دسته‌بندی نشده

خاصیت کنگر با ماست

کنگر خوردن چه فایده‌ای دارد؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید کنگر آشنا شوید.

خواص کنگر

آیا می دانید کنگر دارای چه فوایدی می باشد؟

آیا می دانید کنگر برای تمام افراد مفید نیست و برای برخی حتی مضر است؟

كنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به كرفس كه از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام در سالاد استفاده می‌كنند.البته باتوجه به اینكه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاك‌كردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستكش استفاده كنید.كنگر طبیعتی گرم و خشك دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی كه گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، كنگر منبع غنی پتاسیم است.

خواص کنگر

* این سبزی خواص دارویی نظیر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهندگی کلسترول دارد. بنابراین احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد، خنثی‌کننده سموم کبدی و محافظ کبد است و به همین دلیل از دانه‌های آن داروهایی برای درمان بیماری‌های کبدی به بازار عرضه شده است. در ضمن، عادت به خوردن آن به هضم غذا کمک کرده و اشتها را افزایش می‌دهد.

خوردن برگ کنگر تولید کلسترول در بدن را پایین می‌آورد. به همین دلیل داروهای تهیه شده از کنگر را برای امراض قلبی-عروقی و جلوگیری از تصلب شرایین استفاده می‌کنند. ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که سینارین باعث کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون نیز می‌شود.

خواص کنگر

* سینارین و ماده دیگری که به عنوان اسیدکافئیک شناخته شده است، کبد را در برابر عفونت حفظ می‌کند و به کبد کمک می‌کند تا بعد از تخریب قسمتی از آن دوباره خود را از نو بسازد.

* اثرات دیگر آن شامل کاهش چربی خون، ضددرد، ضدالتهاب، کاهش قندخون و به طور ضعیف ادرارآوری است.

* جالب است بدانید که یکی دیگر از استفاده‌های مهم کنگر در تولید پنیر است. زیرا این سبزی با آنزیم‌هایی که دارد می‌تواند با غلظت یک بر 150 هزار شیر را لخته و پنیر تولید کند.

* دانه کنگر نیز حاوی روغنی است که از آن در تهیه صابون، شامپو و پولیش‌ها استفاده می‌کنند.

* از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضم به نان اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود. در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و احتمالاً می‌تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در

ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود

* کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و در ضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

* این گیاه و به خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند.

* کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

* به عنوان آخرین خواص نیز باید گفت که کنگر دارای اثراتی نظیر ضد تجمع پلاکت‌ها (رقیق کردن خون)، ضدتهوع، ضدنفخ، خلط‌آور و مسهل است.

خواص کنگر

چه کسانی نباید کنگر بخورند؟

کنگر یکی از گیاهان دارویی است که موجب بروز انقباضاتی در کیسه صفرا می شود. از این رو مصرف این گیاه به افرادی که دچار التهاب کیسه صفرا یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود. این افراد بهتر است با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک معالج شان از این گیاه دارویی استفاده کنند.
خانم های باردار و شیرده نیز بهتر است در این دوران از کنگر یا کنگر فرنگی استفاده نکنند زیرا این گیاه بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می گذارد.
برگ ها و میوه گیاه کنگر به دلیل داشتن ماده ای به نام سینارین، ممکن است در برخی از افراد مبتلا یا مستعد به آلرژی ها ایجاد حساسیت کند یا شدت حساسیت آنها را افزایش دهد بنابراین افرادی که مبتلا به انواع آلرژی هستند یا احتمال بروز این بیماری در آنها وجود دارد، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشاور یا متخصص شان مشورت کنند.

خواص کنگر

هضم بهتر مواد غذایی با جوشانده برگ کنگر

جوشانده برگ کنگر و گل های این گیاه از جمله بهترین نوشیدنی های گیاهی برای تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی است. نوشیدن یک تا ۲ فنجان از جوشانده ای که از برگ یا گل های خشک شده این گیاه تهیه می شود به سوخت و ساز بهتر مواد غذایی به ویژه چربی ها کمک کرده و حتی به کنترل میزان سطح تری گلیسیرید بدن نیز کمک می کند.

———————————————————————————————–

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا