دسته‌بندی نشده

تاریخ دقیق شهادت امام حسن عسکری (ع) در تقویم ۱۴۰۲

شهادت امام حسن عسکری (ع) چه روزی است ؟

حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری (ع) (۲۳۲-۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت. او فرزند امام هادی (ع) و پدر امام مهدی (عج) است.

در ادامه می خواهیم شما را با تاریخ دقیق شهادت امام حسن عسکری (ع) در تقویم 1402 آشنا نماییم.

تاریخ شمسی شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402

تاریخ شمسی شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402، مصادف است با یکشنبه 2 مهر ماه (1402/7/2).

تاریخ میلادی شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402

تاریخ میلادی شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402، مصادف است با 24 سپتامبر 2023.

تاریخ قمری شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402

تاریخ قمری شهادت امام حسن عسکری (ع) 1402، مصادف است با 8 ربیع الاول 1445.

خلاصه ای از زندگینامه امام حسن عسکری (ع)

نسب امام حسن عسکری (ع) با هشت واسطه به علی بن ابی‌طالب (ع) نخستین امام شیعیان می‌رسد. پدرش امام هادی (ع)، دهمین امام شیعیان اثناعشری است.

به نقل از منابع شیعی، مادرش کنیز بود و حُدیث یا «حدیثه» نام داشت. در برخی از منابع نام او «سوسن»، «عسفان» و سلیل نیز ثبت شده است. امام عسکری (ع) برادری به نام جعفر داشت که به جعفر کذاب معروف است.

او پس از شهادت امام عسکری(ع)، ادعای امامت کرد و با انکار تولد فرزندی برای او، به عنون تنها وارث او مدعی میراث آن حضرت شد. سید محمد و حسین دیگر برادران او بوده‌اند.

لقب‌ های وی را هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت ذکر کرده‌اند. برخی از مورخان لقب «خالص» را هم گفته‌اند. ابن الرضا نیز لقبی است که امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) به آن شهرت یافته‌اند.

لقب «عسکری» نیز مشترک میان امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع)، است زیرا هر دو در شهر سامرا اقامت اجباری داشتند. «عسکر» عنوان غیرمشهوری برای سامرا بوده است.

همچنین به خاطر اشتراک نام «حسن» میان ایشان و امام حسن مجتبی (ع)، ایشان را « حسن اخیر» نیز خوانده‌اند.

تاریخ شهادت امام حسن عسکری

کنیه وی «ابومحمد» بود. در بعضی منابع کنیه‌های ابوالحسن، ابوالحجه، و ابوالقائم نیز به کار رفته‌ است.

بیشتر منابع تولد ایشان را در مدینه دانسته‌اند با این حال از تولد او در سامرا نیز سخن رفته است بیشتر منابع متقدم امامیه ولادت حضرت را در ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ق دانسته‌ند.

در روایتی به نقل از امام حسن عسکری (ع) نیز همین تاریخ ذکر شده است. برخی دیگر از منابع امامیه و اهل‌سنت ولادت حضرت را در سال ۲۳۱ق نیز نوشته‌اند.

شیخ مفید در «مسار الشیعة» ولادت امام را ۱۰ ربیع‌الثانی آورده است. در قرن ششم قمری این قول به حاشیه رفت و تولد حضرت در ۸ ربیع‌الثانی شهرت یافته است که قول مشهور نزد امامیه نیز هست.

نحوه شهادت امام حسن عسکری (ع)

امام عسکری (ع) ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری در دوره حکومت معتمد عباسی در ۲۸ سالگی به شهادت رسید. گزارش‌هایی نیز درباره شهادت او در ماه‌های ربیع‌الثانی و جمادی‌الاولی نیز وجود دارد.

شیخ مفید برآن است او به سبب بیماری از دنیا رفت؛ اما بنا به گفته فضل بن حسن طبرسی در اعلام الوری، بسیاری از علمای امامیه معتقدند که امام عسکری(ع) (و نیز پدر و جدش و تمامی امامان) بر اثر مسمومیت شهید شده است.

مستند آنان روایت «و الله ما منّا الا مقتول شهید» منقول از امام صادق (ع) است. بر اساس برخی گزارش‌های تاریخی دو خلیفه قبل از معتمد نیز در صدد قتل امام عسکری (ع) برآمده بودند.

در روایتی آمده است معتز عباسی به حاجب خود دستور داد امام را در مسیر کوفه به قتل برساند ولی با آگاه شدن مردم، موفق نشد. بر اساس گزارش دیگری، مهتدی عباسی نیز تصمیم گرفت امام را در زندان به شهادت برساند ولی تصمیم او عملی نشد و دوره حکومت او به سر رسید.

امام عسکری(ع) در خانه‌ خود در سامرا، که پیشتر امام هادی (ع) نیز در آنجا دفن شده بود، مدفون است. به نقل عبدالله بن خاقان، وزیر معتمد عباسی پس از شهادت امام عسکری (ع)، بازارها تعطیل شد و بنی‌هاشم، بزرگان، رجال سیاسی و مردم در تشییع پیکر او شرکت کردند.

این روز در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت آغاز امامت امام زمان (ع) تعطیل رسمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا