دسته‌بندی نشده

خاصیت های جوانه گندم را بشناسید

خاصیت های جوانه گندم را بشناسید

خاصیت های جوانه گندم را بشناسید

جوانهٔ گندم یکی از مواد غذائی لازم و ضروری است. زمانی که جوانه می‌زند، تغییر شکل داده و آمیزه‌ای بس ارزشمند به‌دست می‌آید. صد گرم جوانهٔ گندم ۷۱ میلی‌گرم کلسیم، ۱۰۵۰ میلی‌گرم فسفر و ۳۴۲ میلی‌گرم منیزیم دارد.

برای تهیهٔ جوانهٔ گندم لازم است گندمی سالمی که خرد و شکسته نباشد تهیه کرده، آن را کاملاً شسته و در ظرفی محتوی آب نیم گرم بریزید و بگذارید تا ۲۴ ساعت خیس بماند.

سپس آن را در ظرفی که زیاد گود نباشد، ریخته و مرطوب نگاه دارید و هر روز آن را مرطوب کنید. گندم بعد از سه تا چهار روز (در تابستان زودتر) جوانه می‌زند. پس از آنکه جوانه‌های سفید رنگ بیرون آمد، می‌توان بلافاصله آن را مصرف کرد.

دقت کنید هر روز این کار را برای مصرف روزهای بعد انجام دهید. بهترین طرز مصرف آن است که روزی سه الی چهار قاشق غذاخوری از جوانه را با سالاد مخلوط کرده و میل کنید.

جوانه های غلات و دانه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. دانه هایی که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند، عبارتند از: ماش، عدس، گندم، جو، شنبلیله، تخمه کدو، کنجد، آفتاب گردان و سویا.

گفته شده است در جوانه عدس و ماش دو ماده وجود دارد که وقتی وارد بدن می شوند، سلول های سرطانی را به تدریج از بین می برند. جوانه سویا از لحاظ ارزش غذایی با گوشت رقابت می کند و ضررهای گوشت را نیز ندارد، همچنین از لحاظ وجود ویتامین C، رقیب گوجه فرنگی است.

خاصیت های جوانه گندم را بشناسید

در صورتی که بخواهیم عناصر تشکیل شده در گندم را یک به یک شرح داده و خواص هر کدام را توصیف کنیم، باید بگوئیم:

۱. آلبومینی که به نقطهٔ گندم چسبیده حاوی مواد اصلی مغذی و املاح معدنی است که در بین آنها می‌توان از آهک (برای استحکام استخوان‌ها)، پتاسیم (کمک‌کنندهٔ جذب چربی و دفع فضولات)، روی (لازم برای نمود بافت‌ها)، ارسنیک (برای گلبول‌های سفید و قرمز خون) و روغن (به‌عنوان ملین)، غلات و مخمرها که اکسیژن هوا را تثبیت می‌کنند، نام برد.

به‌ویژه در سبوس گندم، مخمرهائی وجود دارد که گذشته از طعم و مزهٔ خوشایندی که به نان می‌دهد، آن را به رنگ زرد طلائی زیبائی درمی‌آورد.

۲. گفتنی است که ویتامین B۱ مخصوصاً در جوانهٔ گندم یافت می‌شود. این ویتامین برای تعادل عصبی ضرورت دارد.

همچنین ویتامین A که برای رفع نازائی، جلوگیری از تنگی‌نفس، مرض‌قند، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان مفید است و همین‌ طور ویتامین B۱۲ که کمبود آن موجب التهاب اعصاب، فلج و اختلالات قلبی می‌شود، در جوانهٔ گندم وجود دارد.

در ضمن ویتامین pp که بر قسمتی از مراحل تغذیه دخالت و تأثیر دارد نیز از عناصر دیگری است که در گندم وجود دارد.

۳. محققان در خصوص سرطان چنین دریافته‌اند که یاخته‌های سرطانی با کمبود منیزیم و سیلیس مواجه هستند، در حالی که این عنصر در دانه‌های گندم کامل به فراوانی یافت می‌شود. بنابراین مصرف گندم کامل در نان اگر معالج این بیماری نباشد، جلوگیری کننده و محافظ بسیار باارزشی شمرده می‌شود.

۴. روزانه چهار تا پنج قاشق غذاخوری جوانهٔ گندم خام را همراه با غذای اصلی خود مصرف کنید.

ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، بهبود بینایی و سرعت رشد کودکان می‌شود. همچنین پتاسیم موجود در آن سبب کاهش و کنترل فشار خون و آهن موجود در آن در رفع کم خونی و فقر آهن موثر شناخته شده است.

در هر ۱۰۰ گرم از جوانه گندم ۳۶۷ کالری انرژی، ۷۳ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم پروتئین،‌۳ گرم چربی، ۵۴ میلی گرم کلسیم، ۶۱۱ میلی گرم فسفر، ۶٫۹ میلی گرم آهن، ۶۷۱ میلی گرم پتاسیم و ۱٫۸ گرم فیبر وجود دارد.

خاصیت های جوانه گندم را بشناسید

زمان لازم برای تهیه جوانه ها:

الف- دانه های که باید حدود 6 تا 8 ساعت خیس کنید:

یونجه ( مدت جوانه زدن : 6-5 روز )
شنبلیله ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )
تربچه ( مدت جوانه زدن : 5-4 روز )
کنجد ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )

ب- دانه هایی که باید حدود 10 تا 18 ساعت خیس کنید:

نخود ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )
عدس ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
ماش ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
سویا ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )
گندم ( مدت جوانه زدن : 3-2 روز )
چاودار ( مدت جوانه زدن :3-2 روز )
ارزن ( مدت جوانه زدن :4-3 روز )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا