دسته‌بندی نشده

دریاچه یسان با گل های نایاب و بی نظیری به نام سوسن چلچراغ

دریاچه یسان کجاست ؟

دریاچه یسان در منطقه خورگام رودبار و در نزدیکی روستای بره سر قرار دارد که فاصله روستا تا رودبار ۵۵ کیلومتر و تا دریاچه حدود دو کیلومتر است. برای رفتن به دریاچه باید مسیر اتوبان قزوین-رشت، لوشان، جیرنده، داماش و بره‌ سر را انتخاب کنید که جاده منتهی به دریاچه یک راه جنگلی و پر از سنگلاخ است؛ اما زیبایی وصف‌ناپذیر آن ارزش این دشواری را دارد. فاصله داماش تا بره سر حدود ۱۰ کیلومتر است.

دریاچه یسان کجاست

از مسیر رشت، رودبار، رستم آباد، توتکابن و بره سر نیز می‌توانید خود را به دریاچه برسانید. این مسیر از دره‌ها و کوه‌های سرسبز و زیبا می‌گذرد که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

دریاچه یسان که با نام‌های دیگری همچون ویستان و بره سر نیز شناخته می‌شود، برخلاف برخی از دریاچه‌های شمال کشور که با سد خاکی به وجود آمده‌اند، بر اثر زلزله و به‌شکل طبیعی شکل گرفته است. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی گیلان در رودبار است که وسعت آن به چهار هکتار می‌رسد و طولی در حدود ۲۳۰ متر دارد. آب دریاچه از آب‌های سطحی، چشمه‌های زیرزمینی و کوهستان‌های اطراف تامین می‌شود و در همه فصول سال پرآب است.

separator line

دریاچه یسان چگونه شکل گرفته است؟

دریاچه یسان که با نام‌های دیگری همچون ویستان و بره سر نیز شناخته می‌شود، برخلاف برخی از دریاچه‌های شمال کشور که با سد خاکی به وجود آمده‌اند، بر اثر زلزله و به‌شکل طبیعی شکل گرفته است.

این منطقه به‌حدی بکر و آرام‌بخش است که گزینه‌ای عالی برای عاشقان طبیعت به‌حساب می‌آید و می‌توان از دریاچه‌ای طبیعی در میان کوه‌ها لذت برد و انعکاس تصویر درختان و آسمان آبی در آب زلال آن را به نظاره نشست. از آنجا که اینجا کاملا بکر است، امکانات رفاهی ندارد و برای این منظور باید به اقامتگاه‌های محلی یا هتل‌های شهرهای اطراف بروید یا از مردم محلی بره سر خانه اجاره کنید.

دریاچه یسان با گل های نایاب و بی نظیری به نام سوسن چلچراغ

جاهای دیدنی اطراف دریاچه یسان

مکان های دیدنی اطراف دریاچه یسان :

1- روستای داماش

روستای ییلاقی داماش که به داشتن گل‌های سوسن چلچراغ معروف است، در نزدیکی دریاچه یسان قرار دارد. گل سوسن چلچراغ از نادرترین گل‌های جهان به حساب می‌آید که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده است. یکی دیگر از جاذبه‌های روستا را می‌توان آب معدنی آن دانست که هر سال گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

2- دریاچه حلیمه جان

یکی از زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که ویژگی جذاب آن را می‌توان تغییر رنگش در طول روز و دو رنگ‌بودن دریاچه دانست. این دریاچه که با نام دریاچه عروس نیز شناخته می‌شود، مناظر زیبا و فضایی سرشار از آرامش را پیشکش گردشگران می‌کند. کافه و رستوران، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی، امکانات اقامتی و آلاچیق از جمله امکانات این دریاچه هستند که تقریبا در ۵۰ کیلومتری دریاچه یسان قرار دارد.

3- روستای بره سر

روستای کوهستانی بره سر علاوه بر داشتن آب‌وهوای معتدل، جنگل‌‌های زیبای راش را در خود جای داده است. ضمن استفاده از این طبیعت دست‌نخورده می‌توانید به آبشار طبیعی شارشار در بره سر قدیم سر بزنید که فقط ۵۰۰ متر با مرکز روستا فاصله دارد.

زیبایی ها و جاذبه های دریاچه یسان

دریاچه ویستان ، دریاچه یسان

1- گل سوسن چلچراغ

علاوه بر گل‌های وحشی لاله و گل گاو زبان که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند، گونه کمیابی از گل سوسن چلچراغ در اطراف دریاچه می‌روید که لذت طبیعت‌گردی را برایتان دوچندان می‌کنند. گونه‌های مختلفی از پرندگان، حیوانات، آبزیان و حشرات نیز در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تیهو، بلدرچین، کبک، قمری، موش خرما، گراز و روباه اشاره کرد.

2- ماهیگیری در بهار و تابستان

اگر گذرتان به دریاچه افتاد، در کنار پیک‌نیک و عکاسی و ثبت لحظه‌های خاطره‌انگیز می‌توانید از قایق‌سواری با قایق‌های پدالی در فصول بهار و تابستان، ماهیگیری و کمپینگ و اقامت در کنار این دریاچه نهایت لذت را ببرید. پیاده‌روی در مراتع بره سر نیز گزینه دیگر پیش روی شما است که با قدم‌زدن در میان درختان سرسبز و تنفس هوای پاک، روح و جان خود را جلا خواهید داد.

3- سوغات بی نظیر

با توجه به اینکه دریاچه یسان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و شغل مردم بومی دامداری است، دست خالی از اینجا نروید و لبنیات درجه یک محلی، عسل طبیعی و باکیفیت را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید. گردو، تمشک، گلابی، زالزالک و سیب نیز در این منطقه زیاد است.


بهترین زمان سفر به دریاچه یسان کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به دریاچه یسان، فصول بهار و تابستان، به‌خصوص اردیبهشت و خرداد است که هوای مطبوع و خوبی در این منطقه وجود دارد و از گرمای طاقت‌فرسا خبری نیست.


تجهیزات ضروری برای سفر به یسان

برای طبیعت‌گردی و سفر به دریاچه یسان باید کفش و لباس راحت و مناسب پیاده‌روی داشته باشید. کلاه آفتابگیر، پانچو و صندل طبیعت‌گردی، یک بطری یا قمقمه، لیوان، قاشق و چنگال و کیسه زباله از دیگر وسایل لازم برای این سفر به شمار می‌آید.

برای کمپینگ در کنار دریاچه به لوازمی مانند چادر، لباس اضافی، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه، کیسه خواب، آب و مواد غذایی نیاز دارید. هنگام اقامت و گشت‌وگذار در دریاچه یادتان باشد که قدردان این همه زیبایی باشید و از آن به‌خوبی محافظت کنید.

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا