دسته‌بندی نشده

طرز تهیه کشک و بادمجان رژیمی برای افطار

روش تهیه کشک و بادمجان رژیمی

کشک و بادمجان از قدیم الایام جزء پاهای ثابت سفره های مجلسی ایرانی می باشد. این غذا در چندین ورژن تهیه می شود. این یکی از آنهاست. انشاالله بعداً یک ورژن دیگر را نیز در مجله دلگرم قرار خواهم داد.

هر وقت هوس غذایی را کرده باشم، کافیست لب تر کنم تا مادر عزیزم یا برای فردا خودشان تدارک ببینند و یا بلافاصله مواد لازم را جهت استفاده من تهیه نمایند. در روزهای چهارشنبه در رژیمم خوراک بادمجان دارم و تصمیم گرفتم که برای اولین با راهنمایی های مامان عزیزم، کشک و بادمجان رژیمی بپزم، چون همیشه زحمت تهیه این غذا با ایشان بوده است.

روش طبخ کشک و بادمجان برای افطار

مواد لازم جهت تهیه کشک و بادمجان رژیمی

  1. بادمجان متوسط 4 عدد
  2. پیاز 1 عدد
  3. سیر 6 عدد

آماده سازی :45 دقیقه
پخت :30 دقیقه

طرز تهیه کشک و بادمجان رژیمی :

دو عدد از بادمجان ها را به هر طریق که مایلید کبابى کنید ( منقل / فر ) و بعد از اینکه خنک شد پوست آن را جدا کنید و به قطعات کوچک خرد کنید ، داخل ماهیتابه کمى پیاز را تفت دهید به آن سیر ریز خرد شده و یا له شده را اضافه کنید و کمى زرد چوبه و نمک بریزید ، بادمجان هاى کبابى را هم اضافه کنید.

کشک و بادمجان رژیمی

حالا دو عدد بادمجانى که باقى مانده را هم پوست بگیرید و به برشهاى کوچک تقسیم کنید و به بقیه مواد اضافه کنید درب ظرف را گذاشته و با حرارت خیلى ملایم اجازه دهید بادمجانها کاملاً پخته و نرم شوند … به طورى که آبى نداشته باشند چون درب ظرف بسته است غذا خودش آب میاندازد.

زمانى که مطمئن شدید بادمجان ها کاملاً پخته ، داخل ظرف سرو کشیده و روى آن را با نعناع داغ ، سیر داغ ، پیاز داغ ، گردو و زعفران و کشک تزئین کنید.

نکته مهم در تهیه کشک و بادمجان رژیمى:

اگر فقط دو عدد از بادمجان ها را کبابى کردیم فقط به خاطر عطر و بوییست که به غذا میدهد. چون زمانى که کبابى میشوند گوشت شان هم کمى کمتر می شود و ترجیح میدهم بادمجان هاى دیگر کامل و گوشتى استفاده شوند .من در تفت دادن یک عدد پیاز هم فقط از یک قاشق غذا خورى روغن استفاده کردم .

در صورت تمایل میتوانید 1/2پیمانه کشک را در آخر پخت اضافه کنید خوب هم بزنید بعد از چند دقیقه از روى حرارت برداشته و روى آن را تزئین نمائید .

کشک و بادمجان رژیمی

روشی دیگر جهت تهیه کشک و بادمجان با گوجه فرنگی

مواد لازم:

  1. بادمجان: یک کیلوگرم
  2. کشک: حدود نیم کیلو (البته کشک محلی مورد استفاده ما کمی شل است)
  3. گوجه فرنگی: سه عدد
  4. پیاز: دو عدد
  5. سیر: سه حبه
  6. زرچوبه: مقداری
  7. گردو (در صورت تمایل): مقداری
  8. نمک در صورت نیاز: مقداری (چون کشک محلی کمی شور است من زیاد از نمک استفاده نمی کنم).

پیش از تهیه:

مهمترین فوت کوزه گری این غذا داشتن بادمجان های مرغوب می باشد. به گفته مامانم که یک متخصص خرید سبزیجات و میوه جات می باشند، بادمجان‌های گوشتالو، براق، سنگین و بلند با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی، اغلب خوشمزه‌ تر و شیرین تر هستند.

کشک و بادمجان رژیمی

طرز تهیه کشک و بادمجان با گوجه فرنگی :

بادمجان ها را شسته، پوست کنده و هر بادمجان را به سه ورق طولی تبدیل می کنیم. (البته بستگی با کلفتی بادمجان نیز دارد. هر چه قطر آن بیشتر، تعداد ورقها هم بیشتر).

بعد بادمجان ها را درون ظرفی یا آبکشی قرار داده و چند ساعتی اجازه می دهیم تا کمی خشک شوند یا حدود نیم ساعت جلوی آفتاب قرار می دهیم. این کار دو فایده دارد یکی اینکه از میزان آب آن کاسته می شود و حین سرخ شدن آبش درون روغن به این ور و آن ور نمی پاشد، دیگری اینکه میزان کمتری روغن به خود جذب می کند.

در این مرحله برخی بر روی بادمجان ها نمک میزنند و برخی دیگر درون آب نمک قرار می دهند، سپس می شویند و خشک می کنند و سرخ می کنند. ولی چون بادمجان ها کاملاً شیرین بودند و از طرفی با روغن سرخ کردنی سرخشان می کنم روغن زیادی جذب نمی کنند.

در ابتدا درون روغن کمی نمک می پاشیم تا بادمجان ها تردتر و خوشمزه تر شوند. سپس بامجان ها را با حرارت نسبتاً بالا سرخ می کنیم. از کنار اجاق تکان نمی خوریم تا مبادا بسوزند و گاهی تابه را به صورت دورانی تکان می دهیم. بادمجان ها که سرخ شد آنها را روی حوله کاغذی آشپزخانه قرار می دهیم تا روغن اضافیشان برود.

کشک و بادمجان با گوجه

سپس درون ظرف دیگری پیازها را که نگینی درشت خرد کرده ایم با مقداری روغن و کمی زردچوبه تفت می دهیم. ترجیحاً از روغن بادمجانها استفاده نکنید تا پیازها سیاه نشود. در انتها سیر را که خلالی خرد کرده ایم اضافه می کنیم و کمی تفت میدهیم. دقت کنید زیاد تفت بدهیم سیر تلخ می شود.

بادمجان ها را در ته قابلمه قرار می دهیم، گوجه فرنگی های رنده شده و حدود نصف پیمانه آب و پیاز و سیر خرد شده را به آن می افزائیم و درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم مواد با حرارت ملایم کاملاً بپزد، نرم شود و آبش را بکشد.

سپس با چنگال بادمجان ها را هم میزنیم تا کمی له شود، البته نه اینکه پوره شود. سپس کشک را اضافه کرده و کمی هم میزنیم و اجازه می دهیم چند جوشی بزند. در این مرحله در صورت نیاز مقداری نمک می افزائیم.

سپس آن را در ظرف سرو ریخته و در صورت تمایل با گردو که به صورت دندان گیر و کمی درشت خرد کرده ایم و پیاز داغ (پیاز داغ آماده نداشتم، استفاده نکردم) تزئین می کنیم. من از کمی نعنا و پودر گل محمدی (قزیل گول) استفاده کردم و چه به صورت گرم و چه سرد اغلب همراه با نان ترجیحاً سنگک سرو می شود. نوش جان.

کشک و بادمجان با گوجه

separator line

نکات مهم جهت تهیه کشک و بادمجان با گوجه فرنگی

این غذا همراه با گوشت (اغلب گوشت گردن)، بدون آب، به جای آب کمی آب گوشت، بدون گوجه، یا به همراه رب، با زعفران یا بدون زعفران، بدون له کردن بادمجانها یا کاملاً له کردن بادمجان ها، همراه با نعنا داغ درون آن و به روشهای متفاوت تهیه می شود.

سیر را می توان عوض نگینی خرد کردن له نماییم. ولی در صورت نگینی شدن و سرخ شدن بوی آن کمتر است. گردو را میتوان به داخل مواد ریخت و یا با پیاز، تفت داد که روغن بیندازد، ولی ما ترجیح می دهیم به روی کشک و بادمجان بریزیم. (گردو علاوه بر خوش طعم کردن آن، به کاهش بوی سیر از دهان کمک می کند).

برای تزئین می توان از کشک سفید یا زعفرانی، پیاز داغ و یا نعنا داغ نیز استفاده کرد. برای کاهش دادن بوی بد سیر از دهان، می توان مدتی بعد از مصرف، از پاستیل میوه ای، آدامس نعنایی، قرص نعنا، جویدن جعفری، جویدن برگ نعنا، خوردن ماست، جویدن گردو، مکیدن لیمو ترش، خوردن سیب، جویدن چوب دارچین، جویدن دانه قهوه و … استفاده کرد.

separator line

میزان غذا خوردن در ماه رمضان

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تغذیه در ماه رمضان باید به آن توجه کرد میزان غذا خوردن است. یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذا تحت کنترل نیست. حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.

حجم شام باید به نحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، نه تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، نه مشکلی در روند خواب پیش آید، و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر حاصل شود.

کشک و بادمجان رژیمی


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ی کشک بادمجان به روش سنتی

طرز تهیه حلیم بادمجان با ۵ روش اصولی + عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا