دسته‌بندی نشده

دکوراسیون به سبک باروک چه ویژگی هایی دارد؟

سبک باروک چیست و تاثیر آن بر دکوراسیون داخلی چطور است؟

سبک باروک برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی در ایتالیا پدید آمد و تا اوایل قرن هجدهم میلادی، در اروپا بسیار محبوب و پرطرفدار بود. سبک باروک، سبکی مجلل و تماشایی است که بیانگر قدرت و عظمت است. سبک باروک تنها معماری و دکوراسیون نبود، بلکه توانست تغییری شگرف در حوزه‌های مختلفی از جمله معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی، ادبیات، رقص و فلسفه ایجاد کند. در دکوراسیون و معماری کاخ ورسای و موزه لوور از سبک باروک بهره گرفته شده است که همگان را حیرت زده خود می‌سازد.

معماری سبک باروک

اغلب سقف‌ها، کف و دیوارها دارای تزئیناتی شگفت‌آور است. در تزئین سقف، بیشتر از حاشیه‌های گوناگون و لوسترهای کریستالی و لوکس استفاده می‌شود. برای آرایش دیوارها نیز اغلب از تابلوهای نقاشی معروف، آینه، قاب‌های طلایی و نمونه‌های مشابه به‌کار می‌رود. کف اتاق‌ها نیز با سنگ مرمر، گرانیت یا سرامیک پوشانده می‌شود.

سبک باروک

ویژگی‌های سبک چشمگیر باروک

در سبک باروک از پارچه‌های مجلل، گران‌قیمت و باارزش مانند کتان، زربافت، چرم، ابریشم مخمل استفاده می‌شود.
پرده‌های به کار رفته در این سبک، لوکس و نقش‌دار هستند.
گچ‌بری دیوارها و سقف اغلب، طلایی رنگ می‌باشند.
آینه‌ها، قاب‌ها، سفالینه‌ها و مجسمه‌های به کار رفته در این سبک، به رنگ‌های طلایی، قرمز تیره، سبز و طرح‌های طلاکوب هستند.
پرده‌ها، قلاب‌دوزی‌ها و پایه‌های میز و صندلی، اکثرا منبت‌کاری شده‌اند.
کف ساختمان با سرامیک‌های باکیفیت و چوب پوشانده می‌شود.
از قالیچه‌ها و فرش‌های مجلل و دستبافت برای اتاق‌ها استفاده می‌شود.
برای دکوراسیون داخلی از آینه‌های بزرگ، لوسترهای کریستال و دستگیره‌های چوبی استفاده می‌شود.
پرده‌های به‌کار رفته در این سبک نیز با پارچه‌های گلدار و گلدوزی شده دوخته می‌شوند.

وسایل خانه به سبک باروک

سبک باروک در دکوراسیون داخلی، نمادی از شکوه و جلال را به ارمغان می آورد. در این سبک بر روی دیوارها، نقاشی‌های دیواری باروک طراحی می‌شود. مجسمه‌ها و تندیس‌های به کار رفته در این طراحی دکوراسیون به این سبک، اغلب نشان‌دهنده زنان زیبا، کودکان و نوازندگان هستند.

چیدمان در سبک باروک

مبلمان در سبک باروک

مبلمان به کار رفته در سبک باروک، لوکس و مجلل هستند. بر روی آن‌ها، حکاکی‌هایی از طلا و برنز انجام شده است. روکش‌های گرانبها با تزئینات موزاییک و فلزات باارزش، در این مبلمان این سبک به‌کار می‌رود. پایه‌های مبلمان نیز اغلب دارای انحنا است.

در سبک باروک از موزاییک برای آراستن میزها و کانترتاپ‌ها استفاده می‌شود. صندلی‌های عثمانی، قفسه‌ها، دراورها و کمدهای دوتایی از مشخصه‌های این سبک هستند. رنگ مبلمان و دیوارها گاهی مشابه یکدیگر و گاهی در تضاد با یکدیگر است.

تصاویر سبک باروک

طراحی اتاق‌ خواب‌ ها

مبلمان به کار رفته در سبک باروک اغلب بزرگ و حجیم هستند. به همین سبب اتاق‌خواب‌های بزرگ برای طراحی این سبک مناسب هستند. و اگر در اتاق‌های کوچک از این سبک برای چیدمان استفاده شود، منجر به کوچک دیده شدن فضا خواهد شد. در چیدمان باروک، رنگ غالب، ترکیبی از رنگ‌های طلایی، بژ، قرمز و قهوه‌ای است.

پنجره‌ها با پرده‌هایی نفیس و گران‌قیمت تزئین می‌شوند. سقف اتاق معمولا دارای گچ‌بری‌های زیبایی است و همچنین بر روی مبلمان‌ها حکاکی‌های باارزش دیده می‌شود. برای تزئین و چیدمان اتاق‌خوا به سبک باروک، می‌توان از المان‌های ارزشمندی چون کریستال، سنگ طبیعی، چوب‌های گرانبها، مرمر و گرانیت استفاده کرد.

نکات پر اهمیت سبک دکوراسیون باروک

طراحی آشپزخانه

آشپزخانه‌های طراحی شده به سبک باروک، از منحنی‌های زیادی برخودار است. در این آشپزخانه‌ها، لوسترهای کریستالی به چشم می‌خورد و مبلمان‌ها پر از حکاکی و با پایه‌های طلاکاری شده دیده می‌شوند.

طراحی حمام

حمام هم مانند سایر بخش‌های خانه در سبک باروک مجلل و زیباست. در طراحی حمام به سبک باروک، رنگ‌ طلایی به چشم می‌خورد. سینک مرمر، موزاییک‌های سقف، نقاشی دیواری، آینه بزرگ با یک قاب نفیس، حمام به سبک باروک را تکمیل می‌کند.

طراحی اتاق نشیمن طلایی

در سبک باروک، از رنگ طلایی در مبلمان، قاب‌ها، مجسمه‌ها و سفالینه‌ها استفاده می‌شود. در واقع رنگ طلایی یکی از خصوصیت‌های اصلی این سبک است که در کنار رنگ‌های زمینی مثل قهوه‌ای، جلوه‌ای شگفت‌انگیز می‌آفریند. در دکوراسیون به سبک باروک، پارچه‌های طرح‌دار و گرانبها بسیار پرکاربرد هستند.

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

منبع : فروشگاه اینترنتی آفتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا