دسته‌بندی نشده

خشکی دهان: ۱۶ روش خانگی درمان دهان خشک (کلویید)

مجله دلگرم | خشکی دهان یا زروستومی وضعیتی است که طی آن ترشح بزاق دهان کم شده و به همین دلیل زبان و دهان خشک و چسبناک میشود. خشکی دهان باعث خشکی گلو، بوی بد دهان، خشکی زبان، مشکل بلعیدن غذا و تشنگی سیری ناپذیر میشود.

علل ایجاد خشکی دهان بسیار زیاد و گوناگون است اما برخی موارد شایع تر عبارت است از برخی دارو های خاص، ورم لثه، یائسگی، استرس، ورم دهان، عفونت های قاعدگی و سیگار کشیدن.

کمبود آب دهان میتواند توانایی بدن در مبارزه با باکتری ها را کاهش دهد. آب دهان همچنین به تجزیه و هضم غذا و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها موثر است.

در ادامه 16 روش خانگی درمان خشکی دهان را به شما آموزش خواهیم داد.

1. جویدن آبنبات های بدون شکر

یکی از بهترین روش های درمان خشکی دهان، خوردن چیز هایی است که بدن را به ترشح بیشتر آب دهان تحریک میکند.

جویدن بطور طبیعی یکی از کارهایی است که غدد بزاقی را تحریک میکند.

یکی از بهترین خوراکی هایی که میتوانید برای جویدن استفاده کنید، آدامس است. البته توجه داشته باشید که آدامس های رژیمی و آن هایی که قند ندارند مصرف کنید.

توجه! اگر در مصرف آبنبات ها و آدامس های بدون شکر زیاده روی کنید، ممکن است دچار اسهال و دل پیچه خواهید شد.

2. کاهش مصرف الکل

الکل عملکردی مخالف آدامس دارد یعنی اینکه فعالیت غدد بزاقی را کاهش میدهد.

الکل یک ادرارآور میباشد و این مسئله یعنی کلیه ها را به دفع بیشتر آب تحریک میکند. بنابراین برای رفع خشکی دهان مصرف الکل را کاهش داده و همچنین از استفاده از دهانشویه هایی که دارای الکل هستند نیز بپرهیزید.

3. به اندازه کافی آب بخورید.

برای درمان خشکی دهان باید به مقدار کافی آب بنوشید. سعی کنید هر 5 دقیقه یکبار جرعه ای آب بنوشید تا از خشکی دهان جلوگیری شود. اگر بدن آب کافی داشته باشد، غدد بزاقی بطور کاملا طبیعی کار کرده و از خشکی دهان جلوگیری میکنند.

در ادامه چند نکته برای اینکه به بدن تان آب کافی برسانید آمده است:

  • حتما در طول روز به اندازه کافی آب بخورید (8 تا 12 لیوان) اگر به هر دلیلی نمیتوانید آب بخورید، میتوانید کمی یخ در دهان خود گذاشته و آن را بمکید. البته توصیه این است که حتی المقدور از آب استفاده کنید.
  • یکی دیگر از راه هایی که میتوانید آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، مصرف میوه های پر آب مثل هندوانه، آناناس، خیار و خربزه است.
  • روزانه 1 تا 2 لیوان آب بنوشید.
  • غذا های آبکی بیشتری بخورید. غذا هایی مثل انواع سوپ و آش.

4. از بزاق مصنوعی استفاده کنید.

بزاق مصنوعی مایعی است که درون دهان اسپری شده و تبدیل به مایعی شبیه به بزاق میشود. بزاق مصنوعی یکی از روش های موثر رفع خشکی دهان میباشد. البته باید توجه داشت که بزاق مصنوعی دقیقا شبیه بزاق طبیعی که توسط بدن ترشح میشود نیست چراکه موادی که باعث کشته شدن و مبارزه با میکروب ها و همچنین هضم غذا میشود را ندارد.

بزاق مصنوعی بافتی شبیه به بزاق طبیعی داشته و با داشتن غلظت و خاصیت چسبندگی مناسب میتواند به افزایش ترشح بزاق کمک کند.

بزاق مصنوعی اگرچه یکی از بهترین روش های درمان خشکی دهان میباشد اما طعمی که دارد برای همه خوشایند نیست. در ضمن نسبت به دیگر روش ها کمی گران تر است.

5. از طریق بینی تنفس کنید.

اگر خشکی دهان دارید، نباید از طریق دهان نفس بکشید. بجای اینکار باید از طریق بینی نفس بکشید. اگر هنگام تنفس از طریق بینی دچار تنگی نفس میشوید، احتمالا راه تنفسی شما مسدود شده و برای درمان این مشکل میتوانید از محلول های شوینده بینی استفاده کنید.

6. از مرطوب کننده استفاده کنید.

محیطی که در آن کار و زندگی میکنید باید رطوبت کافی داشته باشد. اگر در مناطق خشک زندگی میکنید حتما یک دستگاه رطوبت ساز تهیه کرده و شب ها قبل از خواب آن را روشن کنید. اینگونه تا صبح روز بعد، مجاری تنفسی مرطوب شده و حرارت بدن نیز تنظیم میگردد. مجموع این عوامل میتواند به کاهش خشکی دهان کمک کند.

7. غرغره کنید.

یک فنجان آب گرم برداشته و نصف قاشق چایخوری نمک درون آن بریزید. این محلول را روزانه 3 تا 4 بار غرغره کنید. اینکار باعث تحریک غدد بزاقی شده و به درمان خشکی دهان کمک میکند.

8. بخار

بخور کنید! میتوان با استفاده از یک کتری آب جوش و یا دستگاه بخور اینکار را انجام داد.

9. فلفل قرمز

فلفل قرمز بدلیل مزه تند و خاصیت تحریک کنندگی که دارد باعث ترشح بیشتر غدد بزاقی میشود. نیازی نیست که حتما غذای خود را خیلی تند کنید تا از این خاصیت فلفل قرمز بهرمند شوید. خیلی راحت میتوانید کمی انگشت خود را خیس کرده و درون ظرف فلفل بزنید و کمی از پودر آن را روی سرتاسر زبان خود بمالید.

  • البته همچنان میتوانید بجای استفاده از این روش، فلفل را روی سالاد و یا درون سوپ و غذای خود بریزید.
  • کپسول مکمل فلفل قرمز نیز وجود دارد که اگر میخواهید از آن استفاده کنید حتما باید ابتدا با پزشک مشورت کنید.

10. رازیانه

دانه های رازیانه به افزایش ترشحات غدد بزاقی کمک زیادی میکند. میتوانید روزانه چند مرتبه دانه های رازیانه را در دهان خود گذاشته و به مرور بجوید. دانه های رازیانه علاوه بر درمان خشکی دهان میتواند بوی بد دهان را نیز از بین ببرد.

  • همچنین میتوانید مقدار مساوی رازیانه و زغال اخته را مخلوط کرده و در تابه ای تفت دهید. سپس اجازه دهید تا دمای آن کاهش یافته و مخلوط را آسیاب کنید.
  • به ترکیب بدست آمده کمی نمک اضافه کرده و نصف قاشق غذاخوری از آن را پس از هر وعده غذایی با آب میل کنید.

11. روغن های طبیعی

استفاده از روغن های طبیعی فواید و خواص بسیار زیادی دارد و از زمان های بسیار دور و طب سنتی بسیاری از کشور ها از جمله هند استفاده میشده است.

برای رفع خشکی دهان میتوانید 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 15 دقیقه غرغره کرده و در نهایت آن را بیرون ریخته و با آب گرم دهان خود را بشویید.

توجه! روغن را نباید قورت دهید.

12. هل

هل یکی از بهترین روش های خانگی درمان خشکی دهان میباشد. اگرچه طعم هل غلیظ شاید باب میل همه افراد نباشد اما این ادویه شگفت انگیز میتواند بخوبی غدد بزاقی را تحریک کرده و به رفع خشکی دهان کمک کند.

برای بهره بردن از خواص هل میتوانید پس از هر وعده غذایی کمی از دانه های آن را بجوید چراکه اینکار باعث مرطوب شدن دهان رفع بوی بد آن میشود.

  • به عنوان یک روش جایگزین نیز میتوانید دانه های هل را آسیاب کرده و با آب گرم مخلوط کنید. اجازه دهید تا مخلوط به مدت 10 دقیقه دم بکشد. پس از اینکه کمی حرارت آب پایین آمد میتوانید آن را میل کنید.

هر دو روشی که معرفی کردیم را باید حداقل روزانه یک یا دوبار انجام دهید تا تاثیرگذار باشد.

13. زنجبیل

زنجبیل نه تنها با تحریک غدد بزاقی میتواند به درمان خشکی دهان کمک کند بلکه با توجه به ترکیباتی که دارد باعث خوشبو شدن و ایجاد حس تازگی در دهان میشود.

برای بهرمند شدن از خواص زنجبیل میتوانید یک تکه زنجبیل تازه درون دهان خود گذاشته و به آرامی بجوید. زنجبیل یک اشتها آور قوی نیز میباشد.

آب زنجبیل نیز یکی دیگر از روش هایی میباشد که میتوانید بواسطه آن از خواص این گیاه دارویی استفاده کنید. اگر زیاد دچار خشکی دهان میشوید، به همراه داشتن یک بطری آب زنجبیل میتواند مشکل تان را به سرعت حل کند.

اگر خیلی طعم زنجبیل را دوست ندارید میتوانید از چای زنجبیل همراه با 2 تا 3 قاشق چایخوری عسل استفاده کنید.

14. نارون قرمز

زمانیکه پودر نارون قرمز با آب مخلوط شود یک ژل نرم تشکیل میدهد.

این ژل نه تنها میتواند خشکی دهان را درمان کند بلکه میتواند در رفع بسیاری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان و بوی بد دهان نیز موثر باشد.

جهت مصرف نارون قرمز 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بجوشد سپس مخلوط را آبکشی کرده و زمانیکه خنک شد کمی عسل به آن اضافه کرده و دمنوش خود را میل کنید.

برای رفع خشکی دهان و رفع سایر مشکلات دهان و دندان باید روزی 2 مرتبه این چایی را بنوشید.

  • بجای چای نارون قرمز میتوانید با ترکیب پودر این گیاه با آب یک مایع خمیری شکل درست کنید.
  • کمی از این ژل را برداشته و آن را درون دهان خود بچرخانید.
  • در انتها نیز دهان خود را با آب بشویید. اینکار را حداقل روزی 2 مرتبه باید انجام دهید تا تاثیر گذار باشد.

15. آلوئه ورا

برای رفع خشکی دهان میتوانید آب آلوئه ورا را در دهان خود بچرخانید. به عنوان یک روش جایگزین نیز میتوانید یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا بنوشید.

آلوئه ورا یک محرک بسیار خوب برای غدد بزاقی میباشد و به همین دلیل میتواند به درمان خشکی دهان کمک کند.

اگر مزه آلوئه ورا را دوست ندارید و نمیخواهید آن را بخورید میتوانید با استفاده از یک تکه پنبه و یا اسفنج تمیز کمی ژل آن را درون دهان خود بمالید و اجازه دهید که چند دقیقه بماند. اینکار را باید حداقل 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید.

لازم بذکر است با اینکه مطالعات علمی در خصوص تاثیر آلوئه ورا بر رفع خشکی دهان وجود دارد اما برای اطمینان از تاثیرگذاری این روش همچنان باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

16. روغن هسته انگور

یکی دیگر از روش های خانگی رفع خشکی دهان استفاده از روغن هسته انگور میباشد. برای درمان خشکی دهان با استفاده از روغن هسته انگور باید کمی از این روغن را روی زبان و داخل گونه های خود بمالید. اینکار را باید قبل از خواب انجام دهید. اجازه دهید روغن در طول شب درون دهان باقی بماند. صبح روز بعد با آب گرم دهان خود را شسته و مسواک بزنید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای رفع خشکی دهان باید بدانید را برای شما آورده ایم.

برای رفع خشکی دهان باید چکار هایی انجام داد؟

– از خمیر دندان و دهانشویه هایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند.

– پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب گرم بخوبی بشویید.

– حتما علاوه بر مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده کنید.

– آب بیشتری بنوشید. (از دیگر مایعات بدون قند نیز میتوانید استفاده کنید.)

– از مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دارد بپرهیزید چراکه کافئین باعث خشکی دهان میشود.

چه کار هایی نباید انجام داد؟

– از خوردن غذا های تند و چرب بپرهیزید چراکه این غذا ها باعث تحریک دیواره داخلی دهان شده و با کارکرد غدد بزاقی نیز تداخل ایجاد میکند.

– از مصرف خوراکی های پر نمک و خشک مثل کلوچه ها، کراکر ها، انواع تست ها، نان خشک و… بپرهیزید.

– مواد غذایی مثل گوجه، پرتقال، سیب، گریپ فروت و انگور از جمله مواد غذایی اسیدی هستند که باید مصرف آن ها را کاهش دهید. این میوه ها با تغییر pH (میزان اسیدی) بدن باعث تکرر ادرار شده و همین امر خروج مایعات از بدن را افزایش داده و باعث خشکی دهان میشود.

– از مصرف دارو های آنتی هیستامین و ضد انعقاد ها بپرهیزید. البته اگر این دارو ها تجویز پزشک است حتما باید مصرف شود.

– از سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا