دسته‌بندی نشده

روشی طلایی جهت خشک کردن غنچه و گلبرگ های گل محمدی

طریقه خشک کردن غنچه گل محمدی

همیشه اردیبهشت که میشه منتظر و چشم به راه گل محمدی هستم. یعنی از لحظه ای که غنچه میکنه تا وقتی داخل دوغ میریزم. هر لحظه ش ازش لذت میبرم و عاشقشم.

گلی خوشرنگ، معطر، پرخاصیت و زیبا. خدایا شکرت به خاطر این نعمت های خوب. برای دیدن این آموزش با دلگرم همراه شوید.

روش های خشک کردن گل سرخ (گل محمدی) در منزل

1. گل محمدی رو اول گلبرگ هاش رو میگیرم. داخل سینک رو پر آب میکنم و گلبرگ ها رو داخلش میریزم و یه ربع ساعت میذارم بمونه تا حشرات و… ازش بیرون بیاد

2. بعد میشورم و ابکش میکنم.

3. وقتی آبش در رفت رو پارچه ای تمیز پهن میکنم و داخل همون محیط خونه با پنکه خشکشون میکنم.

من جهت حفظ رنگ ،بو و خواص همه سبزیجاتم رو تو سایه و با پنکه خشک میکنم .

دقت کنین که پنکه رو برا مراحل اولیه و وقتی آبداره میذارم و وقتی اب گلبرگا برچیده شد دیگه پنکه نمیذارم و زمان میدم خودش تو دمای محیط خشک بشه

یه نکته اینکه گلبرگ ها هیچ وقت اونجور نمیشن که مثل نعنا خشک تو دست پودر بشن. پس توقع نداشته باشین به اون حالت در بیان

4. بعد از خشک شدن گلبرگ ها اونها رو داخل ظرف در دار کیپ نگهداری میکنم.

5. مقداری هم آسیاب میکنم و داخل ظرف کوچک دردار میریزم. اینجور که کم کم آسیاب کنیم باعث میشه عطر و رنگ گل بهتر حفظ بشه.

بهترین شیوه برای خشک کردن گل برگ های گل محمدی در خانه

نمک پاشای مامان بزرگم همیشه داخلش گل محمدی بود و هیچ وقت مزه اون خیاری که با نمکپاشای مامان بزرگ مزه دار میشد ،یادم نمیره

روش خشک کردن :

گلبرگها را از کاسبرگ ها جدا کنید. برای اینکار انگشت شصت را روی قسمت پرچم گل گذاشته و با دوانگشت گل را نگه دارید و با دست دیگر گلبرگها را جدا کنید. در محلی که جریان هوا دارد گلبرگها را روی یک پارچه نخی پهن کنید در عرض یکی دو روز گلبرگها پلاسیده میشوند.

اگر می خواهید سریع کار را جمع و جور کنید گلبرگها را در سینی های فلزی ریخته و در سایه یا افتاب ملایم بگذارید. خیلی سریع در عرض یه چهار ساعت کاملا خشک میشوند. در یک ظرف در دار نگه داری کنید تا رطوبت نکشد و خشک و کریسپی باقی بماند

روشی طلایی جهت خشک کردن غنچه و گلبرگ های گل محمدی

روش پودر کردن گلبرگهای گل محمدی

گلبرگهای خشک را در ماهی تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و هرز گاهی زیر و رو کنید تا یکنواخت خشک شود .حدود بیست تا بیست و پنج دقیقه زمان می برد تا کاملا خشک و کریسپی شود .

باید به حدی خشک شود که بتوانید به راحتی در همان ظرف گلبرگها را کف مال کرده(بین دو کف دست بسایید) و پودر کنید .برای داشتن یک پودر یکدست تر در اسیاب ریخته و از صافی رد کنید و دریک ظرف در دار و سیلد نگهداری کنید

نکته :

گلبرگها را خیلی در ماهی تابه انبوه نکنید تا یکنواخت تر و سریع تر خشک شود. بهتر است در چند مرحله انجام دهید.

اگر وقت کافی برای اینکار ندارید همه گلبرگها را یکباره درسینی فر پهن کرده و در حرارت ملایم حدود ۱۲۰ درجه فارنهایت در فر قرار دهید و گاه گاهی سینی را خارج کرده و کمی زیر و رو کنید.

پروسه خشک کردن گلبرگها عطر آنها را قوی تر میکند

خشک کردن گل با خشک کردن سبزی فرق میکند. گلبرگها حتی اگر در سایه هم باشند اگر زمان خشک شدن انها طولانی شود زرد میشوند. پس بعد از پلاسیده شدن سریع انها را به فضای بیرون یا محیطی که جریان هوا دارد منتقل کنید.

separator line

موارد مصرف گلبرگ خشک شده گل محمدی

  1. مربای گل محمدی
  2. دمنوش

موارد مصرف پودر گل سرخ (گل محمدی)

  • حلوا گل سرخ
  • دوغ
  • داخل ماست
  • به عنوان ادویه معطر برا بعضی غذاها مثلا لوبیا پلو
  • داخل نمکدان به همراه نمک

کاربرد های متفاوت پودر گل محمدی

از آنها در تزیین و معطر کردن انواع دسر , پودینگ , شله زرد , حلوا , بستنی , کیک , شیرینی تازه , ماست , سالاد , کوکو , سالاد الویه , غذاهای گوشتی و…. استفاده کنید .

در پخت بعضی غذاها مثل لوبیا پلو , عدس پلو اگر در موقع دم کردن , کمی از ان را لابه لای پلو بپاشید تاثیر فوق العاده محسوسی در عطر و طعم غذا ایجاد میکند

خواص گل محمدی (براساس طرق استفاده)

گلبرگها و غنچه تازه: مفرح، مقوی، مسهل (اگر زیاد بخورند)، مسکن صفرا، رقیق کننده بلغم

ضماد: نافع برای ورم مقعد، رفع جوش، التیام زخمها (آبله)، خشک کردن زخمها، رفع خونریزی و رطوبات رحم، رفع زگیل، ناراحتی های پوستی، رویانییدن گوشت تازه بر زخمهای عمیق، تحلیل ورمهای گرم، شکستگی اعضاء

مالیدن: رفع سردرد گرم، چشم درد، گوش درد، تقویت دندان و لثه، ترمیم زخمهای دهان، رفع بد بویی عرق، قطع عرق (جزء داروهای گیرنده در درمان چشم درد و التهاب چشم)

غرغره: مقوی دل و دماغ

بخور: درمان نزله گرم، عفونت بینی، بواسیر (پولیپ) بینی

عصاره گل خشک شده: قابض ، رفع خونریزی سینه، قطع اخلاط خونی، رفع رطوبات معده، درمان یبوست، رفع خفقان گرم، رفع ضعف قلب، بند آوردن اسهال های گرم (جزء داروهای سرد مزاج برای علاج سوءمزاج قلب و خفقان گرم قلب)

ضماد: خشک کردن رطوبتها

خوردن گل بن: قطع اخلاط خونی از سینه، قابض، بند آوردن اسهال

خوردن زرود: بند آوردن خونریزی ازهرعضوی، قطع اسهال های سخت

خواص روغن: قابض، محلل، بازکننده مجاری، مسهل

موضعی: رفع سردرد، تقویت دماغ، رفع بی خوابی، تسکین درد گوش، درد سر، درد دندان، رویانییدن گوشت بر زخمهای عمیق، خشک کردن رطوبات و چرکها، سوختگی آتش، رفع عرق

خوردن: مسهل مواد لزج، بند آوردن اسهال های صفراوی، مسکن التهاب معده، زخم روده، دل درد، دل پیچه

تنقیه: درمان زخم روده ها ، دل درد و دل پیچه

با خواص بی نظیر گل محمدی برای سلامتی آشنا شوید

گل محمدی تقویت کننده قلب است. استفاده از ان موجب کاهش التهاب می شود و به همین دلیل، می توان برای تسکین دردهای مفصلی، به خصوص گردن، از آن استفاده کرد.

از آن در مواردی همچون درد شکم و قفسه سینه، خونریزی دوران قاعدگی و مشکلات گوارشی استفاده می شود. این گیاه دارای خواض قابضی است و به همین جهت، برای درمان چشم و پلک ها و مرهمی برای زخم ها استفاده می شود.

گل های خشک شده آن برای کاهش خونریزی های شدید قاعدگی، هماتمز (استفراغ خونی) و دیگر انواع خونریزی مفید هستند. مصرف شبانه مقدار کمی از آن به دفع مدفوع منظم و درمان یبوست کمک می کند.

قبایل سرخپوست آمریکای شمالی از جوشانده ریشه این گیاه برای درمان سرفه کودکان استفاده می کردند. از گل محمدی در طب چینی نیز استفاده می شده است؛

گل محمدی حرارت کبد را از بین می برد و به تحریک انرژی های راکد کمک می کند. ابن سینا از ماساژ روغن گل محمدی برای درمان بیماری های قلبی استفاده می کرد.

separator line

بیشتر بخوانید :

خشک کردن زنجبیل : چگونه زنجبیل خشک شده تهیه کنیم؟

۴ روش مناسب و آسان جهت خشک کردن آلبالو در منزل

معرفی چندین روش ساده برای خشک کردن زعفران در منزل

بهترین روش ها برای خشک کردن بادام، گردو و پسته تازه در منزل

موارد استفاده گل محمدی

آروماتراپی و استفاده موضعی از روغن های فرار گل محمدی بر روی پوست، آرام بخش است و حال شما را خوب می کند.

به دلیل عطر فوق العاده و خواص درمانی گل محمدی، از آن در محصولات زیبایی و مراقبت از پوست نیز استفاده می شود. گل محمدی یک مرطوب کننده طبیعی است و به آب رسانی پوست های خشک، آسیب دیده یا پیر کمک می کند.

آزمایش ها نشان می دهد که روغن های فرار گل محمدی دارای خواص طبیعی و قوی آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی هستند.

گل محمدی به برطرف کردن مشکلات مربوط به گردش خون و مشکلات قلبی و عروقی کمک می کند و به همین دلیل، موجب تسکین مشکلات قلبی همچون تپش قلب می شود؛

این مشکل به طور خاص در خانم ها و پیش از دوران قاعدگی و به دنبال تغییرات هورمونی آنها رخ می دهد و گل محمدی به متعادل کردن دستگاه درون ریز بدن آنها کمک خواهد کرد.

از خواص درمانی گل محمدی برای تسکین حساسیت پستان خانم ها در دوران قاعدگی و کاهش التهاب، به خصوص در ناحیه گردن، نیز استفاده می شود.

از گلاب نیز به صورت خوردنی و به عنوان جایگزین هورمونی برای بازگرداندن تعادل هورمونی بدن استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده اند که گلاب به درمان افسردگی، اضطراب یا التیام دل شکستگی یا داغداری ( استفاده از گلاب در مراسم های سوگواری) کمک می کند. گل محمدی دارای خواص ضد دیابت و ضدپیری نیز می باشد.

مصارف متعدد گل محمدی:

مصرف گلاب، بیشتر در ایران و کشورهای همجوار رایج بوده و اسانس این محصول به طور گسترده در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مصرف می شود.

مصارف عمده اسانس به شرح ذیل می باشد:

  1. استفاده در صنایع عطرسازی و مواد آروماتیک.
  2. استفاده در فرآورده های بهداشتی – آرایشی شامل انواع کرم های آرایشی، لوسیون ها و صابون ها، شامپو، شیر پاک کن و حمام های زیبایی.
  3. استفاده در صنایع غذایی شامل شیرینی ها، نوشیدنی ها ، پودینگ، ژله و … .
  4. استفاده در تزیین سبدهای گل خشک و گل آرایی.
  5. استفاده در صنایع داروسازی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا