دسته‌بندی نشده

خواص بی نظیر کاکل ذرت برای سلامت بدن

کاکل ذرت و آشنایی با خواص مختلف آن برای سلامت

کاکل ذرت رشته های باریک نرم و نازکی است که روی سر بلال تازه رشد می کند. با اینکه موقع آماده کردن ذرت برای پخت و خوردن، کاکل آن دور ریخته می شود خواص و کاربردهای دارویی متعددی دارد. به عنوان یک داروی گیاهی کاکل ذرت تا قرن ها در طب سنتی چینی و بومی آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه از آن در بسیاری از کشورها شامل چین، فرانسه، ترکیه و ایالات متحده استفاده می شود. در این مقاله همه چیز درباره کاکل ذرت، کاربردها، خواص آن و … توضیح داده می شود.

کاربردهای کاکل ذرت در طب سنتی

این فیبرهای براق و نازک به گرده افشانی و رشد ذرت کمک می کنند و علاوه بر این در طب سنتی هم کاربرد دارد. کاکل ذرت حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که تاثیرات مختلفی بر سلامتی دارند. در طب سنتی چینی و بومی آمریکایی از کاکل ذرت برای درمان بیماری های مختلفی مثل مشکلات پروستات، مالاریا، عفونت های مجاری ادراری و بیماری های قلبی استفاده می شود.

کاکل ذرت حاوی پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و فیبر است. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد این گیاه می تواند به کاهش فشار خون، کلسترول، قند خون و التهاب کمک کند. کاکل ذرت بیشتر تازه استفاده می شود اما اغلب قبل از مصرف به عنوان چای یا عصاره، خشک می شود.

خواص کاکل ذرت برای سلامت

از عصاره کاکل ذرت برای مشکلات و بیماری های زیر استفاده می شود:

  • شب ادراری
  • عفونت های مثانه ای
  • التهاب پروستات
  • التهاب سیستم ادراری
  • سنگ کلیه
  • نارسایی های قلبی
  • دیابت ها
  • خستگی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا

خواص کاکل ذرت

اگرچه استفاده از کاکل ذرت در طب سنتی معمول است تحقیقات در این باره محدود است. با این حال، بررسی های اولیه نشان می دهد این گیاه برای سلامتی به خصوص برای انواع مشخصی از بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی و دیابت ها مفید است.

آنتی اکسیدان های کاکل ذرت

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که سلول های بدن را در مقابل آسیب رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو حفظ می کند. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی بیماری های مزمن مثل دیابت ها، بیماری های قلبی، سرطان و التهاب است.

کاکل ذرت منبع طبیعی سرشار از فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است.

تحقیقات آزمایشگاهی متعددی و بررسی ها روی حیوانات ثابت کرده است فلاونوئیدهای کاکل ذرت استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد حفظ می کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی کاکل ذرت دلیل بسیاری از خواص آن است.

خواص ضد التهابی کاکل ذرت

التهاب قسمتی از پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است. التهاب اضافه به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت ها مربوط است. تحقیقات آزمایشگاهی و بررسی ها روی حیوانات نشان داده عصاره کاکل ذرت با جلوگیری از فعالیت دو ترکیب التهابی اصلی، التهاب را کاهش می دهد. این فیبر گیاهی نخ مانند حاوی منیزیم هم است که به تنظیم واکنش التهابی بدن شما کمک می کند.

طرفداران طب سنتی باور دارند این فیبر گیاهی را می توان برای کاهش درد ناشی از ناراحتی های التهابی مثل نقرس و آرتروز استفاده کرد. خاصیت ادرار آوری کاکل ذرت از شکل گیری اسید اوریک در مفاصل بدن که منجر به درد نقرس می شود جلوگیری کند اما نمی توان برای درمان آرتروز زیاد روی آن حساب کرد.

خاصیت کاکل ذرت برای تنظیم قند خون

بعضی تحقیقات نشان می دهد کاکل ذرت قند خون را کاهش می دهد و به کنترل علائم دیابت کمک می کند. یک بررسی روی حیوانات نشان داده موش های دیابتی که فلاونوئیدهای کاکل ذرت را مصرف کرده اند در مقایسه با گروه کنترل کاهش چشمگیری در قند خون داشته اند.

یک تحقیق آزمایشگاهی اخیر هم نشان داده آنتی اکسیدان های این محصول ذرت به پیشگیری از بیماری های کلیوی دیابتی کمک می کند. پژوهشی دیگر که در سال 2019 در مجله Nutrition and Metabolism منتشر شد نشان می دهد دمنوش کاکل ذرت به تولید انسولین در بدن انسان کمک می کند.

کاکل ذرت و کاهش فشار خون

کاکل ذرت می تواند درمانی موثر برای درمان فشار خون بالا باشد. اولا که به حذف مایع اضافه و پسماندها از بدن شما کمک می کند؛ به همین دلیل می تواند جایگزینی طبیعی برای داروهای ادرار آور که اغلب برای کاهش فشار خون استفاده می شود باشد. دوم اینکه یک بررسی جدید روی موش های صحرایی نشان داده عصاره کاکل ذرت با جلوگیری از فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین تا حد زیادی فشار خون را کاهش می دهد.

در یک بررسی 8 هفته ای به 40 نفر با فشار خون بالا مقادیر رو به افزایشی از این مکمل داده شد تا وقتی این دوز به 118 میلی گرم برای هر پوند از وزن بدنشان (260 میلی گرم برای هر کیلوگرم) رسید و به این ترتیب فشار خونشان در مقایسه با گروه کنترل تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. در این بررسی افرادی که بیشترین مقدار کاکل ذرت را مصرف کرده بودند بیشترین کاهش فشار خون را داشتند.

با مصرف کاکل ذرت برای کاهش فشار خون عوارض جانبی داروهای بدون نسخه هم برایتان پیش نمی آید.

تسهیل انعقاد خون با کاکل ذرت

کاکل ذرت حاوی ویتامین K است که به روند لخته شدن خون کمک می کند. به این ترتیب اگر جراحت و زخم داشته باشید مصرف کاکل ذرت از خونریزی اضافه جلوگیری می کند.

خاصیت کاکل ذرت در درمان عفونت مجاری ادراری

کاکل ذرت در واقع لایه بیرونی مجاری ادراری را پوشش می دهد و از تحریک و ناراحتی بیشتر مجاری ادراری جلوگیری می کند. مصرف دمنوش کاکل ذرت به آرام کردن مثانه و مجاری ادراری ملتهب کمک می کند. این فیبر گیاهی ادرار آور است و به همین دلیل خطر ایجاد باکتری در مجاری ادراری را کاهش می دهد. علاوه بر این برای آرام کردن ناراحتی غده پروستات هم استفاده می شود.

خاصیت کاکل ذرت برای سنگ کلیه

سنگ کلیه از رسوبات متبلور شده ساخته می شود و باعث ایجاد درد و ناراحتی می شود. کاکل ذرت از عهد باستان برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده می شده است. استفاده از کاکل ذرت می تواند جریان ادرار را افزایش و احتمال تشکیل رسوب در کلیه ها را که در نهایت منجر به شکل گیری سنگ کلیه می شود کاهش دهد.

باید توجه داشت کاکل ذرت به دفع سنگ کلیه های از قبل تشکیل شده کمکی نمی کند.

​ خواص کاکل ذرت برای سلامت

خاصیت کاکل ذرت برای کاهش کلسترول

یک تحقیق روی حیوانات نشان داد به موش هایی که عصاره کاکل ذرت داده شد کاهش زیادی در کلسترول کلی و کلسترول بد بدنشان (LDL) مشاهده شد در حالی که کلسترول خوب (HDL) آنها افزایش داشت. در یک بررسی دیگر که در آن موش هایی با رژیم غذایی با چربی بالا بررسی می شدند ثابت شد آنهایی که کاکل ذرت دریافت کردند در مقایسه با گروهی که دریافت نکردند کلسترول کلی پایین تری را تجربه کردند.

کاکل ذرت منبع ویتامین C

کاکل ذرت حاوی ویتامین سی است که برای تقویت سیستم ایمنی عالی است. علاوه بر این نقش مهمی در تنظیم عملکردهای مختلف بدن انسان دارد.

خاصیت کاکل ذرت برای رفع چاقی

چاقی مشکل عمده تهدید کننده بخش زیادی از جمعیت است. از آنجایی که این فیبر گیاهی به حذف آب اضافه و پسماندها از بدن کمک می کند کاکل ذرت برای چاقی مفید به نظر می رسد بنابریان افراد چاق می توانند از دمنوش کاکل ذرت دو یا سه بار در روز برای حداکثر فایده استفاده کنند.

فایده کاکل ذرت برای مشکلات رنگدانه ای پوست

تعدادی از تحقیقات نشان داده اند مصرف کاکل ذرت می تواند به مقابله با مشکلاتی که برای رنگدانه های پوست پیش می آید کمک کند و همچنین برای افرادی که دچار بیماری پیسی هستند مفید باشد.

تعادل میزان مواد معدنی بدن با کاکل ذرت

مصرف دمنوش کاکل ذرت به تعادل سطح مواد معدنی مهم در بدن انسان که برای زندگی سالم ضروری است کمک می کند. کاکل ذرت به حفظ میزان ایده آل سدیم بدن کمک می کند و می تواند پتاسیم اضافه را از بدن حذف کند. سدیم نقش مهمی در رشد توانایی های ذهنی و شناختی و تنظیم فشار خون بازی می کند.

کمک کاکل ذرت به بهبود ادما یا ورم

وقتی عملکرد قلب مختل یا ضعیف شود ادما یا ورم پیش می آید. به همین دلیل قلب نمی تواند خون کافی را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ کند و این روند منجر به ضعیف شدن کلیه ها و ذخیره شدن مایع در زانوها و ریه ها می شود. طبق تحقیقات، استفاده از کاکل ذرت به بهبود ورم ریوی یا ورم محیطی کمک می کند.

خواص کاکل ذرت برای سلامت

میزان مناسب مصرف کاکل ذرت

عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت سلامت و سابقه بیماری می تواند واکنش بدن شما به این مکمل را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر تحقیقات موجود نشان می دهد کاکل ذرت غیر سمی است و دوز روزانه تا 4.5 گرم برای هر پوند از وزن (10 گرم برای هر کیلوگرم) برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی کند.

بیشترین توصیه ای که برای میزان مصرف کاکل ذرت شده کمتر از 400 تا 450 میلی گرم هر 2،3 روز یک بار است. همچنین توصیه می شود با یک مقدار کم شروع کنید تا بدن پاسخی سازگار داشته باشد بعد اگر لازم بود به تدریج این مقدار را افزایش دهید.

عوارض جانبی کاکل ذرت و احتیاط ها

با اینکه اثرات جانبی خیلی کمی از عوارض کاکل ذرت گزارش شده ممکن است برای هر کسی خوب نباشد. اگر به ذرت یا محصولات ذرت آلرژی داشته اید نباید کاکل ذرت مصرف کنید. علاوه بر این، اگر یکی از داروهای زیر را هم مصرف می کنید نباید کاکل ذرت استفاده کنید:

داروهای ادرار آور
داروهای فشار خون
داروهای دیابت
داروهای ضد التهاب
داروهای رقیق کننده خون

همینطور اگر مکمل های پتاسیم مصرف می کنید یا اگر برای سطح پایین پتاسیم تحت درمان بوده اید نباید کاکل ذرت استفاده کنید چرا که کاکل ذرت می تواند دفع این ماده معدنی را افزایش دهد. علاوه بر این باید کیفیت مکملی هم که می خرید در نظر بگیرید. هنگام خرید مکمل برچسب محصول را بررسی کنید چون گاهی اوقات گیاهانی دیگر هم اضافه می شوند که ممکن است برای شما ضرر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نشاسته ذرت : خواص بی نظیر نشاسته ذرت برای بدن

همه چیز در مورد روغن ذرت

حساسیت به ذرت و عوارض ناشی از آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا