دسته‌بندی نشده

در چه مواردی داروی دوستارلیماب تجویز می شود؟

داروی دوستارلی ماب یکی از داروهای بسیار مفید در درمان سرطان می باشد و در کشورهای خارجی مورد استفاده قرار گرفته است ولی در ایران هنوز مجوز استفاده از آن تایید نشده است. در ادامه قصد داریم این داروی زندگی بخش را برایتان معرفی کنیم و یک سری اطلاعات بسیار خوب در مورد آن به شما بدهیم.

اطلاعاتی در مورد داروی دوستارلی ماب

این دارو جزئی از داروهای ایمونوتراپی می باشد و ایمنی درمانی را انجام می دهد. در واقع این دارو به سیستم ایمنی کمک می کند تا بتواند با سلول های سرطانی مبارزه کرده و سلول های ناسالم را شناسایی کرده و آن ها را از بین خواهد برد.
در واقع بسیاری از سلول های سرطانی به چهره خود نقاب می زنند از این رو شناخت آنها برای بدن بسیار سخت خواهد شد با این حال استفاده از این دارو سیستم ایمنی را تا حدودی قوی می کند که بتواند نقاب این بیماری ها را شناسایی کرده و در درمان موثر خواهد بود. این دارو جزء اولین داروهای شناخته شده نمی باشد و داروهای دیگری نیز هستند که به ایمنی درمانی می کنند ولی این دارو از موثرترین آن ها می باشد.

دوستارلیماب چیست

کاربرد داروی دوستارلی ماب

این دارو در ماه های اخیر به دلیل تاثیر بسیار خوبی که بر سرطان رکتوم داشت معروف شد و با توجه به تحقیقاتی که در مورد این دارو ارائه شده است نشان می دهد که از هر ۱۲ نفری که این دارو را استفاده کردند هر ۱۲ نفر به صورت کلی بهبود یافته اند و سرطان از بدن آن ها به صورت کلی از بین رفته است و هیچکدام از بیماران تا ۶ ماه بعد به هیچ نیازی به درمان دیگر و شیمی درمانی ندارند.
این دارو در فاز دو بود و تعداد افرادی که آن را استفاده کردند بسیار کم بودند ولی در آینده ای نه چندان دور این دارو می تواند تاییدیه بگیرد و در درمان سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.
البته در سال ۲۰۲۱ این دارو برای درمان سرطان رحم تاییدیه گرفته است و برای درمان سرطان رحمی که به داروهای خط اول پاسخ نداده بود بسیار مفید واقع شده است.
به صوت کلی این دارو بر روی یک سری از سلول های سرطانی که ساختار مولکولی خاصی دارند جواب می دهد و بر روی برخی از تومور هایی که به درمان پاسخ نداده اند و بسیار مفید می باشد و می تواند آن ها را از بین ببرد.

موارد مصرف دوستارلیماب

داروی دوستارلی ماب فقط باید به صورت وریدی تزریق شود و این کار باید در ۳۰ دقیقه صورت بگیرد. برای تزریق این دارو می توانید از پورت های شیمی درمانی نیز استفاده کرد. این دارو را در چهار دز ابتدایی باید ۵۰۰ میلی گرمی و هر سه هفته یک بار باشد و در هفته های بعدی می توانید از دز ۱۰۰۰ میلی گرمی آن استفاده کنید و این میزان دز باید هر ۶ هفته یک بار تزریق گردد.

عوارض داروی دوستارلی ماب

این دارو همانند داروهای شیمیایی که برای درمان سرطان می باشد دارای عوارض بسیار زیادی نمی باشد با این حال برای برخی از افراد یک سری عارضه هایی را ایجاد می کند. این عارضه ها از خفیف تا شدید می باشند و با توجه به بدن هر فرد این مورد متفاوت می باشد. عوارض جانبی داروی دوستارلی ماب عبارت است از :

تب و خستگی
سرفه های شدید
حالت تهوع
ضایعات پوستی
خارش شدید
از دست دادن اشتها
درد در ماهیچه ها و مفاصل
تنگی نفس
یبوست و یا اسهال
گر گرفتن
سرگیجه
مشکلات تنفسی
مشکلات روده ای
مشکلات غددی
مشکلات کلیه ها
مشکلات کبدی

فواید دوستارلیماب

نکته : این عارضه ها را می توانید با تغییر دز دارو از بین برد و به صورت کلی آن ها را قطع کرد بنابراین بهتر است با مشاهده این عارضه ها پزشک خود را در جریان قرار دهید.

نحوه تهیه این دارو

این داروها که در دسته داروهای ایمونوتراپی می باشند در ایران مجوز استفاده ندارند و در لیست سازمان غذا و دارو نیستند. در واقع اگر این داروها را بخواهید تهیه کنید باید قیمت بسیار زیادی بابت آن بپردازید. قیمت این دارو در آمریکا ۱۱ هزار دلار می باشد و اگر بتوانید هزینه این دارو را بپردازید می تواند یکی از گزینه های درمانی شما محسوب گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا