دسته‌بندی نشده

طرز تهیه خورش لوبیا سفید به دو روش آسان

طرز تهیه خورش لوبیا سفید

اگر از غذاهای تکراری خسته شده اید و می خواهید غذای جدیدی امتحان کنید، بهتر است این غذای خوشمزه را بپزید. خورش لوبیا سفید یک غذای مجلسی و خوشمزه است که مربوط به شهر ارومیه است.خورشت لوبیا سفید را به سبک های مختلفی می توان طبخ نمود اما روش سنتی و اصل آن با گوشت گوسفند است. در ادامه با دو روش پخت خورشت لوبیا سفید آشنا خواهید شد.

طرز تهیه خورش لوبیای سفید به سبک سنتی ارومیه

مواد لازم جهت تهیه خورش لوبیا سفید ارومیه:

  • لوبیا سفید: نصف لیوان
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • گوشت خورشتی: ۲۵۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق سوپخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • گرد لیمو عمانی: به اندازه دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

خورش لوبیا سفید

مراحل تهیه خورشت لوبیا سفید ارومیه:

اولین مرحله تهیه خورش لوبیا سفید ارومیه این است که ابتدا لوبیاها را بخیسانید. این کار موجب از بین رفتن نفخ آن می شود. پس لوبیا سفید را پاک کرده، در کاسه ای بریزید و پس از شستشو، روی آن آب بریزید و اجازه دهید پنج ساعت خیس بخورد.در این پنج ساعت چندین بار آب لوبیاها را عوض کنید. با این عمل، زمان پخت لوبیاها نیز کمتر می شود.

پس از اینکه لوبیاها به خوبی خیس خورد، پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه ای همراه با روغن آن را تفت دهید. بعد از اینکه پیاز به خوبی تفت خورد و طلایی شد، گوشت گوسفند را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به پیازها اضافه کنید. کمی گوشت و پیاز را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی آن از بین برود.

حتماً بخوانید:

در این مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا سفید زردچوبه و فلفل اضافه کنید و تفت دهید. سپس سه لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید، در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید، بعد از اینکه آب جوشید حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت گوشت بپزد.بعد از گذشت زمان ذکر شده، لوبیاهای خیس خورده را آبکش کنید و به گوشت اضافه نمایید. حالا اجازه دهید تا یک ساعت دیگر هم این مواد بپزند. پس از گذشت یک ساعت نمک و گردلیمو را اضافه کنید.

توجه: ابتدای مرحله پخت گوشت نمک اضافه نکنید، چون این کار باعث سفت شدن گوشت می شود.

در این مرحله در یک ماهیتابه کوچک کمی روغن بریزید و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کرده و بوی خامی رب گرفته شود، سپس به خورشت اضافه کنید.در آخرین مرحله، زعفران دم کرده را اضافه کنید و بگذارید تا خورشت خوب جا بیفتد. بهتر است در تمام مراحل پخت خورشت لوبیا سفید، شعله گاز کم باشد و با حرارت ملایم بپزد تا به خوبی جا بیفتد. سپس آن را با برنج سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه خورشت لوبیا سفید

دستور پخت خورش لوبیا سفید با گوشت قلقلی

طرز تهیه خورش لوبیا سفید با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه خورشت لوبیا سفید با کوفته قلقلی:

  • ۱۵۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۱ عدد پیاز
  • ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • ۱/۲ پیمانه لوبیا سفید خام
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱۰ الی ۱۲ عدد گوجه گیلاسی
  • ۱ الی ۲ عدد فلفل سبز
  • آبغوره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش لوبیا سفید با کوفته قلقلی:

در مرحله اول برای تهیه خورش لوبیا سفید با گوشت قلقلی، لوبیاها را از چند ساعت قبل خیس کنید و در این مدت چند بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود و مدت زمان پخت آن کم شود.

سپس لوبیاهای خیس خورده را در قابلمه ای بریزید و با مقداری آب بپزید. در این فاصله، مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و پیازهای نگینی شده را درون روغن بریزید و کمی آن را تفت دهید.در این مرحله از پخت خورش لوبیا سفید، نمک، فلفل، زرچوبه و رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه رنگ رب تغییر کرد و بوی خامی آن گرفته شد، حدود دو لیوان آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب به جوش آید.

حتماً بخوانید:

سپس لوبیاهای پخته شده را به مواد اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید تا طعم لوبیا و سسِ آماده شده، با هم مخلوط شود. حالا یک عدد پیاز را رنده کنید و خوب آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید.بعد از اینکه حالت چسبندگی پیدا کرد، گوشت ها را به شکل گرد درست کنید. سپس در ماهیتابه مقداری روغن بریزید و کوفته قلقلی ها را درون روغن سرخ کنید. در این مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا سفید کوفته های سرخ شده را به خورشت اضافه کنید.

بعد از اینکه کمی آب خورشت کم شد، فلفل های سبز را حلقه ای ببرید و دانه های آن ها را جدا کنید، سپس فلفل ها را به خورشت اضافه کنید. البته اضافه کردن فلفل به دلیل تند بودن بعضی از آن ها کاملا سلیقه ای است و بهتر است قبل از اضافه کردن، آن ها را تست کنید.در صورت تمایل می توانید مقداری آبغوره به خورشت اضافه کنید. حالا گوجه های گیلاسی را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند و بعد به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. نوش جان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا