دسته‌بندی نشده

صبحانه بخورید تا چاق نشوید

اينکه براي سالم بودن و چاق نشدن، فقط حواسمان را به چيزهايي که مي‌خوريم، جمع کنيم، کافي نيست. محققان به‌تازگي دريافته‌اند علاوه بر آنچه مي‌خوريم، زمان خورد و خوراکمان هم مي‌تواند در سلامت و حفظ تناسب‌اندام نقش مهمي داشته باشد…

شايد بتوان اين يافته جديد محققان را به همان ضرب‌المثل قديمي نسبت داد که مي‌گويد: «صبحانه‌ات را خودت بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت». آيا تا به حال به علت رواج اين ضرب‌المثل فکر کرده‌ايد؟ اگر فکر نکرده‌ايد، بد نيست بدانيد که نتيجه بسياري از تحقيقات جديد،‌ بر صحت اين موضوع، تاکيد مي‌کنند.

دانستنیهای صبحانه

صبحانه

آداب صبحانه خوردن

صبحانه خوردن هم مانند هر کار ديگري آدابي دارد که اگر آن را رعايت کنيم، مي‌توانيم حجم بيشتري از مواد غذايي مغذي را در اين وعده مهم، مصرف کنيم. به‌طور کلي بايد حدود 25 درصد انرژي روزانه از طريق مصرف صبحانه سالم و کامل، کسب شود.

از آنجا که دستگاه گوارش در طول شب هيچ‌نوع ماده غذايي‌اي را مصرف نمي‌کند و بدن در طول خواب، در حالتي از روزه‌داري فرو مي‌رود‌، بهتر است صبحانه با نوشيدن مقداري نوشيدني ولرم همراه باشد. شير، چاي يا قهوه ولرم که کمي هم با عسل يا شيره خرما شيرين شده باشند، بهترين شروع براي صبحانه هستند و مي‌توانند دستگاه گوارش را آماده پذيرش ساير خوراکي‌ها کنند. البته نبايد در نوشيدن انواع نوشيدني‌ها، زياده‌روي كرد تا حجم معده‌ با آنها پر نشود و جا براي خوردن ساير خوراکي‌ها هم داشته باشيد.

اگر اشتهايي به خوردن صبحانه نداريد، نوشيدني‌هاي حاوي ويتامين C مانند آب مرکبات يا آب مرکبات ترکيب‌شده با آب کيوي مي‌توانند اشتهايتان را باز کنند. آب هويج و آب انبه هم شيريني مطلوب و ملايمي دارند و براي شروع صبحانه، توصيه مي‌شوند. براي صرف صبحانه بايد حداقل 20 دقيقه وقت بگذاريد.

صبحانه و آب پرتقال

خوردن سرسري يک لقمه نان و چاي داغ، چندان فايده‌اي ندارد. صبحانه بايد در حالت نشسته و با آرامش ميل شود، نه در حال آماده شدن براي رفتن به مدرسه و محل کار يا آماده کردن وسايل کار روزانه. هرچه مواد غذايي موجود در وعده صبحانه، گرم‌تر و تازه‌تر باشند، ميل به خوردن اين وعده غذايي مهم هم بيشتر مي‌شود.

اگر امکان خريد نان تازه نداريد، بهتر است نان را با کمک تستر، يا مايکروفر گرم کنيد تا اشتهايتان بيشتر بشود. يادتان باشد که حذف صبحانه براي لاغر شدن اصلا کار عاقلانه‌اي نيست. چون اگر فردي يکي از وعده‌هاي غذايي خود را به هر دليلي حذف کند، رو به خرده‌خوري مي‌آورد يا دچار ولع شديد در صرف وعده غذايي بعدي‌اش مي‌شود.

بهترين‌هاي صبحانه

انتخاب نوشيدني به ذائقه و ميل شما بستگي دارد اما بهتر است يک نوشيدني گرم مانند چاي، قهوه يا نسکافه را براي شروع و نوشيدني‌هايي مانند شير و آبميوه را براي انتهاي صبحانه انتخاب كنيد. نان‌هاي سبوس‌دار، فيبر بيشتري دارند و دستگاه گوارش هم براي هضم آنها کمتر به دردسر مي‌افتد بنابراين مصرف اين نان‌ها از نان‌هاي تهيه‌شده با آرد سفيد بهتر است.

يک صبحانه مفصل و کامل،‌ بايد حاوي مقداري پروتئين مرغوب هم باشد پس مي‌توانيد تخم‌مرغ آبپز که با کمي نمک و کره طعم‌دار شده است، در وعده صبحانه خود داشته باشيد. البته پروتئين مي‌تواند از طريق مصرف پنير هم در وعده صبحانه به بدن برسد اما تخم‌مرغ، گزينه بهتري است.

تخم مرغ آبپز

چربي‌ها را هم فراموش نکنيد. از آنجا که چربي‌ها جزو آخرين موادي هستند که در دستگاه گوارش هضم مي‌شوند، مصرف آنها در وعده صبحانه مي‌تواند شما را براي مدت زمان بيشتري سير نگه دارد و ميل به خوردن هله‌هوله‌ها را در طول روز و تا رسيدن به وعده ناهار کاهش بدهد پس خامه،‌ کره،‌ ارده، حلوا ارده و انواع مغزها هم مي‌توانند به‌عنوان سهم چربي در وعده صبحانه گنجانده شوند.البته رعايت حد اعتدال در مصرف آنها ضروري است. اگر ميل به خوردن شيريني داريد، به جاي چاي شيرين يا شکر،‌ مربا، حلوا ارده و عسل را در وعده صبحانه داشته باشيد.

منبع : هفته نامه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا