دسته‌بندی نشده

سبزی قلیه تخم مرغ چیست ؟ طرز تهیه قلیه تخم مرغ غذای محلی خوزستان

قلیه تخم مرغ یا اشکنه غذای محلی و رایج استان خوزستان است که با تمرهندی و سبزیجات تهیه شده و در نتیجه طعم خاص و بی نظیری خواهد داشت.

سبزی اشکنه چیست/سبزی مخصوص اشکنه

سبزی مخصوص قلیه تخم مرغ یا اشکنه چیست ؟

1. سبزی اشکنه: گشنیز

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.

گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌ برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

2. سبزی اشکنه: شوید

یکی از اجزای سبزی مخصوص اشکنه شوید است. شوید یا شود یکی از گیاهان یک ساله الی دو ساله می باشد که گاهی بلندی آن به یک متر می رسد. ریشه این گیاه راست و مخروطی شکل و سفید می باشد. شوید از زمان های خیلی قدیم وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است.

یکی از روش های درمان کم خونی مصرف شوید می باشد، شوید باعث افزایش تولید سلول های قرمز خون می شود. شما با صد گرم شوید تازه می توانید ۵۰ درصد نیاز بدن خود را به آهن تامین کنید.

شوید به عنوان یک گیاه ضد درد و ضدالتهاب شناخته می شود، شما می توانید به کمک گیاه شوید به راحتی درد آتریت را کاهش دهید و همین امر باعث می شود تا بیماری نقرس و بیماری های مشابه مفاصل کاهش پیدا کند.

شوید ادرار آور می باشد و باعث دفع سموم از طریق ادرار می شود. صرع یک اختلال عصبی می باشد که نیاز به تجویز دارو دارد، شما می توانید با شوید تازه اثرات داروهای تجویزی دکتر را کم کنید.

شوید تازه می تواند برای جلوگیری از افسردگی مفید باشد، شما می توانید شوید را به عنوان یک داروی ضدافسردگی مصرف کنید. مدیریت انسولین با بیماری دیابت رابطه مستقیم دارد.

شوید باعث می شود تا نوسانات سرم لیپید و سطح انسولین کاهش پیدا کند. اگر می خواهید دیابت را کنترل کنید بهتر است از شوید استفاده کنید. پوکی استخوان یک مشکل شایع می باشد که افراد مسن با آن درگیر می شوند، شوید سرشار از کلسیم می باشد که برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

شوید و خواص ضد میکروبی آن باعث شده است تا این گیاه به عنوان یک گیاه از بین برنده عفونت های میکروبی شناخته شود، شما می توانید برای جلوگیری از زخم مجدد بریدگی های کوچک از شوید استفاده کنید.

سبزی قلیه تخم مرغ چیست/طرز تهیه اشکنه خوزستانی

طرز تهیه اشکنه یا قلیه تخم مرغ

مواد لازم برای قلیه تخم مرغ:

  • تخم مرغ: 5 عدد
  • سبزی (گشنیز و شوید): نیم کیلوگرم
  • آرد گندم: یک پیمانه
  • پیاز و سیر: به میزان لازم
  • تمبرهندی: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه
  • گرد لیمو: به میزان دلخواه
  • روغن: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی (یا گوجه فرنگی که نگینی خرد شده باشد): به میزان دلخواه

طرز تهیه قلیه تخم مرغ:

درون ماهیتابه پیاز و سپس سیر را در مقداری روغن تفت دهید. سبزی های معطر و خرد شده را پس از مدت اندکی اضافه کنید و همراه با پیاز و سیر تفت دهید.

تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید و به همراه رب گوجه فرنگی یا قطعات ریز گوجه به مواد اضافه کنید.

تمبر هندی را در مقدار کمی آب حل کنید و آرام به مواد درون ماهیتابه اضافه کنید. دقت کنید تمبری که با آب همراه شده هنگام ریختن درون ماهیتابه به سر و رویتان نپاشد.

آرد را نیز همچون تمبر هندی در کمی آب حل کرده، درون ماهیتابه بریزید. در انتها نمک، گرد لیمو و زردچوبه را بیفزایید و بگذارید مواد جا بیفتد.

در بعضی موارد میتوان تخم مرغ را به صورت درسته و هم نزده در این غذا به کار برد.

نکات تکمیلی در مورد قلیه تخم مرغ

قلیه تخم مرغ جزو غذای محلی – جنوبی می باشد. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15 دقیقه می باشد.

قلیه تخم مرغ را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید. توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.

اشکنه : طرز تهیه ی اشکنه با تخم مرغ غذای سنتی اصفهانی ها

طرز تهیه اشکنه | روش تهیه اشکنه با ۷ روش + عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا