دسته‌بندی نشده

دانستني هاي بسيار جالب درباره ي حافظه

دانستنی های بسیار جالب درباره ی حافظه

دانستني هاي بسيار جالب درباره ي حافظه

مشكلات حافظه اي اكثر آدم ها به اندازه ياد زدودگي(از دست رفتن حافظه) يا واپس راني (فناوري هاي هيجاني ناشي از ضربه هاي روحي كه مي توانند حافظه را تحريف كرده يا در به يادآوري واضح رويدادها در حافظه اختلال ايجاد كنند) جدي نيستند. راهبردهاي حافظه اي ساده زير به شما كمك مي كنند به نحو موثري رمزگرداني، اندوزش و بازيابي كنيد.

قبل از هرچيز يادتان باشد كه حافظه حتي در بهترين شرايطش بدون ضعف و اشكال نيست و دانشجوياني كه عادات نابخردانه اي چون كم خوابي، مصرف دارو و مرتب حاضر نشدن در كلاس را دارند، اگر مي خواهند در امتحان عملكرد خوبي داشته باشند بايد اين عاداتشان را ترك كنند.اولين گام در بهبود عملكرد تحصيلي تان، اطمينان يافتن از پرداختن موثر اطلاعات است تا اطلاعات در حافظه بلند مدت اندوخته شود. اگرچه برخي اطلاعات به طور خودكار رمزگرداني مي شوند ولي براي يادگرفتن دروس بايد خيلي زحمت بكشيد.

اگر يادتان باشد گفتم كه رمزگرداني مستلزم توجه كردن، پردازش اطلاعات در تسطيح مناسب و تصويرسازي ذهني است.مدير و برنامه ريز زمان خوبي باشيد:با مديريت و برنامه ريزي مناسب زمان مي توانيد وقت مورد نيازتان براي خوب درس خواندن را تامين كنيد. براي گرفتن نمرات بالا بايد در ازاي هر يك ساعت كلاس ، روزانه ? ? ساعت درس بخوانيد. مثلاً اگر هفته اي ?? ساعت كلاس داريد بايد

وقتي عزم تان را جزم كرديد كه وقت لازم براي دروس تان را كنار بگذاريد، نبايد اجازه بدهيد چيز ديگري حواس تان را پرت كند. اگر مي خواهيد چيزي را به ياد آوريد نبايد اجازه بدهيد توجه تان تقسيم شود. ببينيد چه قدر به مطالب توجه مي كنيد. اگر احساس كرديد حواس تان جمع نيست با استفاده از كلمه يا عبارتي مثل «تمركز» يا «صفر» سطح توجه تان را افزايش دهيد.مطالب را طوطي وار حفظ نكنيد بلكه آن ها را بفهميد:

اگر مطالب را بفهميد و آن ها را طوطي وار مرور و حفظ نكنيد، احتمال اين كه آن ها را در بلندمدت به ياد آوريد بيشتر خواهد شد. مرور براي جاگرفتن اطلاعات در حافظه كوتاه مدت خوب است ولي وقتي به رمزگرداني، اندوزش و بازيابي اطلاعات در حافظه بلند مدت نياز داريد، خيلي موثر نيست. پس سعي كنيد تا حد امكان اطلاعات را بفهميد و آن ها را معنا و بسط دهيد و شخصي كنيد.

يكي از فنوني كه شما را از فهميدن مطالب مطمئن مي كند، بازبيني شناختي است كه ميزان پيشرفتتان در مطالعه يا درس خواند را نشان مي دهد. مثلاً براي مطمئن شدن از اين كه مطالب را فهميده ايد، خلاصه اي از مطالب خوانده شده تهيه كنيد و قسمت هايي را كه هنوز مبهم هستند، دوباره بخوانيد.از خودتان سوال كنيد:

يکي از مهم ترين توانايي هاي مغز ، قدرت به خاطر سپردن چيزهاي گوناگون است. حافظه در هر فرد از سه بخش مختلف تشکيل مي شود. رمزگرداني ، اندوزش و بازيابي. هر يک از اين بخش ها عمل خاصي را انجام مي دهند ، رمزگرداني وظيفه ي آماده کردن اطلاعات براي ذخيره شدن را دارد. اندوزش اطلاعات رمز گرداني شده را ذخيره مي کند و بازيابي وظيفه ي دوباره خوانده شدن و بيرون کشيدن اطلاعات ذخيره شده را دارد.

مشكلات حافظه اي اكثر آدم ها به اندازه ياد زدودگي(از دست رفتن حافظه) يا واپس راني (فناوري هاي هيجاني ناشي از ضربه هاي روحي كه مي توانند حافظه را تحريف كرده يا در به يادآوري واضح رويدادها در حافظه اختلال ايجاد كنند) جدي نيستند. راهبردهاي حافظه اي ساده زير به شما كمك مي كنند به نحو موثري رمزگرداني، اندوزش و بازيابي كنيد.

قبل از هرچيز يادتان باشد كه حافظه حتي در بهترين شرايطش بدون ضعف و اشكال نيست و دانشجوياني كه عادات نابخردانه اي چون كم خوابي، مصرف دارو و مرتب حاضر نشدن در كلاس را دارند، اگر مي خواهند در امتحان عملكرد خوبي داشته باشند بايد اين عاداتشان را ترك كنند.اولين گام در بهبود عملكرد تحصيلي تان، اطمينان يافتن از پرداختن موثر اطلاعات است تا اطلاعات در حافظه بلند مدت اندوخته شود.

اگرچه برخي اطلاعات به طور خودكار رمزگرداني مي شوند ولي براي يادگرفتن دروس بايد خيلي زحمت بكشيد. اگر يادتان باشد گفتم كه رمزگرداني مستلزم توجه كردن، پردازش اطلاعات در تسطيح مناسب و تصويرسازي ذهني است.مدير و برنامه ريز زمان خوبي باشيد:با مديريت و برنامه ريزي مناسب زمان مي توانيد وقت مورد نيازتان براي خوب درس خواندن را تامين كنيد.

براي گرفتن نمرات بالا بايد در ازاي هر يك ساعت كلاس ، روزانه ? ? ساعت درس بخوانيد. مثلاً اگر هفته اي ?? ساعت كلاس داريد بايدوقتي عزم تان را جزم كرديد كه وقت لازم براي دروس تان را كنار بگذاريد، نبايد اجازه بدهيد چيز ديگري حواس تان را پرت كند. اگر مي خواهيد چيزي را به ياد آوريد نبايد اجازه بدهيد توجه تان تقسيم شود. ببينيد چه قدر به مطالب توجه مي كنيد. اگر احساس كرديد حواس تان جمع نيست با استفاده از كلمه يا عبارتي مثل «تمركز» يا «صفر» سطح توجه تان را افزايش دهيد.

دانستنی های بسیار جالب درباره ی حافظه

مطالب را طوطي وار حفظ نكنيد بلكه آن ها را بفهميد:

اگر مطالب را بفهميد و آن ها را طوطي وار مرور و حفظ نكنيد، احتمال اين كه آن ها را در بلندمدت به ياد آوريد بيشتر خواهد شد. مرور براي جاگرفتن اطلاعات در حافظه كوتاه مدت خوب است ولي وقتي به رمزگرداني، اندوزش و بازيابي اطلاعات در حافظه بلند مدت نياز داريد، خيلي موثر نيست. پس سعي كنيد تا حد امكان اطلاعات را بفهميد و آن ها را معنا و بسط دهيد و شخصي كنيد. يكي از فنوني كه شما را از فهميدن مطالب مطمئن مي كند، بازبيني شناختي است كه ميزان پيشرفتتان در مطالعه يا درس خواند را نشان مي دهد. مثلاً براي مطمئن شدن از اين كه مطالب را فهميده ايد، خلاصه اي از مطالب خوانده شده تهيه كنيد و قسمت هايي را كه هنوز مبهم هستند، دوباره بخوانيد.

از خودتان سوال كنيد:

راهبرد سوال از خود به شما كمك مي كند مطالب را بهتر به ياد آوريد. لابه لاي درس خواندنتان، لحظاتي توقف كنيد و از خودتان چنين سوالاتي بپرسيد: «معناي چيزهايي كه خواندم چيست؟»، «چه اهميتي دارند؟» و «مصداق مفهومي كه خواندم چيست؟» وقتي با طرح سوالاتي از اين قبيل، به مطالبي كه خوانده ايد يا كارهاي كلاسي تان صورت عيني و ملموس بخشيديد، تعداد تداعي هاي اطلاعاتي را كه بعداً مي خواهيد بازيابي كنيد، بالا مي بريد.

يادداشت هاي خوبي برداريد:

يادداشت برداري خوب در جريان گوش دادن به صحبت هاي استاد يا خواندن كتاب درسي، به حافظه شما كمك خواهد كرد. ولي هر چيزي را يادداشت نكنيد؛ اين كار حواس تان را پرت مي كند و نمي گذارد از منظور استاد يا كتاب درسي تصوير كاملي در ذهن تان ترسيم كنيد.
راهبردهاي يادداشت برداري خوب به شرح زير هستند:

خلاصه بندي:

بعد از چند دقيقه گوش كردن يا كتاب خواندن، نكات اصلي را يادداشت كنيد. دوباره چند دقيقه به صحبت هاي استادتان گوش بدهيد و كتاب بخوانيد، بعد نكات اصلي ديگر را يادداشت كنيد.

تعيين رئوس مطالب:

رئوس مطالب صحبت هاي استادتان را مشخص كنيد. براي اين كار سلسله مراتبي تهيه كنيد كه رابطه ايده ها و اختصاصي يا عمومي بودن آن ها را نشان مي دهد. بعد از اين كه سلسله مراتب فصول كتاب درسي تان را تهيه كرديد، عناوين اصلي را با مثلاً حرف «الف»، عناوين فرعي را با حرف «ب» و عناوين فرعي تر را با حرف «ج» مشخص كنيد.

نقشه هاي مفهومي:

اگر رئوس مطالب نظر شما را جلب نكرد از صحبت هاي استاد يا كتابتان نقشه هاي مفهومي تهيه كنيد. نقشه هاي مفهومي شبيه رئوس مطالب هستند، فقط اطلاعات را به صورت نمودار يا نقشه نشان مي دهند.

روش كورنل:

از سمت راست صفحه كاغذ، خطي كه يك چهارم تا يك سوم صفحه را جدا مي كند به سمت پايين صفحه بكشيد و صفحه را به دو قسمت تقسيم كنيد يادداشت هاي تان را روي دو سوم تا سه چهارم صفحه باقي مانده در سمت چپ صفحه ثبت كنيد وقتي مشغول مرور يادداشت هاي تان هستيد مي توانيد نظرات تان را در سمت راست بنويسيد به اين ترتيب يادداشت هاي شما شخصي تر و بازيابي آن ها آسان تر مي شود.

دانستنی های بسیار جالب درباره ی حافظه

مرور يادداشت ها:

عادت كنيد هر از گاهي يادداشت هاي تان را مرور كنيد و خواندن آن ها را به شب امتحان موكول نكنيد. در صورت امكان، بلافاصله پس از هر تدريس يا مطالعه هر بخش، دقايقي را صرف مرور يادداشت هاي تان كنيد. به اين ترتيب مي توانيد اطلاعاتي را كه از دست داده ايد ولي هنوز در حافظه تان هستند، بيابيد. اين راهبرد، يادگيري شما را تثبيت مي كند.

حافظه تان تعطيل مي شود اگر …

حسود هستيد؟

تنها دوستان‌تان يكي‌يكي از شما فاصله نمي‌گيرند و رابطه ميان شما و همسرتان شكرآب نمي‌شود. محققان مي‌گويند آدم‌هاي حسود علاوه بر تنهايي، خطر ابتلا به آلزايمر را به جان مي‌خرند. ديلي‌ميل نوشته است كه زنان حسودي كه چشم ديدن موفقيت‌هاي ديگران را ندارند، دوبرابر بيشتر از زنان ديگر به آلزايمر مبتلا مي‌شوند. به گفته پژوهشگران، عصبي بودن و در گروه خجالتي‌ها جا گرفتن و درونگرايي، از ويژگي‌هايي هستند كه ريسك ابتلا به اين بيماري را بالا مي‌برند. اين درحالي است كه زنان برونگرا كمتر به آلزايمر گرفتار مي‌شوند و به‌دليل اينكه استرس‌هاي‌شان را بيرون مي‌ريزند و در خود نگه نمي‌دارند و مغزشان سالم‌تر مي‌ماند.

مام مي‌زنيد؟

به خيال خودتان اصول بهداشت را رعايت مي‌كنيد و با استفاده هر روزه از مام‌هاي ضدعرق نمي‌گذاريد بوي بد عرق‌تان كسي را آزار دهد؟ محققان مي‌گويند به اين شكل بهداشت را رعايت كردن مغز شما را از كار مي‌اندازد. به نوشته ساينس ديلي، محققان دريافته‌اند كه وارد شدن آلومينيوم به بدن، خطر ابتلا به آلزايمر را بالا مي‌برد و براساس پژوهش‌هاي آنها، نمك‌هاي آلومينيوم كه در ضدعرق‌ها وجود دارند، با وارد شدن به بدن مي‌توانند افراد را به اين بيماري مبتلا كنند. محققان هنوز مطمئن نيستند كه استفاده از مام علت ابتلا به آلزايمر است اما بررسي‌هاي‌شان نشان مي‌دهد كه همبستگي آماري ميان اين دو وجود دارد.

سيگاري هستيد؟

نمي‌خواهيم از سرطان‌زا بودن سيگار صحبت كنيم يا بگوييم كه چهره‌تان با سيگاري شدن پير مي‌شود. صحبت امروز ما درمورد پيري مغز است. محققان مي‌گويند مغز سيگاري‌ها زودتر از افرادي كه با دخانيات ميانه‌اي ندارند، پير مي‌شود و احتمال دچار شدن به آلزايمر در ميان اين افراد بيشتر است. به نوشته تلگراف، پزشكان بر اين باورند كه گذشته از اعتياد به سيگار، قرار داشتن در معرض دود آن هم مي‌تواند چنين خطري را ايجاد كند. پس اگر هواي مغزتان را نداريد، حداقل به فكر كساني باشيد كه هر روز دودي كه از دهان شما خارج مي‌شود را تنفس مي‌كنند.

مرد آهنين هستيد؟

به بالا بودن ذخيره آهن بدن‌تان افتخار نكنيد و اگر متخصص براي‌تان قرص مكمل آهن تجويز نكرده، بيهوده با خوردن اين قرص‌ها خودتان را تقويت نكنيد. محققان مي‌گويند تجمع بيش از اندازه آهن در بدن مي‌تواند يكي از دلايل دچار شدن به زوال عقل باشد. هلث نوشته مواد معدني با تجمع در بدن مي‌توانند بيماري‌هاي مختلفي را ايجاد كنند و از ميان آنها، آهن با جمع شدن در هيپوكامپ مي‌تواند به بافت‌هاي مغز آسيب بزند و زمينه‌ساز ابتلا به آلزايمر شود. شايد به همين دليل هم هست كه محققان مي‌گويند بيش از اندازه خوردن گوشت قرمز مي‌تواند آلزايمر را به جان شما بيندازد. پس اگر مي‌خواهيد احتمال ابتلاي‌تان به اين بيماري را كم كنيد، از به‌اندازه بودن ذخيره آهن بدن‌تان مطمئن شويد.

فضانورد هستيد؟

اگر آنقدر نبوغ يا ثروت نداشته‌ايد كه به فضا اعزام شويد، خدا را شكر كنيد. چون چنين سفر هيجان‌انگيزي مي‌توانست پايان زندگي مغز شما باشد چراكه محققان ثابت كرده‌اند رفتن به ماموريت‌هاي فضايي مي‌تواند با خطر ابتلا به زوال عقل همراه باشد. خبرگزاري مهر از زبان متخصصان دانشگاه روچستر نوشته است مشكلات شناختي يكي از هديه‌هايي است كه فضانوردان با فاصله گرفتن از زمين آن را دريافت مي‌كنند. اين پژوهشگران ادعا مي‌كنند كه هرچه يك فضانورد بيشتر در اعماق فضا بماند، خطر ابتلايش به اين بيماري بيشتر مي‌شود.

ديابت داريد؟

افسرده بودن يا ابتلا به ديابت هم از ديگر مشكلاتي است كه مي‌تواند شما را گرفتار آلزايمر كه يكي از انواع زوال عقل است كند، به همين دليل محققان مي‌گويند با پيشگيري از اين دو بيماري تا اندازه زيادي مي‌توان افراد را در برابر زوال عقل بيمه كرد. به نوشته بي‌بي‌سي، چاقي مفرط، فشار خون و كلسترول بالا هم در ابتلا به اين بيماري دخيل هستند اما افسردگي و ديابت آنقدر در مبتلا شدن به اين بيماري نقش دارند كه با حذف‌شان مي‌توان اميد داشت كه 21درصد از شمار مبتلايان به آلزايمر در جهان كاسته شود، اين درحالي است كه تنها 7درصد قربانيان آلزايمر به‌دليل داشتن ژن اين بيماري به آن دچار مي‌شوند.

GPS خريده‌ايد؟

تنها پيچيدن در يك خيابان اشتباه در تهران شلوغ كافي است تا راه‌تان چند ساعت دورتر شود؛ شايد همين واقعيت دليل پناه بردن بسياري از افراد به موقعيت‌ياب‌هاي ماهواره‌اي يا «جي‌پي‌اس‌»‌ها باشد اما محققان اين بار هم مي‌گويند كه تكنولوژي هميشه در كنار خدمت‌هايي كه به ما مي‌كند، باني خيانت‌هايي هم هست. براي مثال همين «جي‌پي‌اس‌ها» گرچه موقعيت‌يابي در يك شهر شلوغ را براي‌تان آسان مي‌كنند، اما مي‌توانند باعث مبتلا شدن‌تان به آلزايمر هم شوند. ‌«ام‌اس‌ان» نوشته کساني كه زحمت به‌خاطر سپردن مسير راه به خود نمي‌دهند و براي يافتن موقعيت‌هاي تازه تلاش نمي‌كنند، باعث تحليل رفتن هيپوكامپ مغز خود و در نتيجه ابتلا به آلزايمر مي‌شوند.

بد خواب هستيد؟

هر چه درمورد بيماري‌هايي كه به‌دليل بدخوابي به جان شما مي‌افتند بگوييم، كم گفته‌ايم؛ از ابتلا به افسردگي گرفته تا چاقي و ديابت حتي دچار شدن به بيماري آلزايمر! محققان كشف كرده‌اند كساني كه به اختلالات خواب دچار هستند، بيشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.از نظر محققان شايد اين عامل، از شايع‌ترين عوامل دچار شدن به اين بيماري باشد و باتوجه به بررسي‌هاي آنها افرادي كه نمي‌توانند 7، 8 ساعت از شب را با آرامش بخوابند، دير يا زود به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا