دسته‌بندی نشده

درمان نفخ شکم در دوران بارداری

نفخ شکم در دوران بارداری و روش‌ درمان آن

یکی از عوارض بارداری که ممکن است از همان روزهای ابتدای بارداری شخص را دچار کند نفخ می‌باشد. که با رعایت یکسری مسایل می‌توان میزان آن را کمتر نمود .
بدن در طول 9 ماه بارداری تغییرات بسیاری می‌کند. به دلیل آن که رحم شما بزرگ‌شده ، هضم غذا آهسته‌تر انجام می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌شود در طول روز حجم غذای خود را کمتر و وعده‌های غذایی را بیشتر کنید.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان نفخ شکم آشنا شوید.

 نفخ در بارداری

علت بروز نفخ در بارداری

  • معمولاً کسانی بیشتر نفخ می‌کنند که غذا را با سرعت می‌خورد و در همین اثنا به همراه غذا هوای زیادی را وارد معده خود می‌کنند.
  • نفخ در دوران بارداری بیشتر به دلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون ایجاد می‌شود و باعث می‌شود هضم غذا را سنگین‌تر و آهسته‌تر صورت بگیرد .
  • بزرگ شدن رحم و فشار به معده نیز سبب نفخ می‌گردد.

———————————————————————–

پیشگیری و درمان نفخ معده در بارداری:

  • برای جلوگیری از نفخ معده در بارداری توصیه می‌شود زن باردار در حالت نشسته و به آهستگی غذا بخورد تا از فرودادن هوا به معده جلوگیری شود.
  • پس از غذا خوردن به سرعت دراز نکشید و حداقل نیم ساعت پس از آن صبر کنید به حالت نشسته و یا به پیاده‌روی بروید. در این صورت شما احساس بهتری خواهید کرد.
  • غذاهای نفاخ استفاده نکنید .خوردن گل کلم ، کلم بروکلی یا حبوبات را کم کنید.
  • نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه را از غذای خود حذف کنید .
  • از غذاهای پر چرب و یا سرخ‌شده و پر ادویه مصرف نکنید.
  • وعده‌ غذایی خود را زیاد اما حجم غذا کم کنید.
  • در حین غذا خوردن آب ننوشید.
  • لباس‌های گشاد و راحت تن کنید .
  • اگر مشکل خاصی ندارید پیاده‌روی کنید.

http://www.delgarm.com/

نفخ شکم در دوران بارداری ممکن است به دلایلی مختلفی اتفاق بیافتد که در اینجا باهم برسی می کنیم:

1-پروژسترون

هورمون پروژسترون هورمون ضروری در دوران بارداری است. در حالیکه این هورمون، باعث ایجاد آروغ، نفخ و باد شکم در دوران بارداری میشود. این هورمون باعث شل شدن بافت عضلانی بدن و دستگاه گوارش می شود. در طی این پروسه، گوارش تغییر کرده و مواد مغذی غذاها بسمت جریان خون هدایت میشوند تا به نوزاد برسند. این عمل باعث کند شدن هضم و جذب شده که بدنبال آن نفخ و باد شکم ایجاد میشود که باعث آزردگی دستگاه گوارشی میشود.

2-متورم شدن رحم

در طول هفته چهارم بارداری، سلول تخم در دیواره رحم عمل لانه گزینی را انجام می دهند تا زمان تکامل جفت، کار تغذیه رویان با دیواره رحم، عروق خونی و اندومتریوز است. دیواره رحم ضخیم شده و از رویان محافظت میکند.جریان خون در ناحیه شکم افزایش یافته و باعث افزایش ضربان قلب شده که اینها باعث بزرگ شدن و متورم شدن رحم میشود که فضای بیشتری را در لگن اشغال میکند و باعث احساس فشار و نفخ در قسمت پایین شکم میشود.

3-یبوست

غذاها بطور معمول بعد از بلع وارد معده شده و بعد کم کم بسمت روده حرکت کرده و مدت طولانی در آنجا می ماند. این عمل برای جنین خوب است زیرا او مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. جنین تمام آب مواد غذایی را دریافت می کند و مدفوع خشک می شود. حرکت مدفوع خشک بسمت رکتوم زمان طولانی تری را می برد.در این مدت گاز بیشتری تولید کرده و باعث ایجاد نفخ می شود.

4-گاز

سطح هورمون ها در دوران بارداری نقش مهمی را در تکامل و رشد جنین ایفا می کنند. پروژسترون وریلکسین دو هورمونی هستند که باعث کشیده شدن لگن و ایجاد کانال زایمان می شود. همچنین این هورمون ها باعث کاهش حرکت مواد غذایی و یبوست می شوند. بطور طبیعی باکتری غذاها در روده شکسته شده و تولید گاز میکنند. در نتیجه زن حامله دچار سوزش سر دل و نفخ در دوران بارداری می شود.

5-وزن گیری

وقتی شما گرسنه هستید بیشتر غذا می خورید. دریافت بیشتر غذا و مکمل های تقویتی باعث افزایش وزن شما می شود. شما بیشتر استراحت میکنید و فعالیتان کمتر می شود. در نتیجه احساس عدم هضم و نفخ در دوران بارداری دارید.

———————————————————————–

5 خوردنی مفید برای جلوگیری از نفخ معده

در صورتی که هنوز نفخ معده دارید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای لازم را برای شما تجویز نماید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید .

رژیم غذایی مناسب برای از بین بردن نفخ شکم در بارداری:

مصرف مقداری آب و آب‌لیموی تازه در کاهش نفخ شکم موثر می‌باشد .
آب لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد ، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!ا

هندوانه

ستفاده از سبزیجات می‌تواند کمک کننده باشد .خیار ، کدو و جعفری اما بهتر است که آن‌ها را پخته‌شده مصرف کنید .پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسئله سبب هضم آسان‌تر آن می‌گردد.جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است. یکی از کارهای مهم هندوانه در کنترل نفخ ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است.

ماست

از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز شیر حساس‌اند، بهتر است بجای مصرف شیر از ماست استفاده کنید. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده ، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن جذب بافت‌ها شود.

  • میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.
  • اگر دلیل نفخ شما یبوست می‌باشد بهتر است برای جلوگیری از آن از غلات سبوس‌دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.
  • در صورت رفع نشدن نفخ در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت کنید .

نفخ کردن ناشی از اجتماع مایعات در بین سلول‌های معده است که ممکن است به علت هضم نشدن درست غذا، افزایش میزان سدیم در خون، یا دوره‌ ماهانه خانم‌ها باشد. ولی طبق نظر کارشناسان، اگر بیشتر به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دقت کنید، معمولاً می‌توانید از نفخ شکمتان جلوگیری کنید.

مقداری آب همراه با لیمو

بسیاری از افراد زمانی که نفخ می‌کنند، فکر می‌کنند که نباید آب بنوشند، درصورتی که این کار کاملاً اشتباه است. زمانی که آب نمی‌نوشید، بدن احساس کمبود آب می‌کند، در نتیجه بدن سعی می‌کند همان میزان آب موجود در بدن را حفظ کند. پس اگر زیاد نفخ می‌کنید، بهتر است به جای کم کردن میزان مایعات، مقدار آن‌ها را بیشتر کنید.

لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید، نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!

کرفس

از زمان‌های قدیم، کرفس به عنوان ماده‌ کمکی برای هضم غذا استفاده می‌شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می‌شود.

خیار، کدو و جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که باعث دفع مایعات بدن می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از سبزیجات استفاده کنید، بهتر است که آن‌ها را بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتری است، ولی در بعضی افراد ممکن است بیشتر باعث نفخ شود تا از بین بردن آن.

رزماری و زردچوبه

رزماری تقریباً برای درمان هر دردی مفید است! از درد قلب گرفته تا سردرد و دندان‌درد و فشار خون بالا. همچنین باعث کاهش گاز معده و روده شده و به هضم غذا کمک می‌کند. شاید بد نباشد مقداری رزماری به چای خود اضافه کنید، و یا آن را با مقداری جعفری و کرفس مخلوط کرده و در غذا از آن استفاده کنید. زردچوبه به علت خاصیت آرام کننده‌ درد و التهاب مورد توجه است. ولی یکی دیگر از خاصیت‌های آن کاهش نفخ است. می‌توانید از این ادویه در غذایتان برای هضم بهتر و جلوگیری از نفخ استفاده کنید.

عدس و لوبیا

یکی از دلایل عمده‌ی نفخ، مصرف زیاد مواد حاوی سدیم، و مصرف کم مواد حاوی پتاسیم و فیبر است. که در نتیجه آن تعادل بین این دو ماده در بدن به هم خورده و باعث نفخ می‌شود. کاهش میزان سدیم، و افزایش مقدار پتاسیم در بدن باعث کاهش سریع نفخ می‌شود. عدس منبع غنی از فیبر است که باعث هضم راحت تر غذا می‌شود.لوبیا نیز منبع غنی از پتاسیم و فیبر است. درواقع غنی‌ترین منابع فیبر هستند. منظور، تمام انواع لوبیا است. از دیگر خواص لوبیا می‌توان به وجود مقدار زیادی استروژن و پروتئین در آن‌ها اشاره کرد که باعث کاهش میزان نفخ در دوره‌ ماهانه‌ خانم‌ها نیز می‌شود.

ماست

از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است به جای شیر، از ماست استفاده کرد. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود.همچنین ساختمان شکر موجود در شیر، زمانی که به ماست تبدیل می‌شود کاملاً می‌شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می‌کند. وجود باکتری‌های زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می‌شود. پیشنهاد می‌شود در کنار هر وعده‌ی غذاییتان از ماست استفاده کنید تا همواره از خاصیت‌های آن بهره‌مند شده و غذایتان راحت‌تر هضم شود.

———————————————————————–

چند نکته برای جلوگیری و کاهش نفخ

* میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

* مصرف نوشابه و الکل را کاهش دهید. مصرف بیش از حد مایعات باعث دفع بیش از حد آن نیز می‌شود. در این صورت بدن احساس می‌کند بیش از حد در حال از دست دادن آب است، پس سعی می‌کند آب بیشتری ذخیره کند.

* اگر به علت یبوست دچار نفخ شده‌اید، بهتر است از غلات سبوس دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.

* نحوه فعالیت روزانه‌ی شما می‌تواند در نفخ کردنتان تأثیر گذار باشد. سعی کنید هر روز به میزان کافی بخوابید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. اگر زیاد سفر می‌کنید و یا زیاد پشت میز می‌نشینید، سعی کنید در همان حالت نشسته پاهایتان را تکان دهید و یا هر یک ساعت یک بار در محل کارتان چند قدم راه بروید.

* اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید یا مدت زمان طولانی احساس نفخ می‌کنید حتماً هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب نفخ شکم در دوران بارداری و روش‌ درمان آن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:نی نی سایت

———————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا