دسته‌بندی نشده

سن مناسب برای اضافه کردن ماهی‌‌ به برنامه ی غذایی کودکان

لزوم مشورت با پزشک برای شروع ماهی خوردن کودک

دلگرم : پزشکان و کارشناسان تغذیهٔ کودک در مورد زمان و سن مناسب برای شروع اضافه کردن ماهی‌‌ها به برنامهٔ غذایی کودکان شیرخوار کمی اختلاف نظر دارند.

بعد از اینکه کودکتان خوردن مواد غذایی کمکی را در شش ماهگی شروع کرد، ماهی می‌تواند بخشی سالم از برنامۀ غذایی او باشد، اما در ابتدا لازم است با پزشک کودک صحبت کنید.

به این دلیل که برخی کارشناسان معتقدند ماهی یکی از آلرژی‌زاترین غذاهاست و بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که ابتدا با غذاهایی که به شکل سنتی اولین غذاهای کودک هستند مثل سرلاک کودک و گوشت پوره‌شده، میوه‌ها یا سبزیجات شروع کنید و بعد کم‌کم و رفته‌رفته به فرزندتان ماهی بدهید.

دادن ماهی به نوزاد، چه زمانی مجازه؟

برخی کارشناسان تغذیه و آلرژی نیز معتقدند برای بیشتر کودکان از جمله آنهایی که اگزمای خفیف یا سابقۀ خانودگی آلرژی‌های غذایی یا آسم دارند، اگر ابتدا چند غذای کمتر آلرژی‌ زا مثل سرلاک، سبزیجات و میوه‌ها را بخورند و واکنش آلرژیکی نداشته باشند می‌توانند خوردن غذاهایی مانند ماهی را هم شروع کنند.

بنابراین لزوم مشورت با پزشک کودکتان در مورد خوردن ماهی ضروری است.

به طور خاص نیز برای برخی کودکان بیشتر از بقیه لازم است تا زمانی که پزشکشان اجازه نداده، خوردن غذاهای آلرژی‌زا مثل ماهی را شروع نکنند.

اگر کودکتان هر کدام از شرایط زیر را دارد، بیشتر لازم است که حتماً با پزشکش در مورد زمان مناسب خوردن ماهی صحبت کنید:

  • قبلاً مبتلا به یک آلرژی غذایی بوده است.
  • در گذشته، به غذایی واکنش آلرژیک فوری نشان داده است.
  • اگزمای مزمن دارد.
  • بعد از انجام مراقبت‌های لازم برای درمان پوست، هنوز هم اگزمای ملایم تا شدید دارد.

همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند که هنگام معرفی یک غذای آلرژی‌زا، آن را در خانه به کودک بدهید و نه در مهدکودک یا جای دیگری و مثل هر غذای جدیدی، سه تا پنج روز صبر کنید و بعد غذای جدید بعدی را به او معرفی کنید.

با این کار شما می‌توانید مراقب کودک باشید و در صورت نشان دادن واکنش آلرژیک بفهمید آلرژی دقیقاً به چه چیزی بوده است.

علائم تشخیص آلرژی به مواد غذایی در کودک

اگر کودکتان بعد از خوردن ماهی یا هر مادهٔ غذایی، هر کدام از این علائم زیر را از خفیف تا شدید نشان داد یا بعد از خوردن یک غذای جدید دچار آنها شد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  1. ورم صورت از جمله در زبان و لب‌ها
  2. حساسیت پوستی
  3. خس‌خس سینه
  4. مشکل در تنفس
  5. دردهای شکمی
  6. استفراغ و اسهال

توجه به دیگر موارد خطرساز هنگام دادن ماهی به کودک

غیر از آلرژی کودک دربارهٔ خوردن ماهی،‌ چند مورد دیگر نیز وجود دارد که لازم است والدین به دقت مراقب آنها باشند. برخی از این موارد شامل نکات زیر است:

وجود جیوه: ماهی‌ غنی از پروتئین، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا۳ و دیگر مواد مغذی است اما برخی از انواع ماهی حاوی مقادیر بالایی از متیل جیوه یعنی ماده‌ای است که تصور می‌شود در دُزهای بالا برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک مضر هستند.

بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که از دادن کوسه‌ماهی و اره‌ماهی به کودکان خودداری کنید و برای پایین نگه داشتن سطح جیوه، مقدار ماهی‌ای را که به کودک می‌دهید به کمتر از ۳۴۰ گرم در هفته محدود کنید.

انواع ماهی‌های مناسب که جیوهٔ کمی دارد شامل ماهی سالمون و قزل‌آلاست.

باکتری‌ها و ویروس‌ها: مطمئن شوید که ماهی کاملاً پخته شده است تا باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در ماهی خام یا نیمه‌پخته رشد می‌کنند کشته شوند و وارد بدن کودکتان نشوند.

احتمال خفگی: برای جلوگیری از خفگی یا گیر کردن غذا در گلوی بچه‌ها، استخوان‌ها و تیغ‌های ماهی‌ها را به خوبی جدا کنید و گوشت ماهی را کاملاً له یا پوره کنید و سپس به کودکتان بدهید.

خواص و فواید خوردن ماهی برای کودکان

تغذیه مناسب کودکان در سنین رشد یکی از مسائل مهم به شمار می رود.

از آنجایی که ماهی ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و برای سلامت بدن ضروری است و باعث میشود کودکان باهوش تری داشته باشید باید کودکان خود را به خوردن این ماده غذایی ارزشمند عادت دهید.

تاثیرات مفید خوردن ماهی در کودکان

تحقیقات نشان داده مصرف ماهی بر روی هوش و خواب کودک شما تاثیر میگذارد از این رو کودکانی که ماهی میخورند نسبت به دیگر کودکان از هوش بالاتری برخوردار هستندو خواب راحت تری دارند.

سن مناسب برای اضافه کردن ماهی‌‌ به برنامه ی غذایی کودکان

مزایای امگا 3 موجود در ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری آسم در کودکان را کاهش میدهد و باعث طول عمر بیمارانی میشود که دچار حملات قلبی شده اند. امگا 3 در معکوس کردن اثر ژن مغزی که به علت فرکتوز باعث بیماری میشود تاثیر مثبت دارد.

مطالعات نشان میدهد خوردن ماهی روند ادراک و خواب کودکان را بهبود میبخشد. یک تحقیق یک ساله بر روی 541 کودک دختر و پسر 9 تا 11 سال نشان داد کودکانی که در هفته یک بار ماهی میخورند از نظر تست آی کیو 4.8 نمرات بالاتری نسبت به کودکانی که به ندرت ماهی میخورند کسب کردند.

خوردن ماهی برای باهوش تر شدن و تنظیم خواب کودک

همچنین کودکانی که در ماه یک یا دو وعده ماهی میخورند نمراتشان 3.3 بیشتر از کودکانی است که اصلا ماهی نمیخورند.

محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیده اند که اختلالات خواب کودکانی که ماهی میخورند نسبت به سایر کودکان کمتر است و کیفیت خواب بهتری دارند.

مطالعات بر روی مزایای اسیدهای امگا 3 به عنوان جزء اصلی مواد غذایی نشان می دهد والدین باید مصرف ماهی در کودکان خود را جدی بگیرند و از این طریق اسیدهای چرب امگا 3 را به رژیم غذایی کودکانشان بیاورند و فقط به مکمل ها اکتفا نکنند.

محققان بر این باورند والدین باید ماهی را سر میز شام بیاورند تا به فرزندان خود در تحصیل کمک کنند تا هم عملکرد تحصیلی آنها بهبود پیدا کند و هم خواب راحتی داشته باشند.

همچنین افزودن اسیدهای چرب امگا 3 رفتارهای ضد اجتماعی کودکان را کاهش می دهد و مصرف ماهی در کودکان نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید :

علائم لازم برای شروع دادن غذای جامد و تکمیلی در کودکان کدام است؟

زمان مناسب برای اضافه کردن گوشت به غذای نوزاد از چه سنی است؟

چقدر ماهی به کودکانمان بدهیم؟

درست است خوردن ماهی فواید بسیاری برای کودکانمان دارد اما مصرف بیش از حد هر چیزی برای بدن مضر است بنابراین مادران عزیز باید مقدار مناسبی از ماهی را به رژیم غذایی کودکانشان اضافه کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

  • به کودکان 1 تا 2 سال روزی 28 گرم ماهی بدهید.
  • به بچه های 3 تا 6 سال روزی 42 گرم ماهی بدهید.
  • کودکان 6 سال به بالا روزی 56 گرم ماهی میتوانند مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا