دسته‌بندی نشده

دارندگان گذرنامه ایرانی بدون ویزا به کجا می توانند سفر کنند؟

ایرانی ها بدون ویزا به کدام کشورها می توانند سفر کنند؟

ویزا مجوزی است که افراد مختلف با آن می‌توانند وارد یک کشور خارجی شوند و برای مدت زمانی محدود در آن کشور مقیم باشند. با دریافت ویزا شما مقررات و قوانین تعیین شده‌ی کشورها را قبول می‌کنید. با توجه به نحوه ارتباط کشورها با یکدیگر و سیاست گذاری آن‌ها، ممکن است اخذ ویزا برای ورود به یک کشور الزامی باشد یا اصلا نیازی به دریافت آن نباشد. سفر بدون ویزا به کشورها علاوه بر معاف کردن شما از هزینه‌های اضافی، در وقت شما هم صرفه جویی می‌کند.

کشورهای زیادی وجود دارند که برای سفر به آن‌ها باید با طی کردن مراحل قانونی در انتظار ویزا بمانید. متاسفانه گاهی سفارت کشورها به دلایل مختلفی مانند حساسیت‌های سیاسی، نداشتن توانایی مالی و حتی بدون هیچ دلیل منطقی به برخی از افراد ویزا نمی‌دهند. بنابراین سفر بدون دریافت ویزا یا روادید، بسیار راحت و کم دغدغه است و شما بدون طی کردن مراحل مختلف و فقط با داشتن گذرنامه می‌توانید به کشورهای دیگر سفر کنید.

در سال‌های اخیر مسئله گردشگری نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی کشورها ایفا کرده است و بسیاری از کشورها معتقد هستند با توسعه روابط دوستانه با سایر کشورها می‌توانند به پیشرفت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی کشورشان کمک کنند. بر همین اساس این کشورها روابط خود را با سایر کشورها توسعه داده‌ و ارتباطی همه جانبه و مستقیم با آن‌ها برقرار کرده‌اند و شهروندان آن‌ها بدون نیاز به ویزا می‌توانند به مقاصد زیادی سفر کنند.

سفر بدون ویزا

سفر آسان و بدون ویزای شهروندان یک کشور به سایر کشورها و همچنین ایجاد شرایطی برای اتباع کشورهای دیگر برای داشتن سفری راحت به یک کشور مسئله‌ی بسیار مهمی است که با اعتبار پاسپورت مطرح می‌شود.

برای دریافت ویزای یک کشور باید به کنسولگری یا سفارت آن کشور مراجعه کنید. سفارت پس از بررسی شرایط شما مجوز را برایتان صادر می‌کند. البته امکان دریافت ویزا به شیوه‌های دیگر مانند ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی و ویزای مجوز الکترونیکی سفر eTA هم امکان پذیر است که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

  • ویزای فرودگاهی

ویزای فرودگاهی در فرودگاه یک کشور صادر می‌شود. دلایل صدور این ویزاها این است که در برخی از پروازهای طولانی مدت خارجی، هواپیما باید بین مسیر در کشور دومی بنشیند.
در این موارد مسافران هواپیما اقدام به دریافت ویزای فرودگاهی و ترانزیتی می‌کنند. این ویزاها محدود به فضای فرودگاه هستند و چند ساعت اعتبار دارند. همچنین کشورهایی که سختگیری زیادی در صدور ویزا ندارند این امکان را برای مسافران فراهم کرده‌اند تا آن‌ها بدون انجام دادن پروسه گرفتن ویزا، این مجوز را در فرودگاه دریافت کنند.

  • ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی ویزاهای جدیدی هستند که فرایند صدور این مجوز را تسریع کرده‌اند. برای دریافت این ویزا، متقاضی باید در وبسایت سفارت کشور مقصد درخواست خود را ثبت کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. سپس بعد از طی مراحل لازم ویزای شخص به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

انواع ویزا

  • مجوز الکترونیکی سفر eTA

مجوز الکترونیکی سفر eTA مربوط به افرادی است که بدون نیاز به ویزا قصد سفر هوایی به کانادا را دارند. eTA به صورت الکترونیکی ضمیمه پاسپورت مسافر می‌شود و ۵ سال اعتبار دارد.

اعتبار پاسپورت ایران

متاسفانه در سال‌های اخیر به علت کاهش اعتبار پاسپورت ایران تعداد کشورهایی که اجازه سفر بدون ویزا برای ایرانیان به آن‌ها فراهم است کم‌تر شده‌اند. مراجع و منابع مختلفی براساس فاکتورها و شاخص‌های متفاوتی میزان اعتبار پاسپورت‌های کشورهای جهان را مشخص می‌کنند. براساس گزارش‌های سه شاخص معتبر بین‌المللی اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۲ به شکل زیر بوده است.

اعتبار پاسپورت ایران

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه بندی ویزا ایندِکس

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه‌بندی ویزا ایندِکس که بین ۱۱۳ کشور جهان انجام شده جایگاه ۱۰۵ است. براساس این گزارش شهروندان ایران در سال ۲۰۲۲ فقط به ۳۹ کشور جهان می‌توانند بدون ویزا سفر کنند. در این گزارش ۱۱ مقصد بدون نیاز به ویزا، ۲۷ مقصد نیاز به ویزای الکترونیکی و یک مقصد هم نیاز به مجوز الکترونیکی سفر(e.TA) دارد.

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه بندی پاسپورت ایندِکس

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه‌بندی پاسپورت ایندکس، رتبه ۸۵ است. طبق این گزارش سفر بدون ویزا برای ایرانیان به ۵۰ کشور امکانپذیر است.

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه‌بندی هِنلِی ایندکس

جایگاه پاسپورت ایران در رتبه‌بندی هِنلِی ایندکس، رتبه ۱۰۲ است. در این گزاراش دویست پاسپورت و ۲۲۷ مقصد مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. طبق رتبه‌بندی هنلی ایندکس سفر بدون ویزا برای ایرانیان به ۴۳ کشور امکانپذیر است. از میان این کشورها، ۱۳ کشور بدون ویزا، ۲۸ کشور با ویزای فرودگاهی و دو کشور با e.TA اجازه ورود ایرانی‌ها را به خاک کشورشان می‌دهند.

حتماً بخوانید:

فرق ویزا و پاسپورت چیست؟

فرق ویزا و پاسپورت چیست؟

ویزا و پاسپورت چه فرقی با یکدیگر دارند؟ما در این مقاله سعی داریم تا به معرفی پاسپورت یا گذرنامه و ویزا یا روادید بپردازیم تفاوت پاسپورت با ویزا را…

تعداد کشورهای مجاز با امکان سفر بدون ویزا برای ایرانیان بسیار کم هستند. بسیاری از این کشورها ناشناخته بوده و شرایط مساعدی برای سفر ندارند. در ادامه این کشورها را معرفی می‌کنیم.

کشورهای آسیایی مجاز با امکان سفر بدون ویزا برای ایرانیان

نام کشور نوع ویزا
مالزی – قزاقستان – عراق بدون نیاز به ویزا
عمان-قطر-لبنان-مالدیو-نپال-تیمور-لسته نیاز به ویزای فرودگاهی
عمان – قطر- کامبوج نیاز به ویزای الکترونیکی
سریلانکا – پاکستان نیاز به مجوز الکترونیکی یا TA

منبع : الی گشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا