دسته‌بندی نشده

روش های طلایی برای استفاده و مراقبت درست از یخچال و فریزر

نکته کاربردی برای استفاده از یخچال و فریزر

دلگرم : خیلی از مردم طوری رفتار می کنند که انگار فریزرشان جایی برای غذاها، از فاصله اجاق تا سطل آشغال است. غذاها را می پزند، در فریزر ذخیره می کنند و بعد از مدتی آنها را دور می ریزند.

مراقبت از یخچال به دلیل نقش زیاد آن در زندگی امروزه دارای اهمیت فراوانی است ، بنابراین بهتر است اصول مراقبت از یخچال و فریزر را بیاموزیم تا بتوانیم عمر این دستگاه را بالا ببریم.

در هنگام استفاده از یخچال فریزر باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

این به دلیل آگاهی نداشتن درست از نحوه فریز کردن و باز کردن یخ غذاهاست که منجر به این می شود تا غذاها در فریزر طعم و خاصیت خود را از دست بدهند. در زندگی های امروز به دلیل وقت کم خانم خانه حتما به فریزر نیاز دارند. پس لازم است که درباره استفاده درست از این وسیله پر مصرف مطالبی را بدانید.

 از یخچال فریزر

1. مرتب باشید

تکه های مرغ یا تکه های شیرینی را قبل از منجمد کردن کنار هم و با فاصله در ظرف یا پلاستیک بچینید تا وقتی آنها را از فریزر بیرون می آورید شکلشان به هم نخورد. تکه های مرغ را هم جدا از هم بچینید تا بتوانید به راحتی آنها را یکی یکی از فریزر بیرون بیاورید تا یخشان آب شود.

2. مواد غذایی نازک بهترند

مواد را تا جایی که می توانید باریک و نازک کنید و بعد در فریزر بگذارید. با این روش یخ مواد غذایی زودتر و سریع تر آب خواهد شد. ظرف هایی که برای فریزر می خرید بهتر است مستطیلی با ارتفاع کم باشند. نان های حجیم را باریک ببرید و در فریزر بگذارید.

گوشت چرخ شده، سبزیجات سرخ شده، گوجه فرنگی و هر ماده دیگر را در کیسه پلاستیکی بریزید، آن را کاملا پهن کنید و بعد در فریزر قرار دهید.

3. به فریزرتان فشار نیاورید

هیچ وقت مواد غذایی داغ را در فریزر نگذارید چون انرژی زیادی از فریزر خواهد گرفت و به آن فشار وارد می کند. اگر می خواهید مواد غذایی را بعد از پخت در فریزر بگذارید، صبر کنید تا در دمای اتاق خنک شود و بعد آن را در فریزر بگذارید.

برای اینکه مواد سریع تر منجمد شود، بهتر است آن را طوری در فریزر بگذارید که دورشان خالی باشد. می توانید یک قفسه خلوت تر را به این کار اختصاص دهید. شما می توانید بعد از اینکه ماده منجمد شد، آن را کنار مواد دیگر در فریزر قرار دهید.

8. ظرف را درست انتخاب کنید

انتخاب ظرفی که مواد را در آن می ریزید و در فریزر قرار می دهید بسیار مهم است. کیسه هایی که از بازار می خرید و روی آنها نوشته شده مخصوص فریزر، مناسب هستند اما اگر می خواهید مواد را در ظرف بریزید بهتر است از ظرف های مخصوص فریزر استفاده کنید.

ترکیبات بیشتر ظرف ها در فریزر تغییر می کند و سمی می شود. همچنین بیشتر شیشه ها در دمای فریزر می شکنند. موقع خرید، ظرف های مخصوص فریزر را از فروشنده بخواهید.

9. به اندازه بریزید

مایعات وقتی یخ می زنند حجمشان افزایش پیدا می کند. اگر سوپ، سس، خورش یا حتی یخ را در فریزر می گذارید، بهتر است حدود سه چهارم فضای بالای ظرف را خالی بگذارید.

این کار کمک می کند مواد جای کافی برای منجمد شدن داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است یخ به ظرف یا در ظرف فشار بیاورد و آن را بشکند.

مراقبت از از یخچال فریزر

10. ظرف های کوچک را برای فریز کردن انتخاب کنید

منجمد کردن هر مواد بیشتر از یک بار از نظر پزشکی به صلاح نیست و مواد خاصیت خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است مواد، را به اندازه ای که مصرف می کنید در فریزر بگذارید.

ظرف های کوچک بخرید و مواد را در آنها بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش مجبور نخواهید شد غذایی را که یک بار گرم کرده اید دوباره در فریزر یا یخچال بگذارید.

11. ورود هوا ممنوع!

وقتی مواد غذایی در فریزر با هوا مواجه باشند، دچار پدیده ای می شوند که به آن می گویند «سوختن در فریزر». به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است جلوی ورود هوا همراه با مواد را بگیرید.

فضای خالی کیسه های فریزری را فشار دهید تا هوا خالی شود. اگر مواد را در ظرف می ریزید، می توانید یک تکه پلاستیک یا سلفون روی آن قرار دهید تا آن با هوا تماس نداشته باشد.

12. فقط یک بار مواد غذایی را فریز کنید

مواد غذایی باید فقط یک بار در فریزر قرار بگیرند؛ برای مثال نباید گوشت را بعد از خرید فریز کنید، یک بار یخ آن را آب کنید، با آن همبرگر درست کنید و دو باره همبرگر را در فریزر بگذارید.

اگر می خواهید غذای نپخته مثل همبرگر یا کتلت آماده کنید و در فریزر بگذارید باید با گوشت تازه این کار را انجام دهید. این کارها را بگذارید برای وقتی که از خرید برمی گردید.

13. مواد غذایی را با هم مخلوط نکنید

اگر برنج و خورش یا مایه ماکارونی و ماکارونی پخته را در فریزر می گذارید، بهتر است آنها را قبل از اینکه با هم مخلوط کنید در فریزر بگذارید. وقتی خورش روی برنج می ریزد، هم طعم برنج را خراب می کند و هم بعد از باز شدن یخ، غذا شل و وارفته می شود. اگر برایتان امکان پذیر است، این مواد را در ظروف جداگانه ذخیره کنید.

نگهداری از یخچال

توصیه های مهم جهت نگهداری از یخچال و فریزر

  1. برای کندن یخ فریزر هیچ گاه از وسایلی مانند کف گیر و قاشق و… استفاده نکنید و ابتدا چند ساعت فریزر را از برق بکشید تا یخ هایش آب شود و سپس آن را تمیز کنید و یا می توانید برای سریع تر آب شدن یخ های فریزر از پنکه و سشوار استفاده کنید.
  2. هنگامی که یخ های فریزر کاملا آب شد با پارچه ای آن را خشک کرده و برای شستشو از جوش شیرین و آب استفاده کنید.
  3. نوار دور فریزر را باید کاملا خشک کنید.
  4. از بوگیرهای مخصوص فریزر یا یک تکه زغال برای رفع بوی نامطبوع فریزر استفاده کنید .
  5. در صورت روشن شدن چراغ قرمز فریزر باید بدانید مشکلی در برق رسانی یا منبع گاز فریزر پیش آمده، برای رفع مشکل با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید .
  6. روشن شدن چراغ قرمز فریزر بدین معنا است که اشکالی در برق رسانی یا منبع گاز فریزر پیش آمده که برای رفع این مشکل باید به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید :

آشپزخانه داروخانه شماست اگر اینها را بدانید!

معرفی ۲۰ کاربرد اعجاب انگیز روغن زیتون در خانه داری

دستوراتی که آشپزخانه شما را تمیز و استریل می کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا