دسته‌بندی نشده

شیوه خواندن نماز شب قدر

نماز شب قدر چگونه خوانده می‌شود؟

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است.

این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

نماز دو رکعتی شب قدر

نمازهای دو رکعتی شب های قدر عبارتند از:

  • ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت
  • ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر «اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات»
  • ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر (ص) و خواندن دعای توسل
  • ۲ رکعت نماز حضرت زهرا (س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید

نماز شب قدر (شب نوزدهم ماه رمضان)

نماز شب نوزدهم ماه رمضان به این شرح است:

  • ۵۰ رکعت نماز با حمد و ۵۰ مرتبه سوره زلزال (گویا مراد آن باشد که در هر رکعت یک مرتبه سوره زلزال را بخواند زیرا که مشکل است در یک شب ۲۵۰۰ مرتبه سوره زلزله خواندن‏).

نماز شب قدر (شب بیست و یکم ماه رمضان)

  • نماز شب بیست و یکم ماه رمضان هشت رکعت است که در آن سوره حمد را با هر سوره ای که میسر است باید خوانده شود.

در شب بیست و یکم ماه رمضان حمادبن عثمان بر حضرت صادق (ع) وارد شد. حضرت سوال کرد که غسل کرده اى. عرض کرد بلى. پس حضرت حصیرى طلبید و حماد را نزدیک خویش خواند و مشغول نماز گردید و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حماد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بوده و نماز می خواند تا از نمازهاى خود فارغ شدند. پس آن حضرت دعا کرد و جماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد. آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض غلمان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اول حمد و انا انزلناه و در دوم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تقدیس و مسلمات شد. پس سر به سجده نهاد و به مقدار یک ساعت به جز چیزى از آن جناب شنیده نشد. پس از آن ، این دعا را خواند: «لا اله انت مقلب القلوب و الابصار»

اعمال شب قدر

  1. اعمال شب قدر به دو گونه اعمال مشترک و اعمال مخصوص تقسیم می شود.
  2. اعمال مشترک شب های قدر
  3. مقارن غروب آفتاب شب قدر غسل شود.
  4. در شب قدر دورکعت نماز اقامه شود، در هر رکعت بعد از حمد ، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود. بعد از نماز هفتاد بارذکر ” استغفرالله و اتوب الیه” گفته شود.
  5. قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده مصوم سوگند دادن .
  6. خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.
  7. احیای این شبها.
  8. یکی دیگر از اعمال شب قدر اقامه صد رکعت نماز به صورت دورکعتی وافضل آن است که درهر رکعت بعد از حمد ، ده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
  9. یکی دیگر از اعمال شب قدر خواندن دعایی از امام زین العابدین علیه السلام که درمفاتیح الجنان آمده است.اللهم انی امسیت لک عبداً…
  10. قرائت دعای جوشن کبیر در شب قدر.
  11. طلب آمرزش از خدای متعال . و در خواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت.
  12. ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل محمد (صلی الله علیه و آله).

نماز مشترک شب قدر

اصلی ترین نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله، نماز مستحبی است که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است. این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد، هفت بار سوره توحید خوانده می شود و بعد از تمام شدن نماز ۷۰ مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» تکرار می شود.

شیخ عباس قمی در مفاتیح این نماز را از علامه مجلسی نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در کتاب زادالمعاد بدون ذکرِ سند، حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) نقل کرده است که بر اساس آن حدیث هر کس این نماز را بخواند و هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، از جاى خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه اى بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگرى را مامور سازد تا در بهشت براى او درختانى غرس کند و قصرهایى بنا سازد که نهرهایى در آن جارى باشد و از دنیا نرود تا این که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده نماید.

دیگر نماز اصلی شب های قدر خواندن صد رکعت نماز در هر شب، یعنی ۵۰ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب قدر است. مستحب است که در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید خوانده شود. افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید را بخواند و می تواند به جای این صد رکعت، شش روز از نمازهای قضای خود را بجا آورد؛ بدین ترتیب که از ظهر روز اول شروع نموده و در عشاء روز ششم ختم نماید (سه شب جمعاً سیصد رکعت می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا