دسته‌بندی نشده

خواص گیاه باکوپا برای سلامتی و نحوه مصرف آن

باکوپا مونیری Bacopa monnieri چیست و چه خواصی دارد؟

Bacopa monnieri باکوپا مونیری یا باکوپای کامپکت یا فشرده گیاهی خزنده وبوی است که در تالاب های جنوبی شرقی هند ، استرلیا ، اروپا ، آفریقا ، آسیا و آمریکای شمالی وجنوبی و در محیط مرطوب گرمسیری رشد و نمو دارد. و با نام های آب هسیوپ ، آب آبی ، برهی ، گریولی و نعناع هندی از آن یاد میشود.

خواص باکوپا مونیری :

1- قرنهاست توسط پزشکان برای بهبود حافظه کاهش اضطراب و درمان صرع از آن بکار میرفته است. تحقیقات نشان داده که عملکرد مغز را در برابر اضطراب و استرس تحت تاثیر قرار میدهد.
2- حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی است و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که آسیب های ناشی از بیماری های قلبی دیابتی و برخی سرطان ها را بهبود میبخشد. و کاهش دهنده التهاب است (التهاب های ناشی از سرطان ها دیابت بیماری های قلبی و کلیوی)
3- در مطالعات حیوانی نشان داده شده که اثرات ضدالتهاب آن در مقایسه با داروهای دیکلوفناک و ایندومتاسین برابری میکند.

باکوپا مونیری

4- کاهش دهنده استرس و اضطراب و بهبود سرطان ها از جمله سرطان پستان ، روده بزرگ و تومورهای مغزی است. چرا که باعث کاهش سلول های سرطانی میشود و با سیستم دوپامین و سروتونرژیک در تعامل است.
5- کاهش دهنده فشار خون بالاست اما این تحقیق نیاز به بررسی بیشتر برروی انسان دارد.

عوارض و میزان مصرف Bacopa monnieri :

مصرف آن با معده خالی باعث حالت تهوع ، نفخ و یا بیرون روی خواهد شد و این گیاه بعضا به صورت عصاره و پودر به فروش میرسد.
اما عمده مصرف آن به صورت بسته بندی های دارویی است.
مصرف ۲۲۵ میلی گرم آن به مدت ۶ماه در مورد کودکان ۶ تا ۱۲ساله باعث کاهش ۸۵% پیش فعالی میشود ، اما دوز استاندارد آن ۳۰۰ میلی گرم در طی ۱۲هفته است. و دربرخی مطالعات نشان داده شده که این محصول درچربی ها محلول است.

دوز توصیه شده باکوپا چقدر است؟

باکوپا معمولاً به عنوان مکمل به شکل کپسول یا قرص مصرف می شود. دوز توصیه شده باکوپا می تواند بسته به مکمل خاص و نیازهای فرد متفاوت باشد. با این حال، بیشتر مطالعات از دوز 300-600 میلی گرم در روز استفاده کرده اند که در دوزهای منقسم مصرف شده است.

مهم است که با دوز کمتر شروع کنید و به تدریج در صورت لزوم افزایش دهید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود. همچنین مهم است که دستورالعمل های روی برچسب مکمل را دنبال کنید و از دوز توصیه شده تجاوز نکنید.

عوارض باکوپا مونیری

توجه به این نکته مهم است که اثرات باکوپا ممکن است چندین هفته طول بکشد تا قابل توجه شود و توصیه می شود که آن را حداقل به مدت 8-12 هفته به طور مداوم مصرف کنید تا فواید کامل را مشاهده کنید.

اگر قصد مصرف باکوپا را دارید، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا دوز مناسب را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید، به خصوص اگر یک بیماری پزشکی از قبل موجود دارید یا دارو مصرف می کنید.

نحوه استفاده از گیاه باکوپا

گیاه باکوپا مونیری به صورت کپسول، قرص، چای، عصاره و پودر در بازار موجود است. نحوه استفاده از گیاه باکوپا می‌تواند بسته به نوع محصول مورد استفاده متفاوت باشد، اما به طور کلی می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

کپسول و قرص: اکثر محصولات باکوپا برای مصرف دوره‌ای طراحی شده‌اند و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شوند. معمولاً دوز توصیه شده بین 300 تا 600 میلی‌گرم در روز است و به دوزهای تقسیم شده می‌خورد.

نحوه مصرف گیاه باکوپا

چای باکوپا: برخی از محصولات باکوپا مونیری به صورت چای آماده شده عرضه می‌شوند. برای تهیه چای باکوپا، یک بسته چای را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بگذارید تا آماده شود. همچنین، می‌توانید گیاه خشک را در یک قوری، به همراه آب جوش، برای چند دقیقه بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و نوشیدنی را میل کنید.

منبع : مجیک بادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا