دسته‌بندی نشده

سندروم مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر (CVS) و درمان آن

سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر چیست ؟

در این زمانه، بسیاری از ما مشاغلی داریم که مجبورمان می کند ساعت های غیرقابل تصوری به صفحه رایانه خیره شویم. و همینطور که جلوی کامپیوتر می نشینیم، ساعت ها به محتویات درون صفحه نمایشگر آن خیره می شویم (و روی آن کار می کنیم). این تمرکز بر صفحه نمایشگر، چشم ما را تحت فشار قرار می دهد، که در طولانی مدت منجر به عوارض شدید چشمی می شود.

مشکلات چشمی که به دلیل استفاده مداوم از رایانه ایجاد می شود را در مجموع سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر یا CVS نامیده می شود. دیده شده است که اکثر افراد، تقریبا بعضی از علائم CVS را از خود بروز می دهند. CVS می تواند در بزرگسالان و حتی کودکانی که به مدت طولانی از کامپیوتر، تبلت یا موبایل استفاده می کنند نیز تأثیر بگذارد.

افرادی که از کامپیوتر، تبلت، تلفن هوشمند یا کتاب های الکترونیکی برای ساعت های طولانی استفاده می کنند، ممکن است به سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر مبتلا شوند.

چه عواملی باعث سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر می شود ؟

سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر (CVC) به دلیل عوامل مختلفی می تواند ایجاد شود. در زیر به برخی از موارد رایج اشاره شده است:

  1. کار بر روی رایانه، استفاده از تبلت یا آیپد یا تلفن های هوشمند برای ساعت های طولانی
  2. در هنگام استفاده از گجت ها، اغلب چشم ها پلک نمی زنند و احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.
  3. نور ناکافی یا نور ضعیف در اتاق وجود داشته باشد
  4. حالت نشستن نادرست و خطرناک باشد
  5. داشتن بینایی ضعیف (ضعف چشم)
  6. فاصله کافی بین چشم و صفحه نمایشگر کم باشد
  7. بالا بودن سن

سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر یا CVS

علائم CVS چیست ؟

در صورت داشتن سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر ممکن است علائم زیر مشاهده شود:

  • تاری دید
  • دید دوتایی (یا دوبینی)
  • خشکی چشم
  • احساس سوزش در چشم ها
  • احساس تحریک در چشم ها
  • قرمزی چشم در اثر خارش
  • سردرد، حالت تهوع و سرگیجه
  • درد در ناحیه گردن و شانه

حتماً بخوانید:

راههای تشخیص سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر

اگرچه خستگی دیجیتالی چشم یا CVS یک بیماری خیلی جدی نیست، اما می تواند برخی از ناراحتی ها و دردها را در فرد ایجاد کند. بنابراین، تشخیص آن توسط چشم پزشک مهم است. در زیر برخی آزمایشات و روش هایی که پزشک برای رد کردن سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر انجام می دهد، آورده شده است.

  • پزشک ابتدا چند سوال در مورد سوابق مشکلات چشمی که از قبل به آن مبتلا بوده اید، داروهایی که ممکن است به طور روزانه مصرف کنید و تعداد ساعاتی که روزانه به کار با کامپیوتر اختصاص می دهید را از شما می پرسد.
  • پس از ارزیابی دقیق، چشم پزشک یک غربالگری بینایی را با استفاده از نمودار Snellen انجام می دهد تا از قدرت بینایی بیمار مطلع شود. این غربالگری به پزشک کمک می کند تا دلیل خستگی چشم بیمار را بفهمد.
  • سپس چشم پزشک با گشاد کردن مردمک چشم و مشاهده چشم ها از طریق ابزارهای مخصوص، چشم های بیمار را معاینه می کند. این کار به او کمک می کند تا دیگر مشکلات چشم را در صورت وجود تعیین کند. وی همچنین ممکن است از بیمار بخواهد آزمایش خون انجام دهد تا برخی از مشکلات اساسی زمینه ای که ممکن است باعث CVS شوند را رد کند.
  • آخرین آزمایش، تست تمرکز چشم است. این آزمایش همان طور که از نامش پیداست، برای درک و تعیین کانون تمرکز چشم و ارزیابی حرکت چشم هنگام تمرکز روی یک شی انجام می شود.

چگونه می توان از بروز سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر جلوگیری کرد ؟

اگرچه سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر یا CVS به عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی شود اما در صورت عدم درمان می تواند در طولانی مدت مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین، در ادامه چند روش برای جلوگیری از سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر آورده شده است.

  1. اطمینان حاصل کنید که پس از دو ساعت کار با رایانه یا استفاده از یک ابزار دیجیتال به مدت دو ساعت یا بیشتر، با بستن چشم ها به مدت 15-20 دقیقه به آن ها استراحت می دهید.
  2. از قانون 20:20:20 پیروی کنید تا چشم هایتان تسکین یابند. نگاه کردن به نقطه ای دور (به غیر از صفحه رایانه یا دستگاه دیجیتال) پس از هر 20 دقیقه و به مدت 20 ثانیه و تمرکز بر روی جسمی که 20 فوت (6 متر) از شما فاصله دارد، خستگی چشم را از بین می برد.
  3. اگر متنی که در رایانه یا تلفن هوشمند می خوانید کوچک به نظر می رسد، اندازه قلم را افزایش دهید. این کار نیز از خستگی چشم جلوگیری می کند.
  4. از قرار دادن نورهای خیره کننده و شدید روی صفحه کامپیوتر خودداری کنید. نور صفحه نمایشگر را کم کنید. موقعیت میز کار یا صندلی خودتان را تغییر دهید تا از آن اجتناب کنید. برای جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از رایانه، از گلس های مات کننده صفحه استفاده کنید.
  5. محل قرارگیری صفحه رایانه باید به گونه ای باشد که وقتی به آن نگاه می کنید ، 4 الی 5 اینچ (12 سانتی متر) از سطح چشم شما فاصله داشته باشد.
  6. قرارگیری درست صفحه کامپیوتر نکته اصلی برای جلوگیری از خستگی چشم است. بنابراین، آن را حداقل 70 سانتی متر دور از چشم قرار دهید.
  7. در حالی که روی رایانه کار می کنید، مرتباً چشم هایتان را پلک بزنید.
  8. در صورت لزوم می توانید از قطره های چشمی برای روان سازی چشمان خود استفاده کنید. با این حال، قبل از استفاده از آن ها با چشم پزشک مشورت داشته باشید.
  9. اگر به عفونت چشم یا آلرژی مبتلا هستید، سریعاً با پزشک مشورت کنید.
  10. در صورت خشکی چشم، داروهای تجویز شده را برای افزایش تولید اشک (اشک مصنوعی) مصرف کنید.
  11. به منظور مرطوب نگه داشتن چشمان خود، یک دستگاه مرطوب کننده را نزدیک مانیتور قرار دهید.
  12. اگر عینکی برای شما تجویز شده است، از آن حتما استفاده کنید.
  13. تمرینات چشمی را هر روز انجام دهید.
  14. غذاهایی بخورید که سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A هستند.
  15. هر شش ماه با یک متخصص چشم ملاقات داشته باشید.

سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر یا CVS

چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به CVS است؟

هر کسی ممکن است به سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر مبتلا شود. با این حال، افراد زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

  • افرادی که هر روز ساعت ها طولانی با رایانه کار می کنند. یا افرادی که از وسایل الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند، I-pads ، تبلت ها و … برای بازی یا تماشای فیلم استفاده می کنند.
  • افرادی که خیلی نزدیک به صفحه نمایش دستگاه می نشینند.
  • افرادی که حالت نادرستی از نشستن روی صندلی و کار با رایانه یا هر وسیله دیجیتالی دارند.
  • افرادی که بینایی ضعیفی دارند و از عینک طبی استفاده نمی کنند.
  • افرادی که از ابزارهای دیجیتالی خود از زاویه اشتباه استفاده می کنند.
  • افرادی که به تعداد کافی پلک نمی زنند. یا در فواصل منظم هنگام استفاده از رایانه یا سایر دستگاه های دیجیتالی، استراحت نمی کنند.

آیا CVS دائمی است ؟

مشکل سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر یک مشکل دائمی نیست. معمولاً علائم پس از چند ساعت از بین می روند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم را برای مدت زمان طولانی تر از حد معمول تجربه کنند.

در عصر دیجیتال امکان دور ماندن از کامپیوتر یا سایر وسایل الکترونیکی وجود ندارد. با این حال، حفظ سلامتی چشم و ایجاد چند تغییر در سبک زندگی می تواند در جلوگیری از خستگی چشم کمک کند.

تهیه و ترجمه مجله دلگرم
سارا فرخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا