دسته‌بندی نشده

روشی طلایی برای نگهداری از میوه خشک (چیپس میوه)

چگونه میوه خشک را نگهداری کنیم؟

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد. همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است. امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

در هنگام بسته‌بندی باید دقت کنید اگر میوه خشک تازه تولید شده است، به سرعت آن را بسته‌بندی نکنید زیرا باعث تعریق و ایجاد رطوبت می‌شود که نتیجه آن خرابی میوه را به دنبال دارد.

ظرف استفاده شده برای بسته‌بندی آنها باید تمیز و کاملاً خشک باشد. بهتر است زمان باز کردن بسته‌بندی به سرعت درب ظرف را ببندید؛ زیرا میوه‌های خشک زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرند از کیفیت آنها کاسته می‌شود.

چگونه میوه خشک را نگهداری کنیم؟

بهترین زمان برای نگهداری میوه‌های خشک ۴ تا یکسال است و در این مدت باید آنها را در جای خنک و خشک نگهداری کنید تا دچار خرابی نشوند.

عوامل زیادی در زمان انقضای میوه‌های خشک تأثیر گذار است، که مهم‌ترین عامل دما است؛ زیرا اگر دمای مناسب را انتخاب نکنید میوه‌ها به سرعت خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

دماهای نزدیک به صفر بهترین دما برای نگهداری آنها است. همچنین قرار گرفتن در نور آفتاب باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که بر روی زمان نگهداری میوه‌ها تأثیر می‌گذارد، دارا بودن رطوبت است. اگر میوه‌های خشک دارای رطوبت باشند مشخصاً خیلی زودتر خراب می‌شوند، در نتیجه باید قبل از خریداری به این نکته توجه کنید.

آشنایی با دیگر خواص میوه خشک در طب سنتی

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص میوه خشک آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

میوه خشک یا همان چیپس میوه یکی از خوراکی‌های محبوب و مغذی نسبت به سایر مواد غذایی صنعتی است و یک مکمل سالم در رژیم غذایی به‌شمار می‌رود. در عین حال به دلیل وزن کم و میزان قند و فیبر بالا باید به صورت کنترل شده، مصرف شود.

میوه‌‌های خشک همچنین به‌عنوان منبع ویتامین‌ و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماندگاری زیادی دارند. در عین حال مصرف این نوع میوه‌ها و میزان آن برای هر فرد متفاوت است.

میوه خشک سرشار از عناصر معدنی فیبر و آنتی اکسیدان بوده و بسیار مقوی است؛ بنابراین، یک وعده میوه خشک می تواند درصد زیادی از از ویتامین ها و مواد معدنی مود نیاز بدن مانند فولات، کلسیم، آهن و پتاسیم را تأمین کند.

میوه خشک به طور کلی حاوی مقدار زیادی فیبر است و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها می باشد. همچنین میوه خشک منبع خوبی از ترکیبات گیاهی قوی از جمله آنتی اکسیدان ها است.

مصرف میوه خشک با افزایش دریافت مواد مغذی و کاهش خطر چاقی ارتباط دارد. میوه خشک ترد و پفکی بر خلاف انواع میوه خشک معمولی با گرما خشک نشده است. در این روش از خشک کردن ، رطوبت بجا مانده در میوه در حدود ۲ درصد می باشد.

خواص میوه خشک در طب سنتی

درطی فرآیند تولید میوه پفکی و یا میوه خشک انجمادی، تمام مواد مغذی و همچنین انواع ویتامین های موجود در میوه حفظ می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته ، این محصول بیش از ۹۰ درصد مواد مغذی خود از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در میوه تازه را دارا می باشد.

حتماً بخوانید:

دستور تهیه میوه خشک پرتقال: پرتقال‌ها را با چاقو برش می‌زنیم. دقت داشته باشید ضخامت برش‌ها بیشتر از یک سانتی‌متر نباشد. اسلایس‌های پرتقال را در لایه تکی سینی قرار می‌دهیم و درون دستگاه قرار می‌دهیم؛ دمای دستگاه را روی ۵۷ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم.

پرتقال‌ها به ضخامت و آب موجود در میوه بستگی دارد اما بین ۱ الی ۲ روز طول می‌کشد تا کاملاً خشک شوند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ازحد پرتقال‌ها می‌بایست پس از یک روز ماندن در دستگاه، هر ۸ ساعت یک‌بار آن‌ها را زیرورو کنید.

زمانی که مشاهده کردید پرتقال‌ها تغییر شکل داده و رطوبت آن کاملاً گرفته‌شده است، آن‌ها جمع‌آوری کنید. یکی از مهمترین دلایل تلخ شدن پرتقال خشک وجود آنزیم هایی است که در پوست این میوه قرار دارد که این آنزیم ها در زمان برش زدن پرتقال از آن جدا شده و به داخل میوه نفوذ پیدا میکند لذا برای جلوگیری از تلخ شدن پرتقال خشک به روش ذیل عمل کنید:

پرتقال ها را تمیز با آب شسته و خشک کنید.سپس با کمک یک چاقوی تیز آنها را به ورقه های نازکی با ضخامت یک سانتی متر برش دهید. برش های پرتقال را میان دستمال نخی تمیزی قرار دهید تا آب اضافه آن کاملا از بین رود.

در صورت تمایل می توانید برش های پرتقال را به پودر قند و یا پودر ژلاتین آغشته کنید. که برای این امر توجه داشته باشید که هردو طرف برش ها باید به هرکدام از مواد فوق الذکر آغشته شود. در نهایت برش های پرتقال را برروی سینی دستگاه خشک کن بچینید و با تنظیم دما صبر کنید تا پرتقال ها خشک شوند.

طرز تهیه و نگهداری میوه خشک

نکته: آغشته کردن پرتقال ها به پودر قند و یا پودر ژلاتین نه تنها موجب شیرین شدن این میوه خشک می شود. بلکه در شکل ظاهری آن نیز تاثیر گذار بوده و موجب براق شدن آن نیز می شود.

می توانید به منظور جلوگیری از چسبیدن ورقه های پرتقال به توری از کاغذ روغنی استفاده کنید اما زمان خشک شدن آن طولانی تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا