دسته‌بندی نشده

دستور پخت آش کرفس : سبزی مخصوص آش کرفس چیست ؟

سبزی آش کرفس

آش کرفس بسیار پرخاصیت بوده و با توجه به مواد غذایی بکار رفته در آن موجب رفع مشکلات مربوط به فشار خون می شود.

آش کرفس/مواد آش کرفس

سبزی مخصوص آش کرفس چیست ؟

1. سبزی آش کرفس: جعفری

به‌ طور سنتی، جعفری به‌ عنوان داروی برای درمان بیماری دیابت در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. به‌ منظور اعتبار علمی این ادعا، تحقیقاتی در دانشگاه مارماری در استانبول ترکیه انجام شد.

این تحقیق نشان داد که موش‌ های صحرایی دیابتی که جعفری مصرف کرده بودند میزان قند آن‌ها را در طی یک ماه کاهش یافت. این تحقیق نشان می‌دهد که این سبزی می‌تواند برای کنترل بیماری دیابت استفاده شود.

جعفری همچنین در درمان بیماری آرتریت روماتوئید بسیار مؤثر بوده است. ترکیبات مانند ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که به کنترل بیماری آرتریت کمک می‌کند.

اعتقاد بر این است که مصرف این سبزی به‌ طور منظم باعث سرعت بخشیدن به فرآیند حذف اوریک‌ اسید می‌شود که با علائم آرتریت در ارتباط است.

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

بدن ما برای تبدیل هموسیستئین به سیستئین به ویتامین B۹ نیاز دارد. هموسیستئین نوعی اسید آمینه‌ است که در خون یافت می‌شود. هموسیستئین مولکولی است که وجود کنترل‌ نشده‌ آن خطر بالقوه‌ ای برای رگ‌ های خونی است و منجر به حملات قلبی و سکته‌ های مغزی می‌شود.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

2. سبزی آش کرفس: کرفس

فشار خون یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی است که این روزها در دنیای مدرن بیشتر انسان‌ ها با آن درگیر هستند. فشار خون یک بیماری نیست اما می‌تواند مشکلات سلامتی متعددی به وجود آورد. مطالعات روی خواص کرفس مشخص کرده است که خوردن کرفس به اشکال گوناگون می‌تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند.

فتالاید ماده اصلی در کرفس است که باعث می‌شود دیواره شریانی که خود در آن جریان پیدا می‌کند، کمی آسوده‌ تر از قبل خود را از خود عبور دهد به این ترتیب فشار وارد شده بر عروق شما کاهش پیدا می‌کند و قلب شما برای مدت طولانی‌ تری سالم خواهد ماند.

فیتوکمیکال گونه‌ای دیگر از ترکیبات موجود در کرفس است که باعث تسکین شریان‌ ها و در نتیجه کاهش فشار خون می‌ شود. کرفس همچنین دارای مقادیری زیادی نیترات است. نیترات یکی از مهم‌ ترین پارامترها در کاهش فشار خون است.

عصاره تخم کرفس در بررسی‌ های انجام شده نشان داده است که سطح فشار خون را به خوبی پایین می‌ آورد. در چین باستان نیز از کرفس به عنوان غذایی که می‌ تواند فشار خون را کاهش دهد یاد می‌ کردند.

کاهش کلسترول در بدن تنها نیاز به این دارد که شما چربی کمتر بخورید و از مواد چربی سوز استفاده کنید. از جمله مواد غذایی که علاوه بر چربی کم دارای مقدار زیادی عامل چربی سوز دارد، کرفس است.

زمانی که شما کرفس می‌خورید، خواص کرفس باعث می‌شود که فیبرها بدن شما را به سمت کاهش کلسترول مضر هدایت کنند. همچنین ترکیب آشنایی که قبلاً با عنوان فتالاید معرفی کردیم باعث می‌شود که سطح کلسترول به میزان ۷ درصد کاهش پیدا کند. این اعداد همگی اثبات شده و علمی هستند.

تری گلیسیرید و سطح کلسترول بالا دو عامل در بروز بیماری هیپرلیپید است. زمانی که شما از کرفس استفاده می‌کنید و آن را تبدیل به یک عادت روزانه کرده‌ اید، مشاهده خواهید کرد میزان چربی خون شما کاهش یافته و به مقدار زیادی بیماری هیپولیپید نیز کنترل شده است.

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

3. سبزی آش کرفس: نعناع

نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و … محسوب می شود. سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. ▪ روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد.

4. سبزی آش کرفس: گشنیز

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

گشنیز اثر متقابل این یون‌ ها را بهبود می‌ بخشد و فشار را در رگ‌ های خونی کاهش می‌ دهد، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌ یابد.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد

دستور پخت آش کرفس

طرز تهیه آش کرفس با استفاده از فر

مواد لازم جهت تهیه آش کرفس برای یک نفر:

  • لوبیا سفید: 60 گرم
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • کرفس خرد شده: یک پیمانه
  • سیر خرد شده: 2 حبه
  • رب‌ گوجه فرنگی: یک‌ دوم قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده: یک قاشق چایخوری
  • نمک و آبلیمو: به مقدار دلخواه

دستور پخت آش کرفس:

لوبیا را از 6 ساعت قبل خیس کرده و آماده کنید. سپس آبکشی کنید و بعد آن را داخل قابلمه ریخته و درون آن آب بریزید تا روی لوبیا را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید و شعله را کم کنید. کمی نمک بریزید. در ظرف را گذاشته و بگذارید.

45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا لوبیا کاملا نرم شود.

در همین زمان، روغن زیتون را درون یک ماهیتابه ریخته و آن را روی حرارت بگذارید. سپس کرفس را درون آن بریزید، کمی نمک بریزید و 3 دقیقه آن را به هم بزنید. بعد سیر را به آن اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

فر را روی 350 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

لوبیا را آبکشی کنید و درون ماهیتابه بریزید و همراه کرفس، سیر و رب گوجه فرنگی کمی سرخ کنید. حالا تمام مواد را درون ظرف فر بریزید. کمی از آب لوبیا را که آبکشی کرده بودید روی مواد ریخته تا سطح آن را بگیرد. سپس در ظرف را با فویل بپوشانید و درون فر بگذارید.

وقتی ظرف را از فر بیرون آوردید، نمک و فلفل آن را اندازه کنید و به مقدار دلخواه به آن آبلیمو بزنید و با تزئین خود، سرو کنید.

طرز تهیه آش گوشت و گوشت چرخ کرده خوشمزه و مفید

دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

سبزی آش برگ مو چیست ؟ خواص آش برگ مو

دستور پخت آش حبوبات جوانه دار خوشمزه و مقوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا