دسته‌بندی نشده

باگیاهان دارویی یبوست را درمان کنید

دکتر محمد رستگار، فوق تخصص گوارش درباره بیماری یبوست گفت: «یکی از دلایل مهم بروز یبوست مشکلات روده‌ای است. این موضوع باعث می‌شود کولون (روده) نتواند به طور صحیح محتویات داخل شکم را خالی کند، به طوری که فرد به سختی توانایی دفع داشته باشد و در طول هفته تنها یک بار بتواند اجابت مزاج کند.»

وی درباره دلایل ابتلا به یبوست ادامه داد: «ااین بیماری ممکن است بر اساس دلایل گوناگون مانند نخوردن غذاهای فیبر دار، نداشتن تحرک کافی، بارداری، نوشیدن کم آب، حرکت کند روده، افزایش سن، عدم مصرف نوشیدنی‌های بدون کافئین، دیابت، کم کاری تیروئید، بیرون زدگی رکتورم و… به وجود بیاید. شخص مبتلا به این یبوست بهتر است برای تشخیص و درمان بهتر آن به پزشک متخصص مراجعه کنند.»

یبوست

نوشته های مشابه

به گفته این فوق تخصص گوارش، حدود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به یبوست معمولاً با ورزش کردن و مصرف فیبر و مایعات زیاد درمان می‌شوند.

دکتر رستگار توضیح داد: «در مواردی که بیمار مبتلا به یبوست با خوردن میوه و مایعات فراوان درمان نشود، باید به پزشک مراجعه کند و به مصرف داروهای مورد نیاز تحت نظر پزشک بپردازد.

وی در پاسخ به سوال سینانیوز مبنی بر اینکه چرا خانم‌های باردار بیشتر دچار یبوست می‌شوند و برای درمان آن از چه داروهایی باید استفاده کنند افزود: «خانم‌های باردار معمولا به دلیل اینکه در ماه‌های اول بارداری با بروز علائمی چون حالت تهوع، دیگر رغبتی برای غذا خوردن و نوشیدن مایعات کافی ندارند دچار این بیماری می‌شوند. معمولا برای درمان این این بیماری پودر پسیلیوم تجویز می‌شود که جزو کم خطر‌ترین داروی رفع یبوست برای خانم‌های باردار است. این دارو به عنوان فیبر عمل می‌کند و به درمان بیمار کمک می‌کند.»

باگیاهان دارویی یبوست را درمان کنید

این فوق تخصص گوارش همچنین درباره داروهای طبیعی که به درمان یبوست کمک می‌کنند گفت: «از میان داروهای طبیعی روغن کرچک و برگ سنا بسیار موثر هستند که معمولا بعد از درمان توسط پزشک و با تجویز او مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو‌ها به عنوان آخرین راه درمان این بیماری تجویز می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از راه های درمان طبیعی یبوست این است که فرد مبتلا قبل از هر وعده غذایی مقداری سبوس گندم را در سوپ ریخته و میل کند. این روش می‌تواند به هضم بهتر غذا و در پی آن دفع راحت بیمار کمک کننده باشد.»

یبوست

به گفته این فوق تخصص گوارش، استفاده زیاد از نمک، آب میوه و سبزیجات نیز باعث ایجاد یبوست در فرد می شود. بنابراین بهتر است بیمار از خوردن غذاهای شور و آب میوه‌ها پرهیز و به جای آن خود میوه‌ها را مصرف کند.

دکتر رستگار اضافه کرد: «خوردن میوه انجیر به صورت خشک برای درمان یبوست بسیار مفید است. به طوری که بیمار می‌تواند آن را بعد از غذا بخورد و یا اینکه مقداری انجیر خشک را خیس کرده و صبح به صورت ناشتا با آب میل کنند.»

وی ادامه داد: «گیاهانی مانند والک و سیر نیز مانع ابتلا فرد به یبوست می‌شوند. در این روش بیمار می‌تواند برگ‌های گیاه والک را همراه با غذا میل کند و یا پودر موسیر را در غذا ریخته و همراه غذا بخورد.»

دکتر رستگار همچنین در پایان گفت: «در صورتی که بیمار بعد از ابتلا به یبوست به پزشک مراجعه نکند باعث بروز عوامل دیگری چون بواسیر و سایر بیماری‌های معقدی خطرناک می‌شود.»

منبع:طبنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا