دسته‌بندی نشده

از چه سنی می توانیم به نوزاد شلیل بدهیم؟

از چند ماهگی به نوزاد شلیل بدهیم؟

وقتی کودک آماده خوردن شلیل شد، پوست میوه را جدا نکنید. پوست شلیل حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است؛ این ماده مغذی مفید در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که باعث سلامت بدن ما خواهد شد. حتما شلیل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. همیشه قبل از مصرف میوه را خوب بشویید. شلیل از جمله میوه‌هایی است که بیشترین مقدار آفت‌کش‌ها را دارد.

هنگامی‌که کودک به سن 8 ماهگی می‌رسد و مدتی با خوردن غذای جامد آشنا شده است، ‌می‌تواند شلیل بخورد.

آیا دادن شلیل به نوزاد خطر خفگی دارد؟

بله. شلیل، سفت و لیز است. این دو ویژگی، خطر خفگی را افزایش می‌دهد. پوست شلیل ممکن است به پشت حلق کودک بچسبد. بنابراین برای کاهش خطر شلیل را بدون پوست و در اندازه‌‌های نازک برش بزنید.

از چند ماهگی به نوزاد شلیل بدهیم؟

آیا دادن شلیل به نوزاد حساسیت‌زاست؟

خیر. حساسیت به شلیل شایع نیست. هرچند افرادی که دچار سندرم حساسیت دهانی هستند (یا کسانی‌که به درخت غان یا برخی گیاهان حساسیت دارند)، ممکن است به شلیل نیز حساسیت داشته باشند.

هنگامی‌که قصد دارید ماده غذایی جدیدی به کودک بدهید، در وعده‌های اول، از مقدار کم شروع کنید. اگر واکنش حساسیتی مشاهده نشد، به تدریج مقدار غذا را در وعده‌های بعدی افزایش دهید.

چگونه شلیل را برای کودکانی که از شیر گرفته‌اید، آماده کنید؟

کودک 8 تا ۹ ماهه: هسته شلیل را خارج کنید. اگر مشکلی ندارید، پوست میوه را نگیرید تا کودک به‌ کمک پوست آن را راحت‌تر در دست بگیرد. در این سن، کودک میوه را می‌مکد و گوشت آن را می‌خراشد و اگر پوست در دهان او باشد، با تف کردن آن را خارج می‌کند. اگر کودک قطعه بزرگی از میوه را خورد یا پوست آن داخل دهان او بود،‌ با درآوردن زبان به کودک یاد بدهید آن را تف کند. هرگز انگشت خود را داخل دهان کودک نکنید.

فواید دادن شلیل به نوزاد

کودک ۹ تا ۱۲ ماهه: برش‌های نازک شلیل را به صورت نصف‌شده یا چهار قاچ در اختیار کودک قرار دهید تا آن‌ها را راحت‌تر با دست بردارد. با این‌که در این سن اغلب تکه‌های خرد شده میوه را در اختیار کودک قرار می‌دهیم، اما احتمال قورت دادن تصادفی آن بیشتر خواهد بود و از دست کودک نیز لیز می‌خورد. بنابراین مراقب شلیل را خیلی کوچک خرد نکنید.

حتماً بخوانید:

کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه: با شلیل‌های برش‌خورده ادامه دهید. اگر احساس راحتی می‌کنید، شلیل‌ها را دو قسمت تقسیم کنید تا او مهارت گاز زدن را فرا گیرد و با بزرگ‌تر شدن کودک، یک شلیل کامل را با پوست در اختیار کودک قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا