دسته‌بندی نشده

روش های طلایی جهت نگهداری کشک در خانه

بهترین راهکارها برای نگهداری کشک در خانه

کشک یکی از مواد غذایی است که از شیر حیوانات چهار پا به دست می آید و به عبارتی یکی از فرآورده های لبنی به حساب می آید

در این میان نگهداری کشک کار بسیار سختی است اینکه از این ماده ی غذایی چگونه نگهداری گنیم تا کپک نزند و به مدت طولانی قابل استفاده باشد بسیار مهم است

باید دانست تا این ماده ی غذایی را باید چگونه نگهداری و مصرف کرد تا برای بدن مضرات زیادی نداشته باشند. راه های نگهداری کشک را در این مقاله از دلگرم بخوانید.

راه های ساده و کاربردی برای نگهداری کشک

کشک از جمله لبنیاتی است که در هر خانه و آشپزخانه ای به کار می آید اما کشک ماده ای نیست که بتوان آن را بدون اینکه فاسد شود نگهداری کرد .

اگر می خواهید همیشه کشک سالم در خانه داشته باشید کشک ساییده شده را در کیسه های نایلونی ضخیم بریزید.

و پس از این که سر آن را بستید در فریزر قرار دهید و هر وقت به کشک احتیاج داشتید به اندازه نیاز آن را چند ساعت قبل از مصرف بیرون بیاورید. کشک ساییده را می توانید داخل جایخی ریخته و داخل فریزر قرار دهید تا یخ ببندد.

سپس آنها را از قالب جدا کرده و داخل کیسه فریزر ریخته در فریزر نگهداری و در موقع لزوم از آن استفاده کنید.

چگونگی نگهداری از کشک در منزل

کشک یکی از محصولات لبنی با ارزش است که به ۲ شکل صنعتی و سنتی تولید می‌شود و از آن برای طبخ غذاهایی مانند آش رشته، کشک بادمجان و کال‌جوش استفاده می‌کنند.

هرچه بافت کشک متراکم‌تر باشد، میزان پروتئین آن در واحد وزنی بیشتر است و هر چه درصد رطوبت کشک پایین‌تر باشد و فراوری کمتری روی آن انجام شود، موادمغذی به ‏خصوص کلسیم آن بیشتر خواهد بود.

آنچه باعث شده کمتر به کلسیم کشک اشاره شود، نمک زیادی است که به این فراورده افزوده می‌شود زیرا هرچه مقدار نمک محصولی بیشتر باشد با مصرف آن، کلسیم کمتری به بدن خواهدرسید.

از سوی دیگر، نمک زیاد کشک می‌تواند عوارض ناشی از بیماری‌های کلیوی، قلبی ـ عروقی، پرفشاری خون یا حتی مشکلات دستگاه گوارش را تشدید و با اختلال در تعادل آب بدن، تشنگی مفرط ایجاد کند.

افزودن نمک زیاد به کشک به ‏جز اینکه ماندگاری‌اش را بالا می‏برد، باعث سریع‏تر خشک‌شدن آن می‌‏شود که از نظر اقتصادی به نفع تولیدکننده است. به این ترتیب بخشی از حجم کشک را نمک تشکیل می‌‏دهد. البته در حال حاضر کشک کم‌نمک هم در بازار وجود دارد.

روند تولید کشک‌های سنتی با کشک‌های صنعتی تفاوت دارد.

این کشک‌ها مدت زمان زیادی نگهداری می‌شوند اما با توجه به اینکه کشک یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین حیوانی است، محیط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌های مختلف، به‌خصوص باکتری مولد بوتولیسم محسوب می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ ‌شود.

روش های طلایی جهت نگهداری کشک در خانه

ترفندهای اساسی جهت نگهداری کشک در خانه

خطر مسمومیت با کلستریدیوم بوتولینم با مصرف کشک‌های سنتی زیاد است بنابراین مصرف کشک‌های سنتی که در رنگ‌های مختلف زرد، سفید و خاکستری به صورت فله‌ای و غیربهداشتی به فروش می‌رسند، کار اشتباهی است.

معمولا کشک‌های تازه سنتی را از مخلوط کشک خشک ساییده ‏شده با نمک و آب تهیه می‌کنند. این کشک‌ها به مدت زیادی در شرایط نامساعد نگهداری می‌شوند.

به‌طور کلی، کشک باید پاستوریزه و دارای بسته‌بندی بهداشتی باشد اما برخی سوپرمارکت‌ها به این بهانه که فسادپذیری کشک مانند شیر و ماست نیست، آن را خارج از یخچال نگهداری می‌کنند. این کار نادرست می‌تواند باعث فساد کشک شود.

غلیظ یا رقیق بودن کشک‌های صنعتی تاثیری در کیفیت آنها ندارد و انتخاب آنها به سلیقه شما بستگی دارد.

کشک باید در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد و در یخچال نگهداری شود و حتما قبل از مصرف ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید.

نگهداری کشک در فریزر هم مشکلی ندارد اما معمولا پس از اینکه از حالت انجماد درمی‌آید، دوفاز می‌شود و آب می‌اندازد و کمی طعم و بافتش تغییر می‌کند

بیشتر بخوانید :

کشک و قارا | طرز تهیه کشک و قارا خانگی خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه ی کشک بادمجان به روش سنتی

طرز تهیه آبگوشت کشک | غذای محلی

طرز تهیه کشک خوش طعم در منزل

مواد لازم جهت تهیه کشک خانگی

  • دوغ محلی 1 کیلوگرم
  • نمک به مقدار لازم
  • پودر موسیر 1 قاشق مربا خوری
  • پودر آویشن 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه کشک خانگی

دوغ محلی رو بجوشونین تا شروع به قل زدن کنه .

۵ دقیقه اجازه بدین تا بجوشه سپس زیر شعله رو خاموش کنین تا از داغی بیفته .

یه کیسه پارچه ای نازک انتخاب کنین و دوغ جوشیده رو درون کیسه بریزین زیرش یه ظرف قرار بدین و آویزونش کنین تا آب کشک درون ظرف بریزد

حدود یک ساعت اجازه بدین تا کاملا آب کشک گرفته شود سپس کشک ها را از کیسه به یک کاسه منتقل کنین پودر موسیر ،آویشن و نمک را به کشک اضافه کنین ( نمک رو تست کنین و اگه کمه دوباره بزنین )

روی یک سینی ، پارچه ایی پهن کنین . کشک ها را گلوله گلوله کنین و روی پارچه قرار دهید سینی را جلوی آفتاب بگذارید و اجازه دهید تا نم کشک گرفته شود حدود یک روز کافیه تا نم کشک گرفته شود.

سایر نکات برای تهیه کشک خانگی

حتما از دوع محلی استفاده کنین چون چربی دوغ حفظ شده

آویشن و موسیر کاملا اختیاریه ولی حتما امتحان کنین طعم مخصوصی به کشک میده

کیسه ایی که استفاده میکنین مثل تور نباشه . طوری باشه که آب کشک به راحتی از پارچه رد بشه.

کشک ها بعد از خشک شدن خودشونو جمع میکنن و کوچیک میشن پس تو اندازه ایی که گلوله میکنین این نکته رو به خاطر داشته باشین با آب کشک قره قروت یا به اسم محلی قارا درست کنی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا