دسته‌بندی نشده

سندروم کروزون چیست ؟ علائم و درمان سندرم کروزن کدامند ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با سندرم کروزون بیشتر آشنا شوید

سندرم کروزون چیست ؟

سندرم کروزون سبب همگرایی زودرس برخی از استخوان‌های جمجمه شده و شکل و چهره فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از هر یک میلیون نوزادی که متولد می‌شوند حدودا 16 نفر تحت تاثیر این بیماری قرار خواهند گرفت، با اینکه این جامعه آماری کم بوده اما باید موضوع آن توسط افراد و محققان جدی تلقی گردد.

علائم سندرم کروزون

علائم این بیماری معمولا در اولین سال زندگی یک کودک ظاهر شده و برخی اوقات تا 2 یا 3 سالگی وی پیشرفت خواهد کرد. زمانی که پزشک به این بیماری مشکوک بشود کودک را مورد معاینه فیزیکی قرار داده و سوالاتی را از خانواده او خواهد پرسید، اما برای تشخیص دقیق‌تر پزشک ممکن است آزمایش‌‍‌های دیگری را انجام دهد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، آزمایش‌هایی که انجام آن‌ها می‌تواند بر چگونگی و همچنین دقت تشخیص مشکل تاثیرات فراوانی داشته باشند،

  • شکل غیرطبیعی صورت
  • برجستگی پیشانی
  • از حدقه بیرون زدن چشمان
  • انحراف چشم‌ها
  • فرورفتگی بینی
  • جلو آمدن چانه و کوچک بودن فک بالا
  • مشکلات دندان
  • کاهش شنوایی
  • مشکلات تنفسی و بینایی

این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و در برخی کودکان خفیف و در برخی شدید می‌باشد.

divider

دراین رابطه بیشتر بدانید: عوارض و جراحی بسته شدن زود هنگام جمجمه نوزادان

divider

عوارض جانبی سندرم کروزن

حدود 30 درصد از کودکان دچار هیدروسفالی می‌شوند. هیدروسفالی شرایطی بوده که در آن جریان سیال در مغز و کانال نخاعی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، این وضعیت در حقیقت نشان‌دهنده تجمع مایع مغزی-نخاعی در داخل جمجمه بوده و می‌تواند منجر به افزایش فشار داخل جمجمه گردد که مسلما بر رشد مغز تاثیر گذاشته و باعث مشکلات یادگیری در کودکان می‌شود.

مشکلات تنفسی نیز یکی دیگر از عوارض بیماری سندرم کروزون می‌باشد که در صورت عدم درمان ممکن است زندگی فرد را به خطر اندازد. توجه داشته باشید افراد مبتلا به سندرم کروزون که در معرض فشار داخل جمجمه و مشکلات تنفسی قرار دارند ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند،

در حقیقت تاکنون یکی از بهترین روش‌هایی که دانشمندان توانسته‌اند برای این سندرم انتخاب کنند عمل جراحی بوده اما باید دانست که امکان دارد روش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد،

سندروم کروزون

دلایل ایجاد بیماری سندروم کروزون

سندرم کروزون ژنتیکی بوده و در حین بارداری رخ نمی‌دهد. این بیماری به علت اختلال در ژن‌های غالب معمولی بروز می‌کند و در نتیجه افراد مبتلا، در ساختمان اسکلتی بدن خود دچار اختلال خواهند شد. سندرم کروزون سلول‌های مغزی افراد را کمتر دچار آسیب کرده و در واقع علت عقب‌ماندگی این افراد معمولا این است که قادر به استفاده از امکانات افراد طبیعی نبوده و همچنین در تکلم و حرکات دچار اشکالاتی می‌باشند، در نتیجه سطح هوشی آن‌ها تا حدودی کم می‌شود.

در حقیقت انجام و توجه به این کار توسط محققان و دانشمندان می‌تواند تا حد زیادی به درمان و همچنین کاهش میزان ابتلا افراد به این مشکل موثر باشد. فرد مبتلا به سندرم کروزون به میزان 50 درصد احتمال دارد که بیماری خود را به فرزندش انتقال دهد اما این اختلال همیشه مربوط به ارث نبوده و برخی از نوزادان با این وضعیت زاده شده و اولین نفری هستند که در خانواده‌ خود دچار این نوع از سندرم می‌شوند.

تشخیص سندروم کروزون

  1. اشعه ایکس
  2. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  3. سی تی اسکن
  4. آزمایش ژنتیک

divider

در این رابطه بیشتر بدانید: کاناوان بیماری اختلال ژنتیکی نوزاد را بیشتر بشناسید

divider

روش‌های درمانی سندرم کروزن

این بیماری در هر کودک متفاوت بوده و به همین دلیل می‌توان گفت که انواع گوناگونی دارد، درمان این سندرم امکان دارد از طریق جراحی صورت گیرد، این کار به جهت بهبود علائم، جلوگیری از ایجاد عوارض و کمک به رشد جسمی و روانی می‌باشد.

در صورتی که پس از جراحی همجوشی موجب ایجاد فشار داخل جمجمه شود احتمال آسیب مغزی وجود دارد. پزشکان در هر جراحی که انجام می‌دهند اهدافی را دنبال می‌کنند، هدف از انجام جراحی در رابطه با سندرم کروزون اطمینان حاصل کردن از وجود فضای کافی جهت رشد مغز است، البته باید دانست که این مسئله می‌تواند منجر به بهبود ظاهر چهره و سر کودک گردد.

اگر فرد به دلیل وجود ناهنجاری‌های صورت دچار مشکلات تنفسی شود احتمال آنکه نیاز به تراکئوستومی داشته باشد، این روش در حقیقت موجب گشودن مفاصل بوده که سبب راحتی در تنفس خواهد شد، همانطور که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم احتمال آنکه روش‌های بهتری ایجاد شوند دور از انتظار نیست.

در درمان‌هایی که به روش جراحی منتهی شوند افراد مبتلا به این مشکل و همچنین خانواده‌هایشان ممکن است از مشاوره و حمایت‌های ژنتیکی بهره‌مند شوند، این درمان‌ها اغلب کمک خواهند کرد تا با اثرات روحی زندگی و شرایط ژنتیکی مقابله نمایند.

جلوگیری از ایجاد سندرم کروزون

محققان کماکان در زمینه چگونگی و روش‌های پیشگیری از جهش ژنتیکی مشغول انجام تحقیقات گسترده هستند، بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته در سال 2006 میلادی که به وسیله استفاده از سلول‌های حیوانی در زمینه درمان بالقوه گزارش شده است بیانگر وعده‌ای به جهت پیشگیری از این مشکل است، البته باید دقت داشت که تاکنون این نوع درمان بر روی حیوانات و یا افراد صورت نگرفته است.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا