دسته‌بندی نشده

سبزی باقلا پلو چیست ؟ طرز تهیه باقالی پلو

باقلا پلو که در زبان عامیانه باقالی پلو گفته می شود، یکی از انواع پلوهای ایرانی است که در بیشتر جشن ها و مهمانی های از آن استفاده می شوند.

باقلا پلو مخلوطی است از شوید و باقلا با برنج که طعم و بویی معطر به برنج می دهد. باقلا پلو را معمولاً در مهمانی ها و مجالس به همراه گوشت سرو می کنند. ولی سرو این پلو با مرغ نیز معمول است.

طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازیه/طرز تهیه باقالی پلو کته

سبزی مخصوص باقالی پلو شوید است. استفاده از شوید خشک در باقلا پلو مجلسی تر است ولی در صورت تمایل می توانید از شوید تازه نیز استفاده کنید، بدین ترتیب که ۱ کیلو شوید تازه را پس از پاک کردن و شستن، ساطوری کنید.

زمانی که برنج داخل آب جوش به همراه باقلا می جوشد بریزید. البته جوشیدن شوید تازه با برنج نه تنها باعث سبز رنگ شدن برنج می شود بلکه باعث می شود تمام مواد مغذی و عطر موجود در شوید به همراه آب برنج به هنگام آبکشی دور ریخته شود.

طرز تهیه باقالی پلو/طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو مجلسی

مواد لازم جهت تهیه باقالی پلو:

  1. برنج: ۴ پیمانه
  2. باقلا سبز پوست کننده: ۳ پیمانه
  3. شوید خشک شده: ۲ پیمانه
  4. نمک: به مقدار لازم
  5. زعفران دم کرده: نصف استکان

دستور پخت باقالی پلو:

در قابلمه ای مقداری آب ریخته و می گذاریم بجوشد. به محض جوشیدن آب یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و باقلا پاک کرده را داخل آن می ریزیم و منتظر می مانیم باقلا کمی بپزد.

سپس برنج از قبل خیس شده را صاف کرده و داخل قابلمه حاوی آب جوش و باقلا می ریزیم. بعد از این که برنج نیم پز شد آن را آبکش می کنیم. ته قابلمه مقداری روغن می ریزیم و به دلخواه ته دیگ مورد نظر را تهیه می کنیم می توانیم برای ته دیک از سیب زمینی حلقه همراه با زعفران و نمک استفاده کنیم.

سپس یک لایه برنج و باقلا را ریخته و مقداری شوید روی آن می ریزیم و به آرامی آن ها را هم می زنیم. این کار را همینطور ادامه می دهیم تا لایه به لایه برنج و باقلا با شوید مخلوط شود، البته در هر مرحله به آرامی مواد را هم می زنیم.

در قابلمه را با دمکنی می پوشانیم و روی قابلمه می گذاریم تا به آرامی روی حرارت ملایم دم بکشد.

برای تزیین برنج؛ زعفران دم کرده را در ظرفی می ریزیم و ۱ الی ۲ کفگیر برنج داخل ظرف می ریزیم و با زعفران مخلوط می کنیم. در نهایت دیس برنج را با برنج زعفرانی و زرشک تزیین می کنیم.

می توانید باقلا را در ظرف جداگانه ای بپزید و آبکش کنید، زمانی که برنج برای آبکش کردن آماده می شود باقلا را به آن اضافه کنید و پس از ۱،۲ جوش به همراه برنج آبکش کنید.

در طرز تهیه باقالی پلو برای آبکش کردن برنج باید پس از این که برنج را درون آب جوش می ریزد، بعد از چند جوش و زمانی که برنج در آب غوطه ور می شود آن را هم بزنید و مقداری از برنج را با کفگیر بردارید، توجه کنید که زمانی که کفگیر را بر می گردانید و وارونه می کنید دانه های برنج نباید از کفگیر جدا شود و باید به آن بچسبد.

هنگام آبکش کردن برنج آن را با آب کمی ولرم بشویید تا نشاسته اضافه شسته شود تا دانه های برنج هنگام دم کشیدن چسبندگی پیدا نکنند.

طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازه/طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

خواص باقالی پلو

1. خواص باقالی پلو: برنج

یکی از مهم ترین غلات و اصلی ترین غذای ایرانی ها برنج است که در کشورمان به دو صورت آبی و دیمی کشت می شود. این گیاه که پس از نان، پرمصرف ترین ماده غذایی در ایران است، بیشتر در مناطق شمالی یعنی در استان های گیلان و مازندران و نیز در استان خوزستان و به طور کلی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می یابد.

برنج گیاه یک ساله ای است که در شرایط مساعد بودن آب و هوا می تواند پس از برداشت محصول اول، محصول دوم و گاهی تا چند سری محصول تولید کند.

ترکیبات برنج عبارتند از: تیامین، نیاسین، آهن، ریبوفلاوین، ویتامین E، روی، فسفر، پتاسیم، سدیم و کلسیم. یکی از مهم ترین موارد مصرف برنج این است که برنج را بهتر است به صورت کته استفاده کرد، زیرا در اثر آبکش کردن برنج باعث خارج شدن ویتامین های محلول در آب نظیر ویتامین B و C در حین آبکش کردن می شود.

2. خواص باقالی پلو: شوید

شوید از گونه سبزی های بومی مناطق شرق مدیترانه و غرب آسیا است و در مناطق مختلف ایران نیز به صورت یک ساله و یا دو ساله کاشته می شود. قسمت های مختلف این گیاه یعنی ساقه و برگ ها، تخم و میوه، دارای کاربردهای درمانی فراوانی است.

این بخش ها از ترکیباتی چون: دکارن، لیمونن، آلفافلاثدرن، دیلانوزید، کومارین‌ها، کامپفرول و ترکیب 3ـ گلوکورونیده آن، وی سنین، میریستیسین و سایر فلاوونوئیدها، اسیدهای فنلی، پروتئین و چربی تشکیل شده است. علاوه بر این ترکیبات شوید منبع خوبی از کلسیم، فیبر، منیزیم، آهن و منگنز می باشد.

شوید در درمان بسیاری از بیماری ها نظیر: درمان سوء هاضمه، نفخ، اسپاسم و انقباض عضلانی، کاهش کلسترول، التهاب کبدی، سکسکه، اسهال، اسهال خونی مفید می باشد.

این گیاه همچنین برای آرامش اعصاب، کاهش ورم و درد معده، جلوگیری از پوکی استخوان، هضم غذا، درمان استفراغ، افزایش شیر مادر توصیه می شود. اسانس های فرار میوه شوید دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشند.

شوید دارای طبیعت گرم و خشک است. به همین دلیل کسانی که گرم مزاج هستند باید آن را با آب لیمو، سکنجبین، آب غوره و ترشی مصرف کنند و سرد مزاجان آن را با قرنفل، دارچین و عسل بخورند.

3. خواص باقالی پلو: باقلا

گیاهی است علفی و یکساله که از قدیم مورد توجه قرار داشت. خاستگاه اصلی آن جنوب غرب آسیا است و به عنوان محصول زمستانی در سطح وسیعی از مناطق گرمسیری با زمستانی ملایم و در ارتفاعات زیاد کاشته می شود.

امروزه باقلا در بیش از ۵۰ کشور کاشته می شود و کشورهای چین، اتیوپی و مصر بزرگ ترین تولیدکنندگان این محصول در جهان به شمار می آیند. ایران نیز با تولید سالانه بیش از ۴۶ هزار تن باقلا، مقام دوازدهم تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

از مناطق اصلی کشت این محصول در ایران می توان به استان ها خوزستان، گلستان و مازندران اشاره کرد که از این میان استان گلستان با تولید بیش از ۳۲ هزار تن در سال، اولین تولید کننده این محصول در ایران است.

مهم ترین عناصر موجود در باقلا عبارتند از: ارسنیک، پروتیین، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین های A، ۱B، ۲B، ۳B و ویتامین C. باقلا منبع بسیار خوبی از فیبر و پروتئین است و به علت پروتئین بالایی که دارد می تواند همراه با برنج به یک غذای کاملی تبدیل شود.

همچنین تقویت دستگاه گوارش، درمان زخم و ورم معده و اسهال با باقلای پخته میسر می شود.

با خواص باور نکردنی باقلا آشنا شوید

4. خواص باقالی پلو: زعفران

زعفران گیاهی است چند ساله که بیشتر در مناطق گرمسیری و در نقاطی که دارای آب و هوای معتدل می باشد می روید. خاستگاه اصلی این گیاه گران قیمت، جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا است.

مصرف زعفران، باعث هضم طبیعی غذا، تقویت معده، تسکین دردهای لثه، رفع قلنج، قطع خونریزی های پس از زایمان، تقویت حافظه و افزایش تمرکز، رفع سرما خوردگی و سرفه

درمان آسم، افزایش جریان خون در شبکیه چشم، درمان اختلالات لکه زرد شبکیه در اثر پیری، تصفیه و تقویت کبد، تصفیه کلیه و مثانه، رفع تشنج، تقویت قوای جنسی، رفع نفخ شکم می شود.

همچنین زعفران ماده شادی بخش و آرام بخش است که برای درمان افسردگی، آلزایمر و پارکینسون بهترین گزینه است.

در ضمن؛ وجود عناصری چون تیامین، ریبوفلاوین و مواد معدنی در زعفران برای درمان فشارخون، کاهش کلسترول، درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن، کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی، تصلب شرایین و تقویت قلب بسیار مفید است.

اما نباید فراموش که مصرف بیش از ۵ گرم آن در ماه؛ ممکن است باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، سرگیجه، بی حالی، خون ریزی رحمی، اسهال خونی، خون در ادرار، خون دماغ، خونریزی کنار چشم و لب، زرد شدن پوست و زرد شدن غشاء مخاطی می شود.

بررسی های پزشکی نشان می دهد که مصرف بی رویه زعفران در دوران بارداری یعنی سه ماهه اول احتمال سقط جنین را به همراه دارد. اما مصرف متعادل آن در این دوران برای مادران مفید است و زایمان را آسانتر می کند.

کالری عدس پلو : عدس پلو چه خواصی دارد ؟

کالری لوبیا پلو : 100 گرم لوبیا پلو چقدر کالری دارد ؟

سبزیِ سبزی پلو : طرز تهیه سبزی پلو با مرغ، ماهی سوخاری و میگو

آشنایی با کالری، ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه غذای لذیذ و خوشمزه چلو مرغ اناری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا