دسته‌بندی نشده

خواص آناناس در درمان زخم

با خواص باور نکردنی آناناس آشنا شوید

با دلگرم همراه باشید تا با خواص آناناس در درمان زخم و التهاب آشنا شوید.

خواص آناناس

خواص آناناس

خواص آناناس/آناناس و التیام زخم ها

‌آناناس یک میوه گرمسیری شفابخش، بسیار لذیذ و با خواص فراوان است. آناناس منبع خوبی برای تهیه کلسیم، پتاسیم، آنزیم ‌بروملین ، فلورید، منگنز، فیبرهای قابل حل و ویتامینهای A, B1,Cمورد نیاز بدن می باشد.

آناناس را از قدیم الایام در درمان زخمها به عنوان مرهم استفاده می کردند و از برگ آن نیز به عنوان وسیله‌ای برای پانسمان‌ ‌استفاده می‌کردند. در طب چینی نیز معتقدند که آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است. سالیان سال از آناناس در درمان بیماریهای روده استفاده می شد و این میوه را در برطرف کردن یبوست مفید می دانستند.

امروزه می دانیم که مصرف آناناس همچنین در درمان بیماری های عفونی نقش موثری دارد. مصرف آناناس موجب قوی شدن سیستم دفاعی بدن می شود و استخوان سازی و گردش خون را تقویت می کند.آناناس منبع خوبی از فلورید است . فلورید رشد سلولهای سرطانی را کند می کند. مصرف آناناس برای افراد مستعد به سرطان، بسیار مفید است.

آناناس حاوی منگنز است و مصرف آن برای استخوانسازی بدن و سلامت استخوانها مفید است.بر اساس تحقیقات نتیجه گرفته شده است مصرف روزانه 100گرم آناناس نیمی از نیاز روزانه فرد را به ویتامین‌ C برطرف می‌سازد. آناناس نقش موثری در بهبود سرماخوردگى و كاهش ميزان سرفه دارد.

آناناس منبع خوبی برای پتاسیم و بتاکاروتن است که مصرف آن‌ به مبتلایان به فشار‌ ‌خون توصیه می شود.آناناس حاوی پکتین فراوان است این ماده کلسترول خون راپایین می آورد مصرف آناناس در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی و عروقی مفید است. لازم به تذکر است که پکتین موجود در آناناس با پختن آناناس آزاد می شود.

آناناس حاوی ویتامین ث می باشد مصرف آناناس موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود زخمها را شفا می بخشد و از بیماریهای قلبی و بیماری های چشمی پیشگیری می کند. لازم به تذکر است آناناس به صورت خام سرشار از ویتامین ث می باشد.

آناناس هم جزو میوه‌های «خوش قیمت»، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که در هر حال بدن ما به آن نیاز دارد. این میوه‌ی اهل برزیل و پاراگوئه حاوی یک آنزیمی به نام “بروملین” می‌باشد که معجزه‌گر است.

خواص آناناس

ارزش غذایی آناناس

  • 100 گرم آناناس حاوی مواد مغذی زیر است:
  • انرژی 52 کیلوکالری
  • آب 84.8 گرم
  • گلوسیدها 11.6 گرم
  • لیپیدها 0.2 گرم
  • فیبر 1.4 گرم
  • کلسیم 15 میلی‌گرم
  • منیزیم 5 میلی‌گرم
  • پتاسیم 146 میلی‌گرم
  • آهن 0.3 میلی‌گرم
  • ویتامین ث 18 میلی‌گرم
  • ویتامین ای 0.1 میلی‌گرم
  • ویتامین ب1 0.08 میلی‌گرم
  • ویتامین ب3 0.3 میلی‌گرم
  • ویتامین ب6 0.09 میلی‌گرم
  • ویتامین ب9 0.014 میلی‌گرم

خواص آناناس

آناناس به هضم غذا کمک می‌کند

نفخ معده، دردهای شکمی، اسپاسم و گرفتگی عضلات و غیره. همه‌ی ما این مشکلات را تجربه کرده‌ایم. آناناس برای هضم غذا مناسب است.

این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که میوه و آب آناناس برای بچه‌های زیر 6 سال توصیه نمی‌شود به خاطر اینکه مخاط گوارشی آن‌ها با اثرات آنزیم بروملین سازگاری ندارد.

آناناس یک ضد التهاب طبیعی است

آنزیم بروملین که به میزان زیادی در ساقه‌ی آناناس وجود دارد یک ضدالتهاب طبیعی فوق‌العاده است. بدن به راحتی می‌تواند این آنزیم را جذب و وارد خون کند. در این صورت هم این آنزیم باعث تنظیم فعل‌وانفعالات شیمیایی بدن می‌شود. در واقع باعث جلوگیری از بروز التهاب در بدن می‌شود.

  • بروملین موجود در آناناس می‌تواند التهاب را از بین ببرد و باعث رفع تورم‌هاو کبودی موضعی شود
  • آناناس دردهای ناشی از آرتروز، آرتریت و غیره را تسکین می‌دهد
  • حتماً شما هم در اطرافیانتان خیلی‌ها را می‌بینید که از آرتروز شکایت دارند. همان طور که گفتیم آنزیم بروملین خاصیت ضدالتهابی دارد برای همین هم ورم را کمتر می‌کند، گرما و قرمزی موضعی را کاهش داده و دردهای ناشی از آرتروز و آرتریت را تسکین می‌دهد.

تاثیر مصرف آناناس بر سلامت قلب

فابرین نام نوعی پروتئین ارگانیک است که باعث انعقاد خون می‌شود. وجود این ترکیبات در خون مانع از گردش خون شده و در نتیجه امکان دارد باعث ایجاد لخته‌های خونی شود؛ اما آنزیم بروملین موجود در آناناس قادر است که این پروتئین را حل کرده و جریان خون را روان سازد.

در این صورت است که خون به‌خوبی به تمام ارگان‌های بدن می‌رسد، فعالیت قلب کنترل می‌شود، رگ‌های خونی باز شده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود. به عقیده‌ی محققان تأثیر این ترکیب با اثرات آسپرین قابل مقایسه است. البته منظورمان این نیست که داروی آسپرین خود را کنار گذاشته و آناناس را جایگزین کنید. شما می‌توانید از این میوه برای ارتقای سلامت قلب خود استفاده کنید.

خواص آناناس در تقویت سیستم ایمنی بدن

با خوردن یک وعده آناناس که برابر نصف یک فنجان می باشد، ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین C تامین می گردد و به همین دلیل باید آناناس را یکی از بهترین و البته خوشمزه ترین منابع تامین ویتامین C – که به آن اسکوربیک اسید نیز گفته می شود – دانست. ویتامین C عمدتا در فرآیندهای مرتبط با تقویت بدن و دستگاه ایمنی در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا مشارکت دارد.

مصرف ویتامین C سبب بهبود عملکرد گلبول های سفید خون می شود. به علاوه ویتامین C یک ماده آنتی اکسیدان محسوب می شود که از ما در مقابل تاثیر مخرب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رادیکال های آزاد در اثر سوخت و ساز درون سلولی به وجود می آید و می تواند به اندام های مختلف بدن آسیب رسانده، عملکردهای طبیعی بدن ما را مختل نماید. همچنین رادیکال های آزاد می تواند سبب شود تا سلول های سالم به سلول های سرطانی تبدیل گردد.

اما ویتامین C موجود در آناناس از ما در مقابل این آسیب ها محافظت می کند و به همین دلیل تقویت دستگاه ایمنی بدن را باید یکی از مهم ترین خواص آناناس و آب آناناس دانست.

آناناس برای کاهش فشار خون بالا

خوردن آناناس تازه در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث کنترل میزان فشار خون می‌شود؛ دلیل این خاصیت آناناس، برخورداری از مقادیر بالای پتاسیم و بهبود عملکرد پمپ سدیم پتاسیم می باشد. خطر بالا رفتن فشار خون در افرادی که هر روز آناناس مصرف می‌کنند، تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

آناناس برای معده

اگر در هضم غذا مشکل دارید یا دچار گاز معده و غیره هستید لازم است که به تغذیه‌تان اهمیت ویژه‌ای بدهید. اگر تغذیه‌ی متعادلی دارید ولی از این مشکلات رنج می برید، احتمالاً بدنتان به میزان کافی آنزیم‌های گوارشی ترشح نمی‌کند. آنزیم بروملین باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش شده و به بدن کمک می‌کند تا به‌خوبی مواد غذایی تجزیه‌ شده و جذب شود.

برای مثال با مصرف آب آناناس روند تجزیه و گوارش برخی پروتئین‌ ها مانند پروتئین‌ های موجود در گوشت قرمز که به کندی تجزیه شده و در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می ‌کنند، تسریع می‌ شود. هنگامی که آب آناناس می ‌خورید، اگر کمی زردچوبه به آن بزنید کمک زیادی به هضم غذا می ‌کند.

تاثیر مصرف آناناس در دفع سنگ کلیه

آناناس ادرارآور و تصفیه کننده است و شهرت زیادی در دفع ضایعات بدن دارد. این میوه ی خوشمزه به پاکسازی کلیه ها و دفع سنگ کلیه کمک زیادی می کند. می توانید از آب آناناس طبیعی برای این منظور استفاده کنید. همچنین می توانید آن را با شیر گیاهی برنج مخلوط کرده و خاصیت آن را چند برابر کنید. برای این کار به مقداری میوه ی آناناس و ۲۵۰ میلی لیتر شیر برنج نیاز دارید. این دو ترکیب را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت چند دقیقه میکس کنید. می توانید برای رقیق تر کردن آن کمی آب نیز اضافه کنید.

آناناس برای رفع گلودرد و سرفه

در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. آناناس حاوی آنزیم بروملین و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت ها را برای بدن آسان تر می کند.

خواص آناناس برای درمان گلودرد و سرفه

برای تهیه شربت آناناس کافی است یک لیوان آب آناناس تازه، یک چهارم فنجان آب لیموی تازه، یک تکه حدودا ۶ سانتی متری زنجبیل، یک قاشق غذاخوری عسل و یک دوم قاشق چایخوری فلفل کاین را با هم کاملاً مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید و آثار مفیدش را مشاهده کنید.مصرف آناناس برای سلامت پوست توصیه می شود.

آناناس حاویویتامین‌ C و‌ ‌بتا کاروتن است و به همین دلیل باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین‌ (‌بافت پروتئینی پوست‌) می شود و خون رسانی را به پوست افزایش می دهد، این خون رسانی بهتر به پوست موجب رشد و ترمیم سلول‌ها می شود. مصرف آناناس موجب ترمیم و رشد سلولهای پوست می شود‌ ‌و در نتیجه پوست بافت تازگی و جوانی خود را حفظ می‌کند‌.
‌متخصصان جراحی پوست به بیماران مصرف آناناس را پس از جراحی توصیه می کنند خصوصا” افرادی که جراحی بینی داشته اند پس از عمل ‌صورت آنها در بیشتر نقاط کبود شده و مدت طولانی نیاز است تا این کبودی‌ها برطرف‌ ‌شود، با خوردن مرتب آناناس این کبودی ها هرچه‌ ‌سریع تر رفع می شوند.

خوردن آناناس به اشخاصی که پوست آنان کوپروز فراوان‌ ‌ (عروق در زیر پوست کاملا پرخون است) دارند نیز توصیه می شود.آناناس حاوی آنزیمی به نام‌ ‌بروملین است که موجب حل شدن تجمعات سلول‌های خونی می شود و زخم ها را شفا می دهد.

خواص آناناس

موارد منع مصرف آناناس

دریافت آنزیم بروملین برای برخی افراد مضراست:

افرادی که به میوه آناناس آلرژی دارند. زنان باردار و شیرده. بچه های زیر ۶ سال. کسانی که داروهای ضدانعقاد خون، آسپرین و داروهایی از این دست مصرف می کنند و کسانی که مکمل هایی با خاصیت ضدانعقادی مانند جینک، امگا ۳ ها استفاده می کنند، توجه داشته باشند که بروملین موجود در آناناس باعث افزایش جذب برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین می شود. برای همین بهتر است قبل از مصرف همزمان با پزشکتان مشورت کنید.

آناناس هم جزء میوه های «خوش قیمت»، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که در هر حال بدن ما به آن نیاز دارد. این میوه اهل برزیل و پاراگوئه حاوی آنزیمی به نام بروملین و معجزه گر است. سلول های بدن ما در جریان قیمت ها قرار ندارند و فقط حساب وکتاب نیازهایشان را دارند و بس. می توانید دردها، آرتروز، اضافه وزن، نفخ معده، دردهای گوارشی و غیره را با این آنزیم چاره کنید. با ما باشید تا بیشتر با این میوه خوشمزه آشنا شوید.

خواص آناناس

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا