دسته‌بندی نشده

روز اهدای عضو در تقویم ایران چه روزی است ؟

روز اهدای عضو در سال 1402 چه روزی است ؟

اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد؛

روز ملی اهدای عضو در تقویم ایرانیان را می‌توان جشن «باز تولد همگانی» جمعی از متعالی‌ترین انسان‌ها در مقیاس ایثار و جاودانگی نامید.

تاریخ شمسی روز اهدای عضو 1402

تاریخ شمسی روز اهدای عضو 1402، مصادف است با یکشنبه 31 اردیبهشت ماه (1402/2/31).

تاریخ میلادی روز اهدای عضو 1402

تاریخ میلادی روز اهدای عضو 1402، مصادف است با 21 مه 2023.

تاریخ قمری روز اهدای عضو 1402

تاریخ قمری روز اهدای عضو 1402، مصادف است با 1 ذوالقعده 1444.

روز اهدای عضو چه روزی است ؟

از قشنگ‌‌ترین کارهای دنیا اهدای عضو پس از مرگ است. عمل ارزشمندی که می‌تواند زندگی را به چند نفر بیمار نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند. در تقویم، روز ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز اعضا عضو با شعار اهدا عضو اهدا زندگی نامگذاری شده است.

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد

مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

چند واقعیت در مورد اهدای عضو که برای تصمیم‌گیری کمک می‌کند:

  • هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد.
  • در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.
  • در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد.
  • حتی در صورت داشتن کارت اهدای عضو، در صورت عدم رضایت اولیای دم، اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.
  • باطل کردن کارت اهدای عضو بعد از تکمیل فرم امکان‌پذیر است.
  • کل مراحل اهدا و پیوند عضو (اخذ رضایت از خانواده فرد اهداکننده تا پایان برداشت و پیوند عضو) معمولاً ۳۶ ساعت به طول می‌انجامد.
  • تأمین کلیه هزینه‌های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و هیچ هزینه‌ای توسط خانواده اهداکننده پرداخت نخواهد شد.
  • هیچ محدودیت سنی‌ای برای اهدای عضو وجود ندارد.
  • فرایند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر پیکر اهداکننده به وجود نخواهد آورد. پس از عمل برداشت، محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز عمل جراحی دیده خواهد شد.
  • تیم پزشکی فقط عضوهایی را برمی‌دارند که خانواده اهداکننده رضایت به برداشتن آن‌ها داشته باشند.
  • در عرض ۲ دقیقه می‌توانید اینترنتی ثبت‌نام کنید و کارت اهدای عضو خود را آنلاین تحویل بگیرید.

روز اهدای عضو

روند اهدای عضو

اهدا کنندگان اعضای بدن معمولاً در زمان اهدا دچار مرگ مغزی شده‌اند اما این امکان وجود دارد که در زمان اهدا، فرد اهداکننده زنده باشد.

برای اهدا کنندگان زنده، قبل از اهداء عضو از آن‌ها آزمایش‌های گسترده‌ای گرفته می‌شود. همچنین آن‌ها مورد ارزیابی‌های روانی قرار می‌گیرند تا پزشکان متوجه شوند که آیا واقعاً فرد اهداکننده رضایت کامل نسبت به اهداء عضو را دارد یا خیر

و در آخر در روز اهدا، فرد اهداکننده و فردی که قرار است عضو یا بافت به او پیوند زده شود در بیمارستان حاضر می‌شوند.

برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت “کارت اهدای عضو ” اعلام می‌کنند

اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

گفتنی است در این فرآیند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

جراحی این فرایند بستگی به اندام‌هایی که اهدا می‌شوند دارد. پس از جراحی، اعضا از بدن فرد اهداکننده توسط جراحان، ارگان‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دریافت‌کننده پیوند می‌زنند.

زیرا اکثر اعضای بدن فقط چند ساعت می‌توانند خارج از بدن سالم بمانند. زمانی که عضوی از بدن فرد اهداکننده خارج شد، محل آن را ترمیم می‌کنند و سپس جنازه را تحویل خانواده شخص برای مراسم تدفین می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا