دسته‌بندی نشده

طرز تهیه شنگ پلو غذای خوشمزه و مفید

طرز پخت شنگ پلو

طرز تهیه شنگ پلو موضوع مورد بحث ماست. تره های کوهی که این روزها در بازار تجریش و بازار بهجت آباد فروخته می شوند، گیاه شنگ هستند که از نظر ظاهری، فرمی شبیه تره دارند ولی طعم شان ترش مزه است و از تندی تره در آن خبری نیست.

در طب سنتی می گویند شنگ گیاهی سرد و خشک است و خونریزی را بند می‌آورد و در درمان اسهال خونی و اسهال صفراوی موثر است. آن را برای قوت دادن معده موثر می دانند و می گویند ضماد شنگ مقوی اعضای ضعیف و دهانه معده و کبد است.

ریشه شنگ خاصیت سم زدایی دارد بنابراین اگر مسموم شدید از ریشه شنگ بخورید. ریشه ای که البته کمی تلخ و به شدت اشتهاآور است. شنگ همچنین برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام آن زگیل را از بین می‏ برد.

طرز تهیه شنگ پلو/دستور پخت شنگ پلو

طرز تهیه شنگ پلو غذای بهاری خوشمزه

مواد لازم برای تهیه شنگ پلو:

  • برنج؛ ۳ پیمانه
  • پیاز؛ یک عدد
  • گوشت قیمه‌ ای؛ نیم کیلوگرم
  • شنگ؛ نیم کیلوگرم
  • پودر زعفران؛ نوک قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
  • نمک؛ به مقدار لازم
  • روغن؛ به مقدار لازم برای سرخ‌کردن

مراحل تهیه شنگ پلو:

ابتدا برنج را شسته و به همراه مقداری نمک در کاسه‌ای حاوی آب به مدت چند ساعت خیس کنید. در این فاصله، شنگ‌ ها را پاک کرده و پس از شستن به‌ صورت ریز خرد کنید؛ سپس در سبدی بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

نکته: شنگ را باید مانند تره پاک کنید؛ یعنی تنها کافی است کمی از سر و ته آن را کوتاه کنید.

گوشت را هم پاک کرده و به‌ صورت قیمه‌ ای خرد کنید. سپس تکه‌های گوشت را در سبدی بریزید و زیر شیر آب سرد بشویید. حالا مدتی صبر کنید تا آب اضافی آن نیز خارج شود. پیاز را نیز پوست کنده و به‌ صورت خلالی خرد کنید.

در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌ گاز قرار دهید. پس از داغ‌ شدن روغن، پیاز را اضافه کرده و تفت دهید تا کمی تغییر رنگ پیدا کند. سپس زردچوبه را ریخته و ۳ دقیقه دیگر سرخ‌ کردن را ادامه دهید تا طعم خاص آن از بین برود.

پس از آن، نوبت اضافه‌ کردن زعفران است. برای این منظور، ابتدا پودر زعفران را داخل کمی آب جوش حل کرده و سپس به مخلوط پیاز داغ اضافه کنید.

مرحله بعدی طرز تهیه شنگ پلو اضافه‌ کردن گوشت است. تکه‌ های گوشت را به اندازه‌ای همراه با پیاز داغ تفت دهید که تغییر رنگ پیدا کنند. پس از آن، یک لیوان آب جوشیده را در تابه ریخته و در آن را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. پس از پختن گوشت، آن را کنار بگذارید.

قابلمه‌ ای آماده کرده و تا نیمه از آب پر کنید، سپس روی شعله اجاق‌ گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از آن، برنج را به همراه شنگ خرد شده اضافه کرده و صبر کنید تا برنج در آب جوشیده و آماده آبکش‌ کردن شود.

با توجه به اینکه سبزی شنگ بافت ضخیمی دارد، باید آن را همزمان با برنج در آب در حال جوش بریزید تا با نیم‌ پز شدن برنج، شنگ هم بپزد.

در این مرحله از دستور پخت شنگ پلو وقتی برنج و شنگ به مقدار لازم جوشید، آن را در سبدی آبکش کنید. سپس داخل قابلمه کمی روغن بریزید و چند تکه نان یا چند برش سیب‌زمینی ته ‌قابلمه بچینید.

شما می‌ توانید برای ته‌ دیگ این غذا از چند برگ کاهو استفاده کنید. ته‌ دیگ کاهو بسیار ترد و لذیذ خواهد شد. حالا برنج مخلوط را روی ته‌ دیگ بریزید و روی شعله اجاق‌ گاز قرار دهید.

پس از گذشت چند دقیقه، مقداری کره آب شده یا روغن را به همراه کمی آب روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد. در پایان، مخلوط گوشت را گرم کنید، سپس برنج را در ظرف مورد نظر بکشید و مخلوط گوشت را روی آن بریزید.

روش دیگر طرز تهیه شنگ پلو:

این برنج مخلوط را به‌صورت کته نیز می‌ توانید درست کنید؛ به این صورت که مخلوط برنج و سبزی را به همراه روغن در قابلمه‌ ای حاوی ۴ پیمانه آب بریزید و پس از اینکه آب آن تمام شد، مانند کته دم کنید.

شنگ پلو چگونه پخته می شود/روش پخت شنگ پلو

خواص شگفت انگیز گیاه شنگ

شنگ برای زخم معده نقش محافظتی دارد و دیواره معده را تقویت می کند و همچنین در سم زدایی بدن از این گیاه استفاده می شود. ضماد گل شنگ ترکیب شده با موم برای درمان سوختگی ناشی از آتش مفید است.

عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل در بهبود کبد چرب اثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی خاصی از این گیاه مشاهده نشده است.

کمک به درمان کچلی و زخم های پوستی از خواص شنگ در طب سنتی است. از ضماد برگ های این گیاه در ساخت کرم استفاده شده به منظور التیام زخم های سطحی استفاده می شود.
حکیم محمد ابن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم می دانست. آب ریشه خام گیاه دارویی شنگ زگیل را از بین می برد و برای مسلولین بسیار مفید است.

ضماد تهیه شده با گیاه شنگ برای التیام عصب قطع شده مفید است. کمک به درمان روماتیسم از دیگر خواص شنگ است. به این منظور 60 گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی سه فنجان مصرف کنید.

در طب سنتی خوردن خیسانده ریشه شنگ در آب انگور برای جلوگیری از خونریزی رحم تجویز می شود. گیاه شنگ دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است و از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت، موثرتر است.

ریشه گیاه شـنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است، خاصیت خلط آور و نرم کننده سینه از دیگر خواص شنگ و مصارف دارویی ریشه این گیاه است.

تحقیقات محققان نشان داده، استفاده از این گیاه در درمان زخم های گوارشی و ریه موثر است و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.

طرز تهیه 5 نوغ غذای بهاری خوشمزه و آسان

دستور پخت کیک ریواس دسر بهاری خوشمزه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا