دسته‌بندی نشده

دادن روغن ماهی به کودکان از چه سنی پیشنهاد می شود ؟

چه زمانی به نوزادان روغن ماهی بدهیم؟

رژیم غذایی سالم برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور تقویت ایمنی در برابر بیماری ها با افزایش مقاومت بدن، افزایش کیفیت زندگی و حمایت از رشد جسمی و ذهنی، تغذیه روزانه باید متعادل و منظم باشد.

رژیم غذایی متعادل تنها با استفاده از هر گروه غذایی امکان پذیر است. زیرا بدن به تمام اجزاء مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نیاز دارد. نقش برخی از چربی های ضروری، به ویژه امگا ۳، در متابولیسم حیاتی است. همه گروه‌های سنی به این اسانس‌ها نیاز دارند، زیرا این روغن‌ها به خودی خود در بدن تولید نمی‌شوند، تنها با مصرف مناسب ماهی به دست می‌آیند.

به همین دلیل کسانی که نمی توانند ماهی مصرف کنند، متأسفانه نمی توانند از این ترکیبات بهره کافی ببرند. در این مرحله، این سوال به ذهن والدین می رسد که “آیا استفاده از روغن ماهی در نوزادان ضروری است؟”

فواید روغن ماهی برای نوزادان

چرا روغن ماهی برای نوزادان مهم است؟

تاثیر تغذیه بر رشد جسمی و ذهنی نوزادان غیر قابل انکار است. بسیاری از سیستم‌ها، به‌ویژه مغز، چشم و سیستم ایمنی نوزادان بین ۰ تا ۱ سال، در چند سال اول به رشد خود ادامه می‌دهند و پایه‌های سال‌های بعدی در این سنین شروع می‌شود. بنابراین اهمیت ارزش های تغذیه ای گرفته شده در این دوره یک بار دیگر افزایش می یابد.

برای نوزادان کوچک امکان مصرف ماهی در سال های اول زندگی وجود ندارد. گرچه انتقال به غذاهای کمکی پس از ۶ ماه اول شروع می شود، اما به دلایل آلرژیک کمی زمان بیشتری برای مصرف غذاهایی مانند ماهی نیاز است. به همین دلیل، والدین می خواهند هر چه زودتر استفاده از روغن ماهی را شروع کنند تا فرزندانشان از روغن های ضروری مانند EPA و DHA بهره مند شوند.

فواید اسیدهای چرب امگا ۳ چیست؟

مواد فعال اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی EPA و DHA هستند. این مواد نقش مهمی در عملکردهای حیاتی دارند. DHA همچنین ماده خام سلول های مغز و عصبی است.

فواید اسیدهای چرب امگا ۳

فواید این اسانس ها برای نوزادان که برای زندگی مورد نیاز است را می توان به شرح زیر برشمرد.
امگا ۳ نقش فعالی در سلامت چشم کوچولوها دارد. با مشارکت در ساختار عروق و سلول هایی که چشم را تغذیه می کنند، بینایی را بهبود می بخشد.
برای رشد عملکردهای مغز در نوزادان مهم است. این ماده خام سلول های مغز است و ارتباط بین نورون ها را تقویت می کند و از رشد ذهنی پشتیبانی می کند.
ارزش غذایی روغن ماهی بسیار بالاست. سرشار از ویتامین های A و D و همچنین EPA و DHA است که امگا ۳ موجود در آن را تشکیل می دهند و به تامین مکمل های مورد نیاز کودک کمک می کند.

به رشد روانی نوزادان کمک می کند. مشاهده شده است که نوزادانی که از روغن ماهی استفاده می کنند مطیع و آرام تر هستند.
اجزای موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر عفونت های آنفولانزا مانند آنفولانزا و سرماخوردگی می شود.
امگا ۳ که بر سلامت پوست موثر است، در برابر بثورات آلرژیک و لکه هایی که ممکن است روی پوست نوزادان ایجاد شود، محافظت می کند.
با تقویت مهارت های یادگیری، درک و ادراک کودک را تسهیل می کند.
امگا ۳ و ویتامین D موجود در آن سلامت استخوان ها را تقویت می کند.

همانطور که می بینید، روغن ماهی و ماده امگا ۳ موجود در آن فواید بسیار مهمی بر سلامت و رشد نوزاد دارند. بنابراین مصرف ماهی یا استفاده از روغن ماهی باید هر چه زودتر شروع شود.

حتماً بخوانید:

بهترین زمان برای شروع روغن ماهی برای نوزادان چه زمانی است؟

تولید اجزایی مانند EPA و DHA در بدن انسان امکان پذیر نیست. به همین دلیل، اسیدهای چرب امگا ۳ باید روزانه از منابع معتبر مصرف شوند. با مصرف ماهی های چرب و سرد آبی مانند سالمون، خال مخالی، ساردین ۲ تا ۳ بار در هفته می توان مکمل امگا ۳ مورد نیاز بدن ما را تامین کرد. با این حال، این ماهی نباید حاوی فلزات سنگین باشد، حاوی مقدار زیادی امگا ۳ باشد و باید در شرایط مناسب پخته شود.

 روغن ماهی برای نوزادان

بعد از اینکه کودک شما به سن کافی برای مصرف غذاهای کمکی و ماهی رسید، می توانید با مشورت پزشک این غذا را به لیست مواد غذایی اضافه کنید و از بهره مندی او از اسیدهای چرب امگا ۳ مطمئن شوید. با این حال، برای بچه های کوچکی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند و برای نوزادانی که هنوز به این مرحله نرسیده اند، می تواند گزینه بسیار مفیدتری باشد. پس چه زمانی روغن ماهی به نوزادان داده می شود؟

کارشناسان توصیه نمی کنند که نوزادان کمتر از ۱ سال از مکمل های روغن ماهی استفاده کنند. دلیل اصلی این امر احتمال آلرژی غذایی است. والدینی که می خواهند روغن ماهی را شروع کنند، می توانند با تایید پزشک اطفال، پس از یک سالگی فرزندانشان، شروع به دادن امگا ۳ کنند. در برخی از نوزادان، زمانی که وزن کم یا کاهش اشتها رخ می دهد، این دوره می تواند چند ماه به تعویق بیفتد.

منبع : وبلاگ نی نی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا