه دار را اضافه کنید) حالا بگذارید حدودا نیم ساعت بجوشد چند بار مرتب هم بزنید تا ته نگیرد سعی کنید از قابلمه نچسب استفاده کنید. توجه کنید اگر شلیل های شما سفت باشد و آبش کم باشد باید کمتر از نیم ساعت بجوشد.

حال سینی مناسبی را انتخاب کرده درون آن نایلون تمیزی پهن کنید و شلیل پوره شده و مزه دار و جوشیده را روی آن بریزید و 24 ساعت در هوای آزاد و صاف زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شود (نایلون تمیز باعث می شود بعد از خشک شدن راحت جدا شود و سینی نیازی به چرب کردن ندارد).

بعد از خشک شدن می توانید جدا کنید و با قیچی در اندازه های متفاوت برش بزنید.

طرز تهیه لواشک شلیل

طرز تهیه لواشک شلیل در خانه

طرز تهیه لواشک شلیل و هلو

برای تهیه لواشک شلیل و هلو، ابتدا شلیل‌ها و هلوها را بشویید، آن‌ها را تکه‌ تکه کنید، میوه‌ های خرد شده را داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا آب آن‌ ها کم شود.

وقتی میوه‌ ها پخته و له شدند، آن‌ها را داخل غذاساز و یا مخلوط‌ کن بریزید و آن را روشن کنید تا به شکل پوره دربیایند.

در این مرحله، مواد را در سینی چرب شده پهن کنید و یا این‌ که کف سینی یک سلفون یا پلاستیک فریزری پهن کنید و مواد لواشک شلیل را به طور یکدست کف سینی پخش کنید.

سینی را زیر نور آفتاب قرار دهید. تقریبا بعد از دو روز لواشک شما آماده است. لواشک را بیش از دو روز زیر نور خورشید قرار ندهید زیرا در این صورت بسیار خشک و غیرقابل‌خوردن می‌شوند.

لواشک آماده شده را تکه تکه کرده و برای تازه‌ ماندن، داخل فریزر و یا جایخی یخچال نگه دارید.

طرز تهیه لواشک شلیل

چطور لواشک شلیل درست کنیم ؟

طرز تهیه لواشک شلیل در فر

مواد لازم جهت تهیه لواشک شلیل در فر:

  • شلیل رسیده ۱ کیلوگرم
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • آب ۱ لیوان

مراحل تهیه لواشک شلیل در فر:

شلیل‌ ها را پس از شستن، در آبکش ریخته و خشک کنید. سپس هسته آن‌ها را گرفته و با آب و نمک درون قابلمه بریزید. اجازه دهید با شعله بسیار ملایم، شلیل‌ها به مدت ۲-۳ ساعت بپزند.

در انتها، زمانی که احساس کردید آب اضافی میوه گرفته شده، شعله را خاموش کنید. در این مرحله مواد را درون پارچ مخلوط کن ریخته و یا با گوشکوب برقی کاملا له کنید تا گوشت و پوست شلیل‌ها کاملا یکدست شوند.

یک سینی فلزی را کمی چرب کرده و مواد را درون آن پهن کنید. فر را روی دمای ۸۰- ۵۰ درجه تنظیم کرده و سینی فر را درون آن قرار دهید. (درب فر را نیمه باز بگذارید.)

بعد از گذشت تقریبا یک ساعت، خواهید دید که کم کم آب اضافی لواشک در حال تبخیر شدن است. پس از آنکه لواشک به رطوبت موردنظرتان رسید، فر را خاموش کرده و لواشک را بیرون بیاورید. (این کار احتمالا بین ۳ تا ۵ ساعت زمان خواهد برد!)

طرز تهیه لواشک شلیل

آموزش لواشک شلیل

طرز تهیه لواشک شلیل و سیب

اگر می‌ خواهید لواشک شلیل شما مقداری شیرین یا ملس‌ تر شود، به دستور بالا ۳ عدد سیب درشت و رسیده اضافه کنید و از ترکیب عطر سیب و شلیل لذت ببرید.

طرز تهیه لواشک شلیل و آلو

اگر به دنبال طرز تهیه لواشک شلیل ترش هستید، باید به میزان ۵۰ – ۵۰ از آلو و شلیل استفاده کنید تا لواشک شما مزه ترش‌ تری بگیرد. همچنین شما می‌توانید مقداری رب آلوچه یا رب انار و یا نوک قاشق چایخوری جوهرلیمو به ترکیب سس لواشکی خود اضافه کنید.

طرز تهیه لواشک شلیل ملس

مواد لازم جهت تهیه لواشک شلیل ملس:

  • شلیل 1 کیلوگرم
  • شکر 2 قاشق غذا خوری
  • نمک نصف قاشق غذا خوری

مراحل تهیه لواشک شلیل ملس:

ابتدا شلیل ها را شسته و سپس پوست آنها را بگیرید، شلیل ها را از هسته جدا کرده و برش های ریز تقسیم نمایید، شلیل های برش خورده را درون مخلوط کن ریخته تا پوره شوند.

سپس بعد از پوره شدن آنها را درون قابلمه (نچسب) ریخته و بگذارید بجوشد البته با شعله کم، سپس مقداری رنگ خوراکی و شکر و نمک را به قابلمه افزوده و پس از ۱۵ دقیقه زیر گاز را خاموش می کنیم.

پس از خنک شدن مواد لواشک ها سینی برمی داریم و داخل آن را سلفون میکشیم که کل سینی را پوشش دهد، مواد لواشک را درون سینی ریخته و آنها را تا ۳ روز جلوی پنکه یا کولر قرار می دهیم، پس از ۳ روز وقتی که لواشک ها خشک شدند آن ها را از سلفون جدا کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه لواشک انبه به روشی آسان در منزل

طرز تهیه 2 مدل لواشک آلو زرد خوشمزه و آسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا